Yeni bir site açmak her zaman heyecan vericidir. Göz kamaştırıcı tasarım, oldukça etkileyici içerik ve ziyaretçiyi etkileyen kullanıcı arayüzü üzerinde çok çalıştıktan sonra sitenin açılışını dört gözle bekliyor olabilirsiniz. Ancak gününüze gün katıp hazırlamış olduğunuz siteyi yayınladıktan sonra karşılaşacağınız bunun gibi manzaralar sizi anında hayal kırıklığına uğratabilir:
ya da:
Bu iki hataya ek olarak Google sitenizde kötü amaçlı yazılım bulunduğuna yönelik bildirimler göndererek sizi ürkütmüş olabilir. Tüm bunlar bir şekilde karşınıza çıkabilecek sorunlardır ama sitenizin açılışını resmi olarak gerçekleştirmeden önce gerekli kontrolleri gerçekleştirirseniz bu hataları almadan arzu ettiğiniz gibi bir başlangıç yapabilirsiniz.
Başlamadan Önce Mutlaka Açılış Takvimi Oluşturmalısınız
Bir takvime ayak uydurarak çalışmayı denemek iyi bir fikirdir ancak bir bitiş süresi belirlemiş olmanız durumunda büyük bir sıkıntı yaşayabilirsiniz. Diğer taraftan takvime ayak uydurarak işlerinizi hallederseniz her şeyi daha kolay bir biçimde halledebilirsiniz. Takvime bağlı işlerde sürekli yeni problemlerle karşılaşabilirsiniz. Belirlediğiniz tarihte belirlediğiniz işi gerçekleştiremezseniz bozulan moralinizi toparlamak çok kolay olmayabilir.
Profesyonel anlamda yeni bir site oluşturuyorsanız arka planda çalışan çok farklı uzmanlar olacaktır. Site geliştiricileri, SEO uzmanları, test edenler, içerik yazarları, ürün yöneticileri ve ihtiyaç duyduğunuz diğer kadrolar belirlediğiniz görevlere uyum sağlayıp takvimde zaman sınırına gelmeden işleri bitirmeye çalışacaklardır. Bunun için kapsamlı bir plan oluşturmanız ve her takım üyesinin sorumluluklarını açık bir biçimde dile getirmeniz gerekmektedir.
1.1 Sitenin Tüm URL Adreslerinin Çalıştığından Emin Olmalısınız
Bir sitenin kurulumu yapılırken siteyi çeşitli yönlerden test etmek gerekir. Fonksiyonlarına yönelik olacak bu test edilme işleminin ardından içerikler hazır edilmelidir. Bu iki adım tamamlandıktan sonra ise site üretim aşamasına geçiş yapabilecektir. İşte bu noktada tüm URL adreslerini değiştirmeniz gerekmektedir. Fakat bu her zaman kolayca yapılabilen bir işlem değildir.
Onlarca sayfası olan küçük kurumsal bir siteye sahip olmanız durumunda URL adreslerini ve linkleri elle kontrol edebilirsiniz. Tek tek hepsini gözden geçirip çalıştıklarından emin olabilirsiniz. Ancak siteniz çok daha büyükse URL kontrollerinin otomatik bir biçimde yapılması gerekmektedir. Otomatik kontroller sırasında ise aşağıdaki unsurlara özellikle dikkat etmelisiniz:
- 4xx durum kodu veren sayfalar
- 5xx durum kodu veren sayfalar
- 302 yönlendirmesine sahip sayfalar
- Bozuk linkler
Bu unsurları kontrol edip bu tür problemlere sahip sayfaları tespit ettikten sonra URL adreslerini kopyalayıp bir liste oluşturmalısınız. Daha sonra ise bu listeyi geliştirici ekibinizle paylaşmalısınız.
1.2 Sitenin Hızını Kontrol Etmelisiniz
Siteler tarihçesinde şöyle garip bir deneyim bulunmaktadır. Google kullanıcılarına sadece 0.5 saniye gecikme yaşattığı için %20 oranında trafik kaybetmiştir. Site hızının ne kadar değerli olduğunu anlatmak için bu örnek fazlasıyla yeterli olacaktır. Site yüklenme hızı Google tarafından onaylanmış bir site sıralama faktörüdür. Rakiplerinize bu konuda üstünlük sağlamak fazlasıyla iyi bir fikir olabilir.
Sitenizin hız durumunu test etmek için birbirinden farklı araçlardan faydalanabilirsiniz. Google’ın PageSpeed Insights aracı en basit araçlardan bir tanesidir. Siteniz çok yavaşsa bunun nedenlerini öğrenmek için hemen sitenizi test etmeyi deneyebilirsiniz. Dilerseniz daha kapsamlı ücretsiz veya ücretli araçlar kullanarak site hızınızı kontrol ederek sitenizi yavaşlatan nedenleri tespit edebilirsiniz.
Google site hızını kontrol etmek için birbirinden farklı kriterleri göz önünde bulundurmaktadır. Sayfa boyutu, kullanılan sunucunun sayfa boyutu, sitede yer alan yönlendirme miktarı, sıkıştırılmamış görseller ve diğer kaynaklar gibi çok farklı kriter söz konusudur. İdeal olan durum tüm bu faktörlere odaklanıp hepsinin en iyi şekilde iyileştirmeye çalışmaktır. Bunu yapabilmek için aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz.
- Ortam dosyalarını CDN üzerinde saklayabilir ve böylece sunucunun yüklenme süresini azaltabilirsiniz.
