SEO Rapor Şablonu

Kötü bir SEO danışmanı ile iyi bir SEO danışmanı arasındaki farklıkları nasıl açıklarsınız?

SEO raporlarına bakmanız yeterlidir.

  • Kötü SEO Raporları: İşe yaramayan pek çok veriyi içerir ve müşterilere çok az öneri sunar. Veri yığınından başka bir şey değildir.
  • İyi SEO Raporları: Önemli verileri ön plana çıkartır, uygulanabilir izlenimleri sunarken aynı zamanda verilere yönelik yorumlara yer verir. Müşterilere nelerin işe yaradığını göstermekle sınırlı kalmayarak aynı zamanda onlara nedenlerini açıklamaya çalışır.

SEO raporu için belirli bir uzunluk söz konusu değildir. Rapor çok uzun olabileceği gibi çok kısa da olabilecektir. Raporların oluşturulması derinlikleri ve uzunlukları fark etmeksizin zaman alıcıdır. Bu noktada cevaplanması gereken basit bir soru vardır: İyi bir SEO raporu oluşturmak istiyor musunuz?

SEO Raporu Nedir?

SEO raporu bir sitenin arama motorlarında gösterdiği performansa yönelik genel bir bakıştır.

Raporların merkezinde genellikle alan adı verileri, organik trafik ve sıralamalar yer almaktadır. Raporlar aynı zamanda SEO ajansı veya serbest çalışanlar tarafından yapılan çalışmaları ön plana çıkartmaktadır.

İyi SEO planlamaya ve bugün gerçekten işe yarayan noktalara odaklanmaya dayalıdır. Bir SEO raporu söz konusu planlamanın ve çalışmanın analizidir. Bu rapor sayesinde nelerin işe yaradığını görme fırsatını elde edersiniz.

Çalışmalarınızı analiz etmeden onların işe yaradığını nasıl anlarsınız? SEO raporu bu konuda size yardımcı olabilir ancak bu rapor sadece sizin için değil aynı zamanda müşterileriniz için de değerlidir. Siz çalışmalarınızı sürdürürken müşteriler her zaman yanınızda olamayacağı için neler yaptığınız konusunda bir bilgiye sahip olamayacaklardır. Genellikle onlara nelerin işe yaradığını anlatmanın tek yolu bu rapordur. Müşteriler tarafından kolaylıkla anlaşılabilen raporlar oluşturarak onları memnun etmeyi başarabilir ve aynı zamanda sizinle çalışmaya devam etmelerini sağlayabilirsiniz.

Etkili bir SEO raporunun içerisinde üç nokta oldukça önemlidir:

  • İlerleme: Müşterilere verdiğiniz bilgiler yeterli gelmeyecektir. Oluşturduğunuz raporda ilerlemeyi göstermek zorundasınız. Bu ay sitenin ne kadar büyüdüğünü gösterebilirsiniz veya bir önceki rapordan bu yana nasıl gelişim gösterdiğinizi anlatmaya çalışabilirsiniz.
  • İzlenim: Raporda yer alanlara yönelik bilgilerinizi doğrudan müşterilere aktarabilmelisiniz. Mevcut sorunlardan bahsetmeli ve gelecek aylarda üzerinde durulması gereken alanlara yönelik izlenimleri göstermelisiniz.
  • Tavsiye: Müşterilere hedeflerine ulaşabilmeleri için çeşitli tavsiyelerde bulunmalısınız.

Müşterileriniz paralarının nereye harcandığını göstermek istemektedirler. Sitelerinde yapılan çalışmaların neler olduğunu anlamak istemektedirler. Aynı zamanda çalışmalarla bir ilerleme kaydedildiğini görmek istemektedirler.

Kısacası sizden beklentileri aslında çok fazla değildir. Sadece SEO çalışmalarına yaptıkları yatırımın getirisini görmek istemektedirler. SEO çalışmalarından yatırım getirisi elde edemeyecek durumda olduklarında basit bir biçimde çalışmayı sonlandırmayı tercih edeceklerdir. Bu nedenle onlara özellikle görmek isteyecekleri türden verileri göstermeye çalışmalısınız.

Müşteriler SEO Raporlarında Neleri Görmek İsterler?

Bu tamamen müşteriye bağlı bir durum olduğundan net bir cevabı yoktur. Farklı müşteriler farklı şeyler görmek istemektedirler. Ancak tüm müşterilerin görmek istedikleri bazı ortak veriler bulunmaktadır:

  • SEO Sağlığı: SEO görünürlüğünü etkileyebilecek teknik problemlerin ve hataların genel görünümü.
  • Backlink Sağlığı: Müşterinizin sitenize ait olan backlink türleri.
  • Sıralama İlerlemesi: Sıralamanın nasıl değişim gösterdiği ve potansiyel kayıpların neler olduğu.
  • Organik Trafik İlerlemesi: Organik trafiğin hızlı bir biçimde analizi ve hangi sayfaların trafik aldığının görüntülenmesi.
  • Satışlar ve Talepler: SEO çalışmalarından elde edilen ölçülebilir yatırım getirileri.

Bu verileri bir araya getirmek her şeyi başarılı bir biçimde uyguladığınız anlamına gelmeyecektir.

Bir SEO raporu sadece veri yığınlarından oluşmaz. Aynı zamanda bu verilerin müşteri için anlamlı olmasını sağlar. Müşterileri grafikler ve rakamlarla kandırmaya çalışmamalısınız. Müşterilerin insan olduğunu unutmamalısınız. İnsanlar anlaşılması zor olan hizmetleri bir daha almak istemezler. İşiniz elde ettiğiniz tüm verilerin müşteriler için anlamlı olmasını sağlamayı gerektirmektedir. Onların ihtiyaç duyacağı SEO çalışmaları trendlere odaklı olmalıdır. Verilerin birbiriyle bağlantısını en iyi şekilde anlatabilmelisiniz. Bu sayede müşterilerinize sunabileceğiniz verimlilikte okunması kolay ve bilgilendirici bir rapor oluşturmayı başarabilirsiniz.

Bu Raporu Oluşturmak Ne Kadar Sürer?

Verileri aktarmak, netleştirmek, kopyalamak ve grafikleri ayarlamak için saatlerce vakit harcayabilirsiniz. Ancak, zamanınızı değerlendirmenin en iyi yolu bu mudur? Müşterinizin parasını değerlendirmenin en şekli bu mudur?

Estetik olarak memnun edici raporlar oluşturmak pazarlama kabiliyetlerinden birisidir ve bunu kullanarak müşterilerin neler yaptığınızı anlamalarına yardımcı olabilirsiniz. Bunu yaparken her zaman aklınızda bulundurmanız gereken bir detay vardır: Hiçbir zaman rengarenk bir rapor oluşturmaya çalışmamalısınız. Sunulabilir ve anlaşılabilir bir rapor oluşturmaya çalışmalısınız.

Bu tür oluşturacağınız raporların her birisi istediğinizi elde etme konusunda size yardımcı olacaktır. İşte bu noktada rapor şablonları devre girmektedir.

Bir SEO Raporu Nasıl Oluşturulur?

Müşterilerin görmek istediği tarzda bir SEO raporu oluşturmak istiyorsanız bunun için üç farklı unsura dikkat etmeniz gerekmektedir. Müşterileri etkileyebilecek SEO raporunun şunlara ihtiyacı olacaktır:

  • Veriler
  • Verilerin açıklanması
  • Açıklanan veriler üzerinden tavsiyeler

Tıpkı sizin gibi müşterilerinizin vakti çok yoktur ve aynı anda birkaç işle meşgul olabilmektedirler. Net bir pazarlama raporu oluşturmak için öne çıkarılması gereken verileri tespit etmeli ve müşterilerin bu verileri görebilmelerini