Sesli arama ve mobil kullanımı birlikte yükselen ve uzun zamandır SEO sektöründe etkinliğini gösteren iki farklı durumdur. 2018 yılında olmamıza rağmen pazarlamacıların %62’sinin sesli aramaya yönelik belirgin bir planı bulunmamaktadır. Pazarlamacıların bugünden başlayarak sektörün en önemli trendlerine karşı bir plan oluşturmaları büyük bir gereksinimdir.
Mobil kullanım büyümeye devam ettikçe mobil cihazlarından memnun olan kullanıcıların büyük bir kısmı yazmak yerine sesli aramayı kullanmaya devam edecektir. Google, Amazon ve Apple tarafından sunulan gelişmiş sesli arama teknolojilerinin her birisi kullanıcılarına daha iyi bir sesli arama deneyimi sunmak için çaba göstermektedirler.
Pazarlamacıların bu artış gösteren eğilimin farkında olmasını sağlayacak çok fazla etken vardır. Sektörün geleceği mobilde ve sesli aramanın gelişiminde yer almaktadır:
- Sesli kişisel asistanlar tüm akıllı telefonlara varsayılan olarak eklenmektedir.
- Google, Android cihazlarda yapılan aramaların yaklaşık %20’si sesli aramalardan oluşmaktadır.
- Amazon’un Alexa uygulaması uygulama mağazasına yönelik bir grafik sunmuştur. Google Home uygulaması ikinci sırada yer almaktadır.
- Amazon Echo, Amazon’da en çok satan eşyalar arasında yer almaktadır.
- Tüm önemli teknolojileri firmalarının ürünlerinde ses algılama doğruluğu %95 dolaylarına yaklaşmıştır.
- Google’ın mobil öncelikli dizinleme yaklaşımı yakın zamanda tüm siteler için geçerli olacaktır.
- comScore verilerine göre 2020 yılında, yapılan tüm aramaların %50’si sesli aramalardan oluşacaktır.
Mobil ve sesli arama kusursuz bir biçimde birbirini tamamlayan ögeler olmasa bile ikisi arasında bir korelasyon olduğunu kabul etmek gerekmektedir. Sesli aramalar veya sesli komutlar tüm donanımlarda en önemli faktör halini almaktadır. Evde, arabada, işte veya daha farklı konumlarda sesli komutları destekleyecek cihazlar her zaman yanınızda olacaktır.
BrightEdge tarafından yapılan son araştırmaya göre pazarlamacıların yaklaşık %62’si önümüzdeki 12 aylık süre içerisinde sesli aramaya yönelik herhangi bir stratejiye sahip değildir. Bunun sebebi söz konusu trendden haberdar olmamak değil bu trend karşısında ne yapılacağının bilinmemesinden kaynaklanmaktadır.
Google’ın bu konuda yapmaya çalıştıkları oldukça açıktır. Her geçen gün Google Assistant aracını çok daha güçlü bir hale getirmeye çalışmaktadır. Son dönemlerde yayınlamış olduğu arama kalitesi değerlendirme kılavuzu sayesinde bunu ispat etmiştir. Bu kılavuz her ne kadar Google Assistant’a özgü olsa bile birçok dijital asistan için benzer kuralların geçerli olacağını tahmin etmek çok zor değildir.
Bu kılavuzun bize gösterdiği bir diğer durum ise sesli aramanın sektöre getirdiği yeniliklerdir. Mobil SEO çalışmaları açısından sesli arama çok daha önemli bir konuma yükselmektedir. Google’ın resmi kılavuzunda sesli arama konusunda yapılan değerlendirmelerin yanında mobil SEO için çeşitli iyi yöntemler de bulunmaktadır.
Mobil SEO açısından yapılacak olanlar teknik detaylarla sınırlı değildir. Özellikle kullanıcıların sesli komutlar veya sesli arama ile kurduğu etkileşim önemlidir. Sesli aramanın etkinliği yükseldiğinden ötürü artık kullanıcılar için doğru içerikler oluşturulmalıdır. Tüm bunları göz önünde bulundurarak çalışmalarınızın gelişimi için bağlamsal olarak en doğru adımların atılması gerekmektedir.
Mobil İçin Teknik SEO
SEO çalışmalarının çok farklı yönleri olsa bile sesli arama için bir mobil SEO stratejisi uygulanmak istendiğinde ilk iş tarama problemlerinin ortadan kaldırılması olmalıdır. Daha basit anlatmak gerekirse, eğer bir arama motoru sahip olduğunuz içeriklere erişemiyorsa ve onları anlamıyorsa arama sonuçlarında görünme olasılığınız oldukça düşüktür. Bu her zaman önemli olmuştur ancak sesli arama açısından artık çok daha önemli bir seviyeye ulaşmıştır.
Genel olarak sesli arama klasik arama motoru sonuç sayfasını ortadan kaldırır ve belirli bir sorguya cevap vermeye çalışır. Bu yaklaşım arama motorunun ilk olarak devreye girmesi ama daha sonra kullanıcıya iletilecek olan en uygun cevabın ilk bakışta verilemediği durumda geleneksel sonuçların sunulması anlamına gelmektedir.
Bu tür olumsuz görülebilecek detaylara rağmen sesli arama yoluyla sahip olduğunuz içerikleri ön plana çıkartabilmeniz mümkündür. Aşağıdaki yöntemlerden faydalanarak bunu başarılı bir biçimde yerine getirebilirsiniz:
- Schema biçimlendirmesi: Sitenize Schema biçimlendirmesi ekleyerek elinizde bulunan verileri daha net bir biçimde sunabilme fırsatını elde edersiniz. Örneğin, arama motorlarının belirli olayları, fiyatları veya insanları fark edebilmesini sağlayabilirsiniz. Bir arama motoru sesli aramaya verilebilecek bir cevabı yakaladığında bu ekstra bilgiler fazlasıyla değerli olabilmektedir.
- XML site haritaları: Temiz bir site haritası yapılandırmasına sahip olmak fazlasıyla önemlidir. Bu sayede insanların ve arama motorlarının kolaylıkla sitenizde gezinmesine yardımcı olabilirsiniz. Bununla birlikte ilgili bilgilerin bir kullanıcıya sunulmasını kolaylaştırabilirsiniz.
- Site yapısı: Bir sitenin yapısı kullanıcıların sitenizde yapacağı gezintinin aynası olacaklardır. Sitenizin yapısında kullanıcıları satın alım yapmaya teşvik edecek bir nitelik yoksa e-ticaret sitenizin başarılı olması söz konusu değildir. Bunun için sesli aramayla yapılabilecek belirli sorgulara cevap verebilmesi gerekmektedir.
- Mobil SEO değerlendirmesi yapmalısınız: Sesli arama için yukarıda yer alan adımları atmadan önce siteniz için bir mobil SEO değerlendirmesi gerçekleştirerek sitenizin mobil açıdan iyi durumda olduğundan emin olmalısınız.
- Tüm bunlara ek olarak sitenizi temel mobil SEO kriterleri açısından gözden geçirmeniz gerekmektedir. Klasik SEO çalışmalarının aksine bu kriterler, sitenizin mobil platformlar için tamamen uyumlu olmasını destekleyecektir.
Bağlamı Anlamak
Tüm dillerin bir bağlamı vardır. Yapılan bir sorgunun anlamı nasıl, ne zaman, nerede ve kimin tarafından yapıldığına göre değişiklik göstermektedir. Bu yeni bir şey değildir ancak arama motorları artık yapılan bir sorgunun bağlamını çok daha iyi bir biçimde anlayabilmektedirler.
Arama motorlarına bu gücü sağlayan en büyük etken Google’ın sunmuş olduğu Hummingbird gibi gelişmiş algoritma güncellemeleri ve onların getirmiş olduğu semantik arama yaklaşımlarıdır. Ancak bağlamsal bilgilerin büyük bir kısmı akıllı telefonlarda yer almaktadır. Telefonlarımız sürekli olarak veri alıp veri göndermektedir. Bu verilerin her birisi geçmiş, bugün ve gelecek davranışlarımız arasında bir bağlantı kurulmasına yardımcı olabilmektedir.
Bir kullanıcı “canon kameraları” diye arama yaptığında bir arama motoru akıllı telefonun verilerinden yola çıkarak bu sorgunun amacını anlayabilmektedir. Bu amacı anlamak için arama motoru kullanıcının konumu, cihaz türü ve tarayıcı geçmişi gibi niteliklerden faydalanmaktadır.
Bunun sadece bir örnek olduğunu unutmamalısınız. Bir arama motoru yapılan herhangi bir sorgunun sonuçlarını kullanıcıya göre çok daha farklı biçimlerde getirebilmektedir. Bunlara ek olarak arama motorları sorguları çok daha derinlemesine ele alabilmektedir. Bunun için yapılan sorguların kapsamlı olması gerekmektedir.
Yarın şemsiyeye ihtiyacım olacak mı? Yarın güneşli mi olacak? Yarının tahmini hava durumu nedir? Yarın hava nasıl olacak? Tüm bu sorulara arama motoru kullanıcının bulunduğu bölgenin hava durumunu sunarak cevap verecektir.
Yapılan sorguların her birisi birbirinden farklı olabilecektir ama sorguların her birisinden alınacak cevap aynıdır. Kullanıcının tek amacı yarın havanın nasıl olacağını öğrenmektedir.
Bu fazlasıyla kullanışlı bir durumdur çünkü sorulabilecek onlarca sorunun hepsine cevap verebilmek mümkün değildir. Sesli aramaya yönelik oluşturulan rehberlerin her birisinde trafik miktarını yükseltmek için sıkça sorulan sayfaların oluşturulması önerilmektedir. SEO çalışmalarında uygulanan sadece organik arama trafiği için sayfa oluşturma yaklaşımından vazgeçilmelidir.
Bu sektörde özellikle aramayı yapan kişiler tarafından söylenenlere odaklanılmaktadır. Arama hacmine göre belirli anahtar kelimelerin listesi oluşturulur. Bu listeler yardımıyla sayfalarımız için haritalar oluştururuz. Belirli anahtar kelimeler için oluşturulmuş sayfa yoksa bunları oluşturarak çalışmalarımızı güçlendirmemiz gerekir.
Bu listeleri oluştururken yapılabilecek olan en detaylı analiz biçimi anahtar kelimeleri bölümlere ayırmaktır. Bilgilendirici anahtar kelimeler, gezintiye yönelik anahtar kelimeler veya işlemsel anahtar kelimeler gibi çeşitli bölümlemeler yapılabilmektedir. Bunları aynı zamanda daha farklı biçimlerde kategorilere ayırabilmek mümkündür.
Bu yaklaşım oldukça kullanışlı ve aynı zamanda basittir. Genel olarak oluşturulabilecek olan bir çizelge yardımıyla her şeyi rahat biçimde yönlendirebilmek ve yönetebilmek mümkündür. İnsanların yaptıkları aramaları bir tablo üzerinden hücre hücre görebilmek ve değerlendirebilmek oldukça kolaydır.
Geçtiğimiz dönemlerde yapılan analizlere ve araştırmalara göz atılacak olursa akıllı telefonların ortaya çıkarmış olduğu sistemsel bilgileri daha farklı bir biçimde ele almak gerekmektedir. Ortada yönlendirme gibi bir durum olmasına rağmen büyük resmin anlaşılması çok daha doğru olacaktır. Bir mobil SEO stratejisi üzerinde çalışırken sahip olduğumuz içeriklerin ve bağlamın tespit edilmesi gerekmektedir.
Bu bağlamları kullanarak kullanıcının tipik bir gezinti haritasını çıkartabilmek mümkündür. Bunların arasında demografik veriler yer alabilmektedir. Bu veriler jenerasyonlar arasındaki farklılıkların neler olduğunu anlatabilmektedir. Yapılan araştırmalar genç jenerasyonun sesli aramayla çok daha ilgili olduğunu göstermektedir.
Yapılan araştırmaları en iyi şekilde analiz ederek pek çok farklı seviyede verilere ulaşabilmek mümkündür. Konum, cinsiyet, cihaz, gelir seviyesi ve yaş gibi pek çok farklı veriye ulaşabilirsiniz. Bunların her birisini sesli aramaları iyileştirmek için kullanabilirsiniz. Pazarlamacılar doğru içerikleri doğru bağlamsal detaylarla arama yapan kişilerin önüne getirerek bu alanda başarılı olabilmektedirler.
Doğru Zamanda Doğru İçeriği Üretmek
Hedef kitleniz ile iletişim kurmanızı sağlayacak olan potansiyel bağlamları ortaya çıkardıktan sonra sesli aramada sıralama yapabilmek için yardımcı olabilecek içerikleri oluşturmaya başlayabilirsiniz. Bu epey yeni bir alan olmasına rağmen size bu alanda yardımcı olabilecek çeşitli detaylar bulunmaktadır.
Sesli sorgular genelde uzun olurlar. Bunun sebebi doğal konuşma dilinin yapısıyla yakın ilişkiye sahip olmalarıdır. Bu durum bize analiz edilebilecek, kısa sorgularla karşılaştırılabilecek birbirinden farklı veriler sunabilmektedir.
Daha önceden müşterinin niyetini tıklama oranı, hemen çıkma oranı veya dönüşüm oranları gibi rakamlar üzerinden elde edebiliyor olsak bile bu süreci artık çok daha erkenden başlatabiliriz. Bunu yaparken müşteri ile kullandığı cihaz arasında giriş-çıkış doğrultusunda iyi bir bağlantı kurabilmemiz gerekmektedir. Örneğin, konuşan bir cevabı getiren konuşan bir sorgu durumunda açık, kısa ve kesin içeriğin getirilmesi gerekmektedir.
Google’ın araştırma blogu sesli arama söz konusu olduğunda özellikle şu alanlara dikkat edilmesini önermektedir:
- Bilgi Memnuniyeti: Cevabın içeriği kullanıcının ihtiyaç duyduğu bilgiyle örtüşmelidir.
- Uzunluk: Sunulan bilgi çok uzunsa kullanıcı onu görsel olarak gözden geçirip uygun bilgiyi bulmaya çalışabilir. Sesli cevaplar için bu mümkün değildir. Kullanıcıya yeterli miktarda bilgi sunabilmek önemlidir ama bunu yaparken azlık ve çokluk arasında doğru bağlantıyı kurabilmek gerekmektedir.
- Açık ve Kesin İfade: Kötü bir biçimde açık ve kesin ifadeyle yönetilmiş olan bir cevap dahi gramer açısından problemli bir cevaptan çok daha iyidir. Bu nedenle gramere dikkat ederek kullanıcıya en doğru cevabı ulaştırmaya çalışmalısınız.
- Hitabet: Konuşan cevapların doğru bir biçimde telaffuz edilmesi gerekmektedir. Metinden konuşmaya doğru yapılabilecek iyileştirmeler sayesinde insanların yapacağı arama performansına katkı sağlayabilirsiniz.
Sunulan bu izlenim tarzı bilgiler sitenin sunduğu etkileşime eşlik etmeli. Müşterilerimizin yapmak istediği işlerin ne olduğunu anlayabilirsek onların arama ve gezinti sürecini daha eşsiz bir hale dönüştürebilme fırsatına sahip olabiliriz. Bunun için sesli aramaya yönelik içerik oluştururken aşağıdakileri hesaba katmak gerekmektedir:
- Sesli aramanın kullanıcının gezintisini başlatan unsur olduğunu unutmamalısınız. Sitenizin sunmuş olduğu mobil deneyim kullanıcının ihtiyaçlarını karşılamıyorsa onlar gezintilerini daha farklı yerlerde bitirmeye çalışacaklardır. Bunun için mobil sitenizin nasıl performans gösterdiğini yakından takip etmeniz gerekmektedir.
- Oluşturduğunuz içeriğin pek çok konuşkan sorgulara cevap verebildiğinden emin olmalısınız. Arama motorları tarafından kolayca yakalanabilecek bilgiler sunmalı ve bunların sesli arama sorgularına uygun olmasını sağlamalısınız. Sitenizde basit sıkça sorulan sorular sayfası oluşturmak yerine bu soruları hazırladığınız içeriklerde doğal bir biçimde cevaplamaya çalışmalısınız.
- Hazırladığınız içerikleri sitenin hiyerarşisinde mantıklı bir biçimde kullanarak arama motorlarının bunları bulmasını ve kullanıcılara ulaştırmasını sağlamalısınız.
- Google yakın zamanda Search Console aracında sesli sorgulara yönelik veriler sunmaya başlayacak. Bu nedenle mutlaka sitenize ait Search Console mülkünün olmasına dikkat etmelisiniz. Bununla birlikte sesli aramalar açısından sitenizin performansını takip etmelisiniz.
Yerel SEO
Sesli aramaların yoğun bir biçimde mobil cihazlarda kullanılması sizi şaşırtmamalıdır. Çünkü mobil cihazlarda insanların ihtiyaç duyduğu en önemli şey yönlendirmedir. İlginç bir biçimde “yakınımdaki” tarzında yapılan aramaların artış göstermesi insanların bu yaklaşımın Google tarafından anlaşılması gerektiğini ortaya koymaktadır.
Google bu tür sorgulara cevap verebilmek için kendi harita hizmetini kullanmaktadır. Bu nedenle harita listelerini iyileştirme yoluna giderek arama motorlarına ve insanlara daha iyi bir gezinti deneyimi sunabilmek mümkündür. Yerel SEO için sesli arama stratejinizi iyileştirmek istiyorsanız her zaman hatırlamanız gereken birkaç detay bulunmaktadır:
- Tüm konumlarda isim, adres ve telefon numarası bilgilerinin doğru olduğundan emin olmalısınız.
- Yerel listeleme konusunda size yardımcı olabilecek bir uzmanlaşma çalışmalı ve yerel arama performansınızı her zaman kontrol etmelisiniz. Bu konuda gerekirse SEO araçlarından yardım alabilirsiniz.
- Müşterilerin niyetlerine göre hareket etmelerini kolaylaştırmalısınız. Açık olacak biçimde harekete geçirici mesajlar ve yönlendirici menüler kullanmalısınız.
Google’ın aramanın geleceğine yönelik vizyonunu anlamak önemlidir. Teknoloji gün geçtikçe gelişmektedir ama şimdilik Google’ın ve Amazon’un beklentilerinin biraz uzağındadır. Bu teknoloji yeterince potansiyeline ulaştığı zaman belki artık arama sorgularına dahi ihtiyaç duyulmayacaktır.
Şimdilik pazarlamacılar asistanlara yardımcı olmak durumundadırlar. Özünde teknoloji niyetlere yönelik belirli davranışları imkanlı hale getirmektedir. Sektör karmaşık bir biçimde büyürken aynı zamanda insanların arama yapma niyetine daha gerçekçi bir biçimde yaklaşabilmektedir. Teknolojinin ev insanların daha iyi anlaşılması yoluyla pazarlamacılar işe yarayan bir sesli arama stratejisi gerçekleştirmeyi başarabileceklerdir.