- HTML, CSS ve JavaScript kaynaklarını küçültmeyi deneyebilirsiniz. Google’ın önerilerinden yola çıkarak HTML dosyalarını küçültmek için HTMLMinifier, CSS dosyasını küçültmek için CSSNano ve csso, JavaScript dosyalarını küçültmek için UglifyJS ve Closure Compiler kullanmayı deneyebilirsiniz. Sitenizi oluştururken tüm bu araçlardan faydalanarak geliştirmede kullanacağınız dosyaları küçültmeyi deneyebilirsiniz. Bunu gerçekleştirmeden önce ise dosyaların orijinal hallerini yedeklemeyi unutmamalısınız. Alternatif olarak PageSpeed Module kullanarak Apache veya Ngnix ile çalışan sunucularınızı otomatik olarak iyileştirmeyi deneyebilirsiniz.
- Daha hızlı bir sunucu çözümüne bakabilirsiniz. Sunucu hizmeti veren birbirinden farklı firmayı deneyebilir ve onlar hakkında yapılmış birbirinden farklı yorumları okuyarak bir kazanan belirleyebilirsiniz.
- WordPress tabanlı bir site oluşturacaksanız bu durumda önbellek nimetlerinden faydalanmanızı sağlayacak bir eklenti kullanabilirsiniz. W3 Total Cache ve WP Super Cache eklentileri bu konuda size yardımcı olabilecek en iyi çözümlerdir.
- Header kodlarında düzenleme yapmayı deneyebilirsiniz. Tarayıcılara sitenizin sunucusundan alınacak dosyaların belirli bir süreyle geçerli olacağını bildiren sinyaller gönderebilirsiniz. Böylece dosyaların yenilenmesi gerektiğinde dosyalar yenilenerek kullanıcının tarayıcısı tarafından yüklenir. Diğer durumlarda ise dosyalar doğrudan tarayıcı önbelleği üzerinden alındığından sunucunun gereksiz yere kaynak tüketmesine engel olunabilmektedir.
- Sıkıştırma yöntemi mutlaka aktif olmalıdır. Daha büyük dosyaları Gzip gibi araçları kullanarak sıkıştırabilir ve böylece sitenin tüketeceği bant genişliğini azaltabilirsiniz.
- Sitenizde yer alan görselleri iyileştirmeniz gerekmektedir. BMP veya TIFF görselleri kullanmak yerine JPEG veya PNG kullanmayı denemelisiniz. Ayrıca boş image src kod satırlarından uzak durmaya çalışmalısınız.
- Gereksiz yönlendirmelere sahip sayfa sayısını azaltmalısınız. Sitenizde yer alan yönlendirmeler bir şekilde sitenizin olumsuz etkilenmesine neden olabilmektedir.
Bu sekiz adımlık iyileştirme adımlarını takip ettikten sonra sitenizin farklı ülkelerde ve bölgelerde nasıl yüklendiğini kontrol etmelisiniz. Birden fazla konuma hizmet götürmek istiyorsanız kullanıcı deneyiminin olumsuz etkilenmemesi için bunu mutlaka gerçekleştirmelisiniz.
1.3 404 Sayfalarının Doğru Biçimde Yapılandırıldığından Emin Olmalısınız
Bir ziyaretçinin sitenize girmek istediğini ama URL adresini yanlış yazdığını düşünün veya bir başka sitede yer alan size ait bozuk bir linke tıkladığını düşünün. Bu tür durumlarda ziyaretçinin görmek istemeyeceği en önemli şeylerden birisi boş beyaz bir sayfanın üzerinde “Not Found” veya “Sayfa Bulunamadı” uyarısıdır.
Ziyaretçiyi bu şekilde ürkütmek istemiyorsanız siteniz için özel bir 404 sayfası oluşturmalısınız. Eğer PHP ve HTML bilginiz yoksa 404.php şablonunu kendiniz düzenleyemezsiniz veya baştan bir sayfa oluşturamazsınız. Bu tür durumlarda mutlaka tecrübeli birisinden yardım almanız gerekmektedir. WordPress kullanıyorsanız bu konuda size yardımcı olabilecek çeşitli eklentilerden veya araçlardan faydalanabilirsiniz.
1.4 Sitenin Çoklu Cihaz Desteğine Sahip Olduğundan Emin Olmalısınız
Artık direnmenin bir lüzumu yok çünkü mobil öncelikli bir dünyada yaşamaktayız. Bu nedenle sitenizin mobil sayfalarda en düzgün bir biçimde göründüğünden emin olmalısınız. Sitenizin mobil dostu olup olmadığını kontrol etmek için Google’ın Search Console aracını kullanmayı deneyebilirsiniz. Burada herhangi bir problemle karşılaşırsanız Google’ın mobil optimizasyon için sunduğu resmi kılavuzlardan faydalanabilirsiniz.
Gerekli görmeniz durumunda sitenizde AMP kullanmayı deneyebilirsiniz. Bu sayede site sayfalarının çok daha hızlı bir biçimde yüklenmesini sağlayabilirsiniz. Bu konuda yine Google’ın sunduğu yönergeleri takip etmeyi deneyebilirsiniz. AMP her ne kadar yeni bir teknoloji olsa bile sitenizi hızlı bir biçimde ziyaretçiyle buluşturduğu için oldukça faydalıdır.
Sitenizin mutlaka esnek tasarıma sahip olmasını sağlamalısınız. Mobil trafik için daha iyi sonuçlar elde etmek istiyorsanız en çok ihtiyaç duyacağınız şey sitenizin esnek bir tasarıma sahip olmasını sağlamaktır. Bunu başarabilmek için ise belirli sorulara cevaplar bulmalısınız. Sitenizin mobil versiyonundan sipariş vermek için neler yapılacaktır? Blog yazılarınızın büyük bir kısmının ana sayfanızı işgal etmesini istiyor musunuz? Bir kişinin size doğrudan e-posta ile ulaşmasını sağlamak istiyor musunuz? Tüm bu sorulara cevap verebilmek için aşağıdaki yöntemleri uygulamayı düşünebilirsiniz:
- Harekete geçirici mesajları ortada tutmalısınız ve öne çıkarmalısınız.
- Menüler oldukça kısa ve akıcı olmalıdır.
- Menüye ulaşımı olabildiğince kolaylaştırmalısınız.
- Kullanıcının yakınlaştırmayı kullanmadan her şeyi net bir biçimde görebilmesini sağlamalısınız.
- Ürün görsellerinin büyütülebilir olduğundan emin olmalısınız.
Yukarıdaki adımları takip edip uyguladığınız zaman dahi sitenizin mobil versiyonunu ekstra problemlere karşı gözden geçirmelisiniz. Sitenizin mobil versiyonunun çalışır olduğundan emin olana kadar gerekli testleri yapmalısınız. Testlerden sonra iyileştirmeniz gereken noktaları tespit edip ihtiyaç duyulan düzenlemeleri gerçekleştirmelisiniz.
1.5 Uygun Kodlar Kullanmaya Çalışmalısınız
Her ne kadar Google HTML ve CSS kodlarının sitenize çok fazla zarar vermeyeceğini söylese bile kodlarınızı temiz olması gerekmektedir. Sitenizdeki tüm sayfaları kodlama hatalarına karşı gözden geçirmelisiniz. Bunun için W3C Markup Validator veya W3C CSS Validator kullanmayı deneyebilirsiniz.
Geliştiricilerin ve tasarımcıların sitenizdeki düzeltmesi gereken problemleri tespit edip bunların düzeltilmesini sağladıktan sonra bir sonraki adıma geçiş yapabilirsiniz. Bir sonraki adım uygun SEO çalışmalarının yapılmasını içermektedir. Sitenizde uygun SEO çalışmalarını yaparak arama motorlarının sitenizi en iyi şekilde taraması için onlara yardımcı olabilirsiniz.
2.1 Olası Dizin Hatalarını Kontrol Etmelisiniz
Eğer bir siteyi açmadan önce en basit SEO çalışmasını gerçekleştirmek istiyorsanız arama motoru tarayıcılarının sitenize kolayca erişip erişemediğini kontrol etmelisiniz. Arama motoru tarayıcıları sitenize ait sayfaları ve içerikleri tarama konusunda problem yaşamıyorlarsa bu sizin için iyi bir şeydir. Eğer sitenizde dizine eklenmeyen herhangi bir sayfa olduğunu düşünüyorsanız hemen Search Console hesabınızı kontrol edip URL adreslerinizi gözden geçirebilirsiniz. Eğer Search Console yeterli gelmezse bu konuda size yardımcı olabilecek ücretsiz veya ücretli diğer araçları kullanmayı deneyebilirsiniz.
2.2 Kopya İçerik veya Kopya Sayfa Problemlerini Gözden Geçirmelisiniz
Kopya içerik önemli bir sorundur ve birbirinden farklı biçimde kendisini gösterebilmektedir. Kopya içerik problemine neyin neden olduğunu tespit etmelisiniz ama bundan bağımsız olarak tarama bütçenizde ciddi sıkıntılar yaşayacağınızı unutmamalısınız. Ek olarak sitenizde link seyreltme veya düşük arama motoru sıralaması gibi problemlerle karşı karşıya kalabilirsiniz. Bu hataya düşmemek için sitenizi gerektiği şekilde kontrol etmelisiniz.
1. Alan Adınızı www veya www Olmayan Hallerinden Birisini Seçmelisiniz
Siteniz için hala www veya www olmayan biçim arasında bir seçim yapmamışsanız hemen yapmalısınız. Çünkü bu seçimi yapmamanız durumunda sitenize ait sayfalar hem www haliyle hem www olmayan haliyle dizine eklenebilmektedir. Bu başlı başına bir kopya içerik problemi anlamına gelmektedir.
2. Kopyalanmış İçeriklerden Sakınmalısınız
E-ticaret site sahipleri bu konuya daha fazla önem vermek zorundadırlar. Ürünler için özgün ürün açıklamaları girmek çok kolay değildir. Bu nedenle üreticiler tarafından sunulan tanıtımları kullanmak durumunda kalabilirsiniz. Ancak ürünün yer aldığı sayfanın büyük bir kısmını özgün içeriğiniz oluşturmalıdır. Dilerseniz ürün açıklamalarını en baştan kendiniz yazabilir veya kullanıcı yorumları, sıkça sorulan sorular gibi içeriklerle bu sayfaları desteklemeyi düşünebilirsiniz.
3. Kopya Meta Etiketler Kullanmaktan Kaçınmalısınız
Kullandığınız içerik yönetim sisteminin ayarlarını gözden geçirmelisiniz. Sitenizde yer alacak yüzlerce sayfanın meta etiketlerinin ve meta açıklamalarının özgün olduğundan emin olmalısınız. Sitenizde çok fazla sayfa yer alıyorsa hepsini tek tek kontrol etmek çok zor olabileceğinden bu konuda çeşitli ücretsiz veya ücretsiz araçlardan destek alabilirsiniz.
Sitenizde yer alan içeriklerin herhangi birisi birden fazla sayfada yer alıyorsa mutlaka arama motorları için rel=”canonical” niteliğini kullanmalısınız. Bu nitelik sayesinde ilgili sayfanın hangisinin gerçek içerik olduğunu arama motorlarına bildirmiş olursunuz. Dilerseniz aynı içeriğe sahip olan farklı sayfaları 301 yönlendirmesi yöntemiyle tek bir sayfaya yönlendirmeyi de düşünebilirsiniz.
2.3 URL Adreslerinin Arama Motoru Dostu Olduğundan Emin Olmalısınız
Sitenize ait URL adreslerinin temiz bir yapıda olduğundan emin olmalısınız. Dinamik URL adresleri veya çok uzun URL adresleri kullanmamalısınız. Tüm bunlar arama motoru sonuç sayfasında sıralama sahibi olmanıza engel olabilecek problemlerdir. Bu problemleri ortadan kaldırmak için gerekli çalışmaları yapmalısınız.
2.4 Google Analytics ve Search Console Tanımlamalarını Yapmalısınız
Sitenizi yayına almadan önce Google Analytics izleme kodunu eklemelisiniz. Bunu ertelemeyi asla düşünmemelisiniz. Eğer ertelerseniz ileride unutacağınız konusunda emin olabilirsiniz. Bununla birlikte sitenize ait birçok veriye geç erişirsiniz. Google Analytics üzerinden aldığınız ilgili takip kodunu kullandığınız içerik yönetim sistemi vasıtasıyla sitenize eklemelisiniz. Bu eklemeyi yaparken mutlaka çalıştığınız ofisin IP adreslerini takip listesinden çıkartmalısınız.
- Google Analytics hesabınıza giriş yapın.
- Yönetici sekmesinden Tüm Filtreler kısmına ve daha sonra +Filtre Ekle kısmına tıklayın.
- Burada gerekli filtre tanımlamalarını girdikten sonra Kaydet butonuna basın.
Google Search Console hesabınızı Google Analytics hesabınızla ilişkilendirmek için Google Analytics hesabınıza giriş yapmalı Yönetici sekmesinden Mülk Ayarları kısmına gelip buradan Search Console seçeneğini aktif hale getirmelisiniz.
Son olarak dönüşümler için hedeflerinizi belirlemeye çalışmalısınız. Google Analytics hesabınıza giriş yaptıktan sonra Dönüşümler modülüne geçmeli, buradan Hedefler kısmına tıklayarak Hedef Ayarla butonunu basmalısınız. Ardından dönüşüm sayfalarınız için ihtiyaç duyduğunuz verileri girebilirsiniz.
2.5 Siteniz İçin Anahtar Kelime Haritası Oluşturmalısınız
Anahtar kelime araştırması yapacağınız tüm SEO çalışmalarının temelini oluşturmaktadır. Anahtar kelime listesini düzenlemek için saatlerinizi tüketebilirsiniz. İşinizi kolaylaştırmak için bir anahtar kelime haritası oluşturarak en önemli sayfalarınızı anahtar kelimelerle eşleştirmeye çalışmalısınız. Siteniz için en önemli sayfalar sitenin ana sayfasından ve kategori sayfalarından oluşmaktadır.
Başlangıç aşamasında uygun bir biçimde anahtar kelime araştırması yaptıktan sonra sitenizin yapısını gözden geçirmeli ve anahtar kelimeleri uygun açılış sayfalarınız ile eşleştirmeye çalışmalısınız. Bunu basit bir çalışma taslağı oluşturarak gerçekleştirebilirsiniz.
Eğer daha profesyonel bir adım atmak istiyorsanız çeşitli ücretli anahtar kelime araçlarından faydalanmayı deneyebilirsiniz. Söz konusu anahtar kelime haritası SEO çalışmalarınız kapsamında tüm adımlarınızı kolaylaştıracaktır. Bu anahtar kelime haritasına neden ihtiyaç duyduğunuzu merak ediyorsanız bunları aklınıza getirebilirsiniz:
- Anahtar kelime haritası site içi optimizasyon çalışmalarının akışını iyileştirecektir.
- Anahtar kelime haritası en gerekli olan sayfalar için anahtar kelimeler belirlemenize yardımcı olacaktır.
- Anahtar kelime haritası sitenizin içerik üreticileri ve editörleri için kullanışlı olacaktır.
2.6 Meta Etiketleri ve İçerikleri Optimize Etmelisiniz
Başlıkları ve açıklamaları optimize etmeye çalışmak çok hoşunuza gidecek bir durum olmasa bile bunları yapmak teknik olarak oldukça basittir. Öncelikle mevcut meta etiketlerinizin durumunun ne olduğunu görmelisiniz. Daha sonra kullandığınız içerik yönetim sisteminin sunduğu imkanlardan faydalanarak bunları hızlı bir biçimde düzenlemeye çalışmalısınız. Tüm meta etiketlerin özgün olması gerektiğini unutmamalısınız.
2.7 İçeriğinizi Biçimlendirmek İçin Schema Kullanın
Schema biçimlendirmeleri arama motorlarına verilerinizin ne anlama geldiğini anlatırlar. Schema ile arama motorları arasındaki bu aktarım arama motoru sonuç sayfasında sitenize ait sayfaların çok daha kullanıcı dostu bir biçimde gözükmesine yardımcı olmaktadır. Özel mikro veri dillerinden faydalanarak arama motorlarına sitenizin içerikleri hakkında bilgi verebilirsiniz.
Schema biçimlendirmesi kullanmış olan siteler arama motorlarında biraz daha ön plana çıkmaktadırlar. Bununla birlikte arama motorlarında öne çıkarılmış site olmayı başarırsanız ilk sayfada iki kez görünme fırsatını elde edebilirsiniz. Tabi bunu başarmak oldukça zor olsa bile uygun biçimlendirmelerle bu zorluğun üstesinden gelmek mümkündür.
2.8 Kullanıcı Arayüzü Kontrol Etmelisiniz
Google kullanıcı memnuniyetine fazlasıyla önem vermektedir. Arama motorları kullanıcı deneyimine yönelik verileri toplamakta ve bunları arama sonuçlarına yansıtmaktadır. Yeni bir site açtığınızda başlangıçta hemen çıkma oranı ve ortalama oturum süresi gibi değerlere sahip olmazsınız. Sitenizi geliştirenlerin işi sitenizin hızlı bir biçimde yüklenmesi ve tüm cihazlarda uygun bir biçimde görüntülenmesidir. Bu zaten kullanıcı deneyimini iyileştirme çalışmalarınızı yarı yarıya yapmış olduğunuz anlamına gelmektedir.
Özel olarak oluşturulmuş içerikler sitenizin temelidir. Siteniz belki son model şekilli tasarımlardan yoksun kalabilir ama değerli ve uygun içerikler olmadan hayatta kalabilmesi mümkün değildir. Sizinle birlikte çalışan metin yazarlarının ve editörlerin oluşturulan içeriklerin ön plana çıkmasını sağlamak için yapabileceği bazı şeyler vardır.
3.1 Oluşturulan İçeriklerin Değer Kattığından Emin Olmalısınız
Bir içeriği klasik pazarlama yöntemleriyle ön plana çıkartmak yeterli değildir. Her zaman alanınızda uzman olduğunu göstermeli ve uygulanabilir adımlar atmalısınız. Görüşlerinizi özgün bir biçimde sunmalı ve sektörde öncü olan kişilerle röportajlar falan gerçekleştirmelisiniz.
Buradaki en önemli nokta sitenizi açmadan önce ona değer katacak içerikler hazırlamanın zorunlu olmasıdır. Eğer bunu yapmazsanız sitenize gelenler sadece basit bir hakkında kısmı ve hoş geldiniz yazısı dışında hiçbir şey göremeyeceklerdir. Bu manzaranın ardından sitenize abone olup gelişmeleri takip edeceklerini pek düşünmemelisiniz. Kendilerine mutlaka başka yerler bulacaklar ve bunun için kaliteli içeriklerin bulunduğu yerleri tercih edeceklerdir.
3.2 Oluşturduğunuz İçerikleri Kontrol Amacıyla Tekrar Gözden Geçirmelisiniz
Oluşturduğunuz içeriklerde herhangi bir dil bilgisi hatası olmamalıdır. Her ne kadar okuyucular dil bilgisi hatalarını çok kafaya takmıyor olsalar bile siz yine de oluşturduğunuz içerikleri hatalara karşı gözden geçirmelisiniz. Yazım kuralları açısından hatasız içerikler üretmek demek ziyaretçilerinize değer verdiğiniz anlamına gelecektir. Bir siteyi ziyaret ettiklerinde kendilerine değer verildiğini gören ziyaretçiler ilgili siteyi tekrar ziyaret etmeyi düşünebilmektedirler.
3.3 En Doğru Yazı Biçimini Kullanmaya Çalışmalısınız
Sitenizde yer alan tüm sayfaların ve yazıların biçimsiz gözükmediğinden emin olmalısınız. Oluşturduğunuz içeriklerde başlıklara, alt başlıklara, listelere ve buna benzer biçimlendirme ögelerine yer vermeye çalışıp onu en iyi şekilde ziyaretçilere sunmaya çalışmalısınız.
3.4 İçeriklerin Gerçeği Yansıttığından Emin Olmalısınız
Asparagas bilgilerin ortalıklarda cirit attıkları bir dönemde yaşadığımızı unutmamak gerekmektedir. İnternet ortamında çok fazla bilgi yer aldığını ve bunların hepsinin kontrol edilmesinin zor olduğunu unutmamalısınız. Google her ne kadar olgu yönetimi özelliğini getirip arama sonuçlarına müdahale etmeye başlasa bile tüm sonuçların otoriter olduğunu söylemek çok doğru olmayacaktır. Bu nedenle yazdığınız içeriklerin her birisini doğru verilerle desteklemeniz gerekmektedir.
3.5 İçerik Stilini Mutlaka Özgün Hale Getirmelisiniz
Oluşturduğunuz içeriklerin stili markanın yazınsal kılavuzuna uygun olmalıdır. Genellikle markalar bu kılavuzları oluştururlar ve gerisini pek önemsemezler. Hatta bu kılavuza bir daha açıp bakmazlar. Burada önemli olan ise içeriklerde ortaya koyduğunuz hitap ve stildir. Bu hitap ve stil tamamen size ait olmalıdır. Oluşturduğunuz tüm içeriklerde bu hitap ve stili kullanmalısınız.
Birbirinden farklı iki markanın hakkında kısmına göz atarak dahi hitap ve stil farkını kolaylıkla görebilirsiniz. Oluşturduğunuz içerikler için tek bir ton belirlemek zorunda değilsiniz. Resmi veya sıradan bir yazı stiline sahip olmanız da gerekmez. Tek sahip olmanız gereken içeriklerde sunduğunuz doğallıktan başka bir şey değildir. Bu doğallık üzerinden markanız için bir stil oluşturmanız yeterli olacaktır.
3.6 Bir İçerik Haritası Oluşturmayı İhmal Etmemelisiniz
Sadece içerik üretmiş olmak için içerik üretmeye çalışmamalısınız. Aklınızda böyle bir plan varsa en yakın zamanda geri adım atmalısınız. Sitenizdeki her sayfa bir soruya cevap verebilmelidir ve bir şekilde bir başkasının ihtiyaçlarına hitap etmelidir. İçerik haritası oluşturma kullanıcıların ihtiyaçlarını, firmanın hedeflerini ve içerik planlarını yönetmede size yardımcı olabilecektir.
İçerik haritası oluşturma tıpkı zihin haritası oluşturmak gibidir. Bir içerik haritası içerik yönetme faaliyetlerine öncelik vermenizi ve aynı zamanda mevcut olan boşlukları doldurmanızı sağlamaktadır. Pazarlama uzmanları, editörler ve hatta üst düzey yöneticiler içerik haritası oluşturma sürecine katılmayı düşünebilirler. Çünkü içerik haritası aynı zamanda sitenin gelecekte nasıl bir gelişime sahip olacağını belirleyecek bir alandır. Dahası burada göstereceğiniz özveri firmanızın hedefleriyle aynı doğrultuda olacağından başarı için sizin işinizi kolaylaştıracaktır.
3.7 Markanız için Sosyal Medya Hesapları Oluşturmalısınız
İnternet ortamında takılan insanların büyük bir kısmı sosyal medyada vakit geçirmekten hoşlanırlar. Bununla birlikte takip ettikleri sayfaların sosyal medyada var olduklarından emin olmak isterler. Ekibinizde işinin ehli sosyal medya yöneticileri yoksa bu işi bazı metin yazarlarından isteyebilirsiniz.
Sosyal medya hesaplarınızda yer alan biyografi alanını mutlaka doldurmalısınız. Kısa ve özlü tanımlamalar yazmalısınız. Markanıza ait sosyal profiller için uygun kapak görseli ve logo hazırlamalısınız. Markanızın sosyal medya profillerine fotoğraflar ve videolar eklemelisiniz. Bu sayede siteniz açıldığında sosyal medya sayfaları boş gözükmeyecek aksine profesyonelce hazırlanmış bir görünüme sahip olacaktır.
Bir pazarlama ekibi her ne kadar sitenin açılışıyla ilgilenmeyecek olsa bile yeni ürün tanıtımlarında ve diğer hizmetlerin öne çıkarılmasında aktif görev alacaklardır. Onların görevi ürün ve hizmetlerinizi potansiyel müşterilere en hızlı biçimde ulaştırmaktır. Eğer bir ekipte pazarlamacı olarak görev alıyorsanız bir site yayın hayatına başlamadan önce yapmanız gereken bazı şeyler vardır.
4.1 Özgün Satış Önerileri Sunulmalısınız
Özgün bir satış önerisi başlangıç için en ideal adımlardan birisidir. Bu satış önerisinin içerisinde ürünlerin faydalarından bahsedilebileceği gibi aynı zamanda müşterilerin ihtiyaçlarına nasıl karşılık verileceğine değinilmelidir. Diğer bir ifadeyle insanların sizi diğer firmalardan farklı görmesini sağlayacak bir şeyler sunmaya çalışmalısınız. Özgün satış önerileri sunabilmek için öncelikle aşağıdakilere dikkat edilmelidir:
- Hedef kitle en iyi şekilde analiz edilmelidir. Ürün veya hizmetlerinizi kimlerin satın alabileceğini en başından belirlemelisiniz.
- Sunduğunuz ürün ve hizmetlerin karşıladığı ihtiyaçların bir listesini oluşturmalısınız. Genel olarak bu adım özgün satış önerisinin bir taslağı şeklinde olacaktır.
- Rekabet analizi yaparak rakiplerin kullandığı özgün satış önerilerini gözden geçirmelisiniz. Elinizde bulunan listeye göz atarak rakipler tarafından en iyi şekilde kullanılmış olanları belirlemelisiniz.
- Bu noktadan sonra boşlukları bulmaya çalışmalısınız. Niş odaklı forumlara ve soru-cevap sitelerine göz atmalısınız. Potansiyel müşterileriniz için özel ihtiyaçları araştırmalısınız.
- Özgün satış önerisini elde ettiğiniz tüm bilgilerden yola çıkarak tamamlamalısınız. Ekibinizde yer alan diğer tüm insanlara hazırladığınız özgün satış önerisini göstermelisiniz. Eğer mümkünse ürün hakkında daha önce hiçbir şey duymamış olan ama hedef kitlenizin içerisinde yer alanlardan geri bildirim almalısınız.
- Kendi sektörünüzde yer alan trendleri ve rekabet durumunu sürekli gözden geçirmelisiniz. Bu gözden geçirme işlemi size yeni fırsatları keşfedebilme konusunda yardımcı olacaktır. Bir sosyal medya izleme aracı kullanıyorsanız belirlediğiniz anahtar kelimelerde bir şeyler paylaşıldığında size bildirim sunmalarını sağlayabilirsiniz.
Tüm bu adımlar özgün satış önerisi oluşturmak için kullanılan evrensel ve basit kurallardır. Bu konuda daha farklı yaklaşımlara göz atmak isterseniz bu alanda öncü olan kişilerin önerilerine göz atabilirsiniz.
4.2 Tanıtımlara ve Reklamlara Öncelik Vermelisiniz
Sitenizin açıldığıyla ilgili birçok insanın paylaşımlarda bulunduğunu bir aklınıza getirin. Ekip çalışanlarınız, iş ortaklarınız, arkadaşlarınız, siteniz ile ilgilenen kişiler gibi onlarca farklı kişiyi aklınıza getirebilirsiniz. İnsanların sosyal medya hesaplarınızı takip etmelerini sağlayabilirsiniz veya link paylaşımında bulunarak sizden bahsetmelerini rica edebilirsiniz.
Ek olarak sosyal medyada aktif olan sektör öncüleri ve blog yazarları ile iletişim kırmalısınız. Sitenizin açılışı için onlarla anlaşarak özgün tanıtımlar yapmalarını sağlayabilirsiniz. Bununla birlikte açılış öncesi röportajlar gerçekleştirebilirsiniz. Bazı insanların ürünleri test etmelerine olanak tanıyabilirsiniz. Siteniz açıldığında sizden bahseden yazıların ve incelemelerin olması marka bilinirliğini yükseltmek için size yardımcı olacaktır.
Son olarak kesinlikle bir reklam bütçesi ayarlamalısınız. Tıklama başına ödeme kampanyaları gerçekleştirmek veya gerçekleştirmek istemediğinize karar vermelisiniz. Dijital reklamcılıktan ne ölçüde yararlanacağınızı gözden geçirmelisiniz. Ücretli incelemeler yaptırma konusunda nasıl bir yol izleyeceğinizi belirlemelisiniz. Tüm bu reklam fırsatlarını göz önünde bulundurmalı ve sizin için en uygun olan seçenekleri değerlendirmeye çalışmalısınız.
4.3 Kullanacağınız Pazarlama Araçlarını Belirlemelisiniz
Büyük gün gelip çattığında eliniz altında en iyi e-posta pazarlama çözümlerinden birisinin olduğundan emin olmalısınız. İnsanların sitenizi ziyaret ettikten sonra kampanyalardan ve yeniliklerden haberdar olabilmelerini sağlamalısınız. Birileri sürekli abone olurken onlara herhangi bir bildirim ulaşmaması kesinlikle can sıkıcı bir durum olacaktır. Bunun için açılışı gerçekleştirmeden önce aşağıdaki adımların atılması iyi olacaktır:
- Google Analytics aracında dönüşüm takibini aktif hale getirmelisiniz.
- En iyi e-posta pazarlama araçlarından birisini kullanmaya çalışmalısınız.
- Sosyal dinleme araçlarından birisini kullanarak ürününüz, hizmetleriniz veya firmanız hakkında sosyal medyada yer alan yorumları yakından takip etmelisiniz.
- Müşteri ilişkileri yönetimi araçlarından birisini kullanmayı denemelisiniz.
Bunlara ek olarak yazılımları sunan kişilerle nasıl iletişim kurmanız gerektiğini bilmelisiniz. Bazı durumlarda kullandığınız araçlarda problemler çıkabilecektir. Acil durumlar için kendinizi garantiye almalı ve yazılımı sunan yerlerle iletişim seçeneklerinizi en başından gözden geçirmelisiniz.
Her ne kadar bu konuda söylenebilecek son şeyler olmasa bile sistem yöneticilerinin yapması gerekenlere de değinilmesi gerektiğini unutmamak gerekmektedir. Eğer ekibin içerisinde göreviniz sistem yöneticiliği yapmak ise yayınlanacak olan sitenin yönetimi, güvenliği ve güncel kalması konusunda tüm sorumluluk sizde olacaktır.
5.1 Site Yedekleri Oluşturmalı ve Onları Yönetmelisiniz
Sitenizin bir yedeği olmadığı için zor durumda kalacak olmanız bu işlerde başınıza gelebilecek en acı kabuslardan birisidir. Özellikle site verilerinizin üzerine inşa ettiğiniz onlarca stratejiniz varsa bir daha geri dönüşü olmayan bir yola girmiş olursunuz.
- Kendiniz yedek almayı düşünebilirsiniz. Bunu yapabilmenin en kolay yolu FTP üzerinden giriş sağlayarak site dosyalarını yedeklemeye çalışmaktır. Bu oldukça pratik olsa bile sürekli olarak bu kontrolleri gerçekleştirmek bezdirici olabilmektedir. Üstelik sürekli yeni içerik yayınlayan bir siteye sahipseniz bazı içerikleri kaybetme ihtimalinizin olduğunu bilmelisiniz.
- Yedekleme işlemini otomatik hale getirebilirsiniz. Sitenizin tamamını yedekleme işlemini çeşitli eklentiler veya araçlarla gerçekleştirebilirsiniz. Bunun için kullanacağınız araçlarda bir yedekleme sıklığı belirlemeniz yeterli olacaktır.
Seçeneğiniz çözüm hangisi olursa olsun elinizde bulunan yedeklerin her zaman güncel olmasına özen göstermelisiniz. Bu sayede sitenizde bozulmalar yaşandığında işlevsel bir biçimde çalışan haline geri dönüş sağlayabilirsiniz.
5.2 Sitenizi Çalışma Süresini Gözden Geçirmelisiniz
Siteniz sürekli yaşamak durumundadır. Düzenli olarak bakımını gerçekleştirmelisiniz. Bunun için her dakika ne durumda olduğunu gözden geçirmeniz gerekebilir. Sitenizi bir site izleme uygulaması veya eklentisiyle izleyerek neler olup bittiğini anlık olarak takip edebilirsiniz. Böylece sitenizde yaşanan problemler konusunda hızlı bir biçimde bilgi sahibi olabilirsiniz.
Genel olarak, kullanılan bu uygulamalar sitenizi anlık olarak kontrol edip içeriklerin site ziyaretçilerine uygun şekilde sunulup sunulmadığını gözden geçirirler. Eğer takip edilen sayfalar doğru bir biçimde yanıt vermiyorlarsa size e-posta veya SMS yoluyla çeşitli bilgilendirmeler iletilmektedir. Bu konuda size yardımcı olabilecek sayısız uygulama vardır ama siz en güvenilir olanını tercih etmeye özen göstermelisiniz.
Bir problem yaşandıysa ve gerekli düzenlemeleri yapmışsanız siteniz eskisi gibi yayına devam ettiğinde trafiği ve dönüşümleri gözden geçirmelisiniz. Bu işlemi yaparken tüm kontrolleri gerçekleştirmeniz gerektiğini unutmamalısınız. Özellikle en önemli açılış sayfalarını kontrol etmelisiniz. Sitenizde yer alan formların çalıştığından kesinlikle emin olmalısınız. Çünkü bu formların devre dışı kalması demek yüzlerce farklı satışı kaybetmeniz anlamına gelebilecektir.
5.3 Kalabalığa Karşı Hazırlıklı Olmalısınız
Yeni bir projenin milyonlarca trafik alıp almayacağınızı bilemezsiniz. Fakat işinizde başarılı olduğunuzun sinyallerini almaya başladığınız andan itibaren sitenizi yoğun trafik senaryosuna karşı hazırlıklı hale getirmelisiniz. Sistem yöneticisi olarak size düşen görev kesinlikle bir yoğun trafik testi gerçekleştirmektir. Üstelik bunu yapabilmek için ücretsiz veya ücretli araçlardan herhangi birini kullanabilirsiniz.
5.4 Önce Güvenliğinizi Düşünmelisiniz
2016 yılında saldırıya uğrayan site miktarında %32 oranında bir artış görülmüştür. Site yöneticileri genellikle güvenlik konusunda çok rahat hareket ederler. Sitenizi yayına alamadan önce kesinlikle gerekli güvenlik kontrollerini gerçekleştirmiş olmalısınız. Sitenizi savunmasız kalmasını istemiyorsanız aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz:
- Site yöneticisinin ve hatta sitenin yönetici paneline erişimi olan herkesin bilgisayarını kötü amaçlı yazılımlara karşı kontrol etmelisiniz. Güvenilir virüs tarama servislerinden yardım alarak gerekli taramaları gerçekleştirmeli ve mutlaka gerçek zamanlı koruma sağlayacak bir yazılım kullanmalısınız. Bir saldırgan şifrelerinizi ve diğer hassas bilgileri ele geçirmek için pek çok farklı deneme gerçekleştirmeye çalışacaktır.
- Zayıf şifreler kullanmaktan uzak durmalısınız ve bir uygulama için kullandığınız şifreyi başka bir yerde kullanmamalısınız. Eğer birisi kullandığınız sunucuya girmeye çalıştıysa kayıtları kontrol etmeli ve şüpheli komutlara göz atmalısınız. Bu sayede hangi yedeklemelerin temiz ve güvenilir olduğunu da tespit edebilirsiniz.
- Kullandığınız yazılımları her zaman güncel tutmaya özen göstermelisiniz. Kullandığınız içerik yönetim sistemini güncel tutmadığınız zaman sitenizden çıkış yapan link sayısında muazzam artış görmeniz kaçınılmazdır. Bu nedenle her zaman kullandığınız yazılımları güncel tutmalısınız.
Son olarak eğer bir e-ticaret sitesi açacaksanız kesinlikle HTTPS protokolünü kullanmalısınız. Aksi taktirde ilerleyen günlerde sitenizi taşımak zorunda kalacaksınız. Site trafiğinde azalmalar ve arama motoru sıralamasında düşüşler yaşamak istemiyorsanız en başından HTTPS protokolünü kullanmaya çalışmalısınız.
Tüm bu bilgiler ışığında artık bir siteyi yayına almadan önce yapmanız gereken tüm kontroller hakkında bilgi sahibi olduğunuzu söyleyebiliriz. Her şeyi daha kolay hale getirmek istiyorsanız bu kontrol listesini kullanmanızı öneririz. Ayrıca bu kontrol listesini ekip arkadaşlarınızla paylaşarak onları da konuyla ilgili bilgilendirmelisiniz. Eğer ekip arkadaşlarınız yoksa ve her şeyle tek başınıza ilgilenmek durumundaysanız mutlaka uygun araçları kullanarak işinizi kolaylaştırmaya çalışmalısınız.