SEO Rekabet Analizi ve Araştırması İçin 5 Adım

Arama motorunda ilk sıraları hedefliyor olabilirsiniz. Bu durumda seçeceğiniz anahtar kelime önemli bir yol oynayacak ve bütçeniz yapılacak çalışmaların kapasitesini belirleyecektir.

SEO uzmanları bu manzara ile günlük olarak sürekli karşılaşmaktadırlar. Potansiyel müşterilere arama hacmi, alan adı otoritesi, marka otoritesi ve bütçe arasındaki dengeyi sürekli anlatmaya çalışmaktadırlar. Bu yazının konusu belirgin ölçüde rekabetçi araştırma yapmaya dayalıdır. Net, gerçekçi ve kapsamlı bir strateji ortaya koyarak aradığınız cevabı bulmanıza yardımcı olmak temel hedeftir.

Anahtar kelime araştırması ve rekabet analizi birlikte nasıl gerçekleştirilir? Bulunduğum sektöre giriş yapmak için önümdeki engel nedir? Markamın gerçekçi bir biçimde sıralamaya girebilmesini sağlayacak terimler nelerdir ve bu ne kadar zaman alacaktır? Bunu biraz araştıralım.

Anahtar Kelime Analizi

Atmanız gereken ilk adım sitenizin gerçek anlamda sıralamaya girmesini sağlayacak hedefini belirlemektir. Genel ve bilinen terimler için bütçe olmadan sıralamaya girmeniz pek mümkün değildir. Bunun sebebi ise rekabet edeceğiniz firmaların epey büyük olmalarıdır.

Genel anahtar kelimelerle ilgili sıralama yapmaya çalışmak yerine bulunduğunuz sektörde sıralama yapmak için uygun olan ve aynı zamanda markanızı yansıtabilecek bir niş bulmaya çalışın.

  • Rakipleri belirlemek ve bunları SEMrush’ta inceleyerek sıralama yapmaya çalıştıkları anahtar kelimeleri tespit etmek.
  • Spyfu aracını kullanarak ödeme yaptıkları anahtar kelimelerin listesini bulmak.
  • Anahtar Kelime Planlayıcısı aracını kullanarak ana terime yakın anahtar kelimeleri bulmak.

En Güçlü Rakipleri Tespit Etmek

Anahtar kelimenizi bulduktan sonra bu terimleri Google’a yazın ve ilk 10 içerisinde gözüken siteleri bir yere not edin. Genellikle sürekli aynı sitelerin karşınıza çıktığını göreceksiniz. Belirlediğiniz niş içerisinde karşınıza çıkan farklı anahtar kelimeler için sıralamaya giren siteleri de rakip listesine eklemelisiniz.

Ardından SEMrush’ı kullanarak alan adını arama kutucuğuna yazmalı ve bunların organik trafiğini ve Google üzerindeki organik anahtar kelimelerini belirlemelisiniz.

Rakiplerin SEMrush üzerinde daha fazla anahtar kelimeye sahip olması ve bunların yüksek arama hacimlerine sahip olması alan adının yüksek otoriteye sahip olduğunu göstermektedir. Bu aracı aynı zamanda rakipleri tespit etmek için de kullanabilirsiniz ancak sunulan liste daima doğru olmayabilmektedir. Bu nedenle iyi bir başlangıç noktası olarak değerlendirilememektedir.

Bu işlemleri gerçekleştirirken sizin için gerçek anlamda rekabetçi olabilecek siteleri bulmanız önemlidir. Büyük markalar ile küçük markaları kıyaslamak yanlıştır. Uzun kuyruklu terimleri belirlemek ve bunları hedef almak ile ilgili alakalı terimler için sıralama yapan siteleri bulmak önemlidir. Listenize büyük markaları dahil etmemelisiniz aksi taktirde bunlar değerlendirmelerinizi büyük ölçüde yanlış yönlendireceklerdir.

Rakipleri Analiz Edin

Artık rakiplerinizin kimler olduğunu biliyorsunuz. Biraz daha ilerlemenin vakti geldi. Onlara ait genel ölçümleri elde etmelisiniz. Bunun için LinkResarchTools aracını kullanabilir ve her bir rakibin genel ölçümlerini belirleyebilirsiniz. Link ivmesi, alan adı otoritesi, gelen linkler, sosyal paylaşımlar, alan adı yaşı ve buna benzer birçok ölçüme göz atabilirsiniz.

Bu rakamlar bir rakibi tamamen analiz etmek için yeterli değildir. Bu sadece bir başlangıçtır. Bundan sonra yapmanız gereken ise backlink profiline göz atmaktır.

  • Backlink Profillerini İndirin: Ahrefs’i kullanın ve alan adı değerine göre sıralama yaparak en fazla otoriteye sahip backlinkten en düşüğüne göre backlinklerin sıralanmasını sağlayın. Bu size ne kadar fazla yüksek kaliteye sahip linki hedeflemeniz gerektiğini gösterecektir.
  • Konu Otoritesini Analiz Edin: Majestic’in backlink aracını kullanarak TrustFlow değerini analiz edin ve onların semantik link profilini inceleyin.
  • Sektör Ortalamasını Belirleyin: LinkSearchTools içerisinde yer alan Competitive Landscape Analyzer özelliğini kullanarak sektördeki ortalama durumu belirleyebilirsiniz. Kampanyanızı başlatmadan önce size kılavuzluk edecek bu sektör ortalaması oldukça işinize yarayacaktır.

Sosyal Medya ve İçerik Değerlendirmesi

Bu aşamaya geldiğinizde artık rakiplerin kim olduğunu ve onların backlink profilini tanımış olacaksınız. Yapmanız gereken artık onların içerik pazarlama ve sosyal medya stratejilerini araştırmaktır. Sosyal medyada güncellemeleri ne kadar sıklıkta gerçekleştiriyorlar? Etkileşim oranları neler? Aktif olarak ne kadar takipçi onları takip ediyor? Tüm bu sorulara cevap bulabilmelisiniz.

Blog adreslerini, Facebook, Twitter, LinkedIn ve Pinterest hesaplarını inceleyin. Bu incelemeler sonucunda içerik oluşturma ve paylaşma hususunda ne kadar aktif olmanız gerektiğini öğrenebilirsiniz. Bununla birlikte takipçi kazanmak ve etkileşim oranını yükseltmek için neler yapmanız gerektiğini belirleyebilirsiniz.

Stratejinizi Belirleyin

Rakiplerinizi anladıktan sonra elde etmiş olduğunuz verilere göre bir strateji oluşturabilirsiniz. İlk olarak yapmanız gereken ne kadar linke ihtiyaç duyduğunuzu belirlemektir. Linklerin kalitesini ise bu belirleme aşamasında açık bir şekilde tespit etmelisiniz. Tüm bunlar arama sonuçlarında gözükmeniz için size yardımcı olacaktır. Elbette birçok şey seçmiş olduğunuz anahtar kelime için sitelerin ortalamasına göre değerlendirilmeye alınacaktır. Yüksek alan adı otoritesine sahip sitelerdeki anahtar kelimeleri hedeflemeden yola çıkmak önemlidir. Bu alan adları Google tarafından oldukça güvenilir olan ve Google tarafından ödüllendirilmiş yerlerdir.

Ardından konusal kategori açısından ne kadar linke sahip olmanız gerektiğini belirlemelisiniz. Örneğin arama sonuçlarında gözükmeye başlamak için 100 link elde etmeniz gerekiyorsa, bunların ne kadarının doğrudan sizin niş ile ilgili olması gerektiğini veya ne kadarının sizin niş ile alakalı diğer nişlerde olması gerektiğini belirlemelisiniz. Belirlediğiniz linklerden kaç tanesi alan adı değeri 80 veya üzeri olan yerlerden olmalıdır bunları tespit etmelisiniz.

Son çalışma kapsamında ise haftalık olarak ne kadar yazı paylaşmanız gerektiğini belirlemelisiniz. Kaç tanesinin doğrudan anahtar kelimeyi hedef alması gerektiğine karar vermelisiniz. Sosyal medya üzerinde ne kadar sıklıkta paylaşım yapmanız gerektiğini ortaya koymalısınız.

Bu araştırmadan elde edeceğiniz veriler SEO stratejinizin temelini oluşturacaktır ve size yapısal bir kampanya oluşturmanız konusunda yardımcı olacaktır. Bu epey zor olan çalışma ortamında kendinizi verilerle desteklemeniz gerekmektedir. Aksi taktirde yaptığınız yatırımın getirisiyle karşılaşamazsınız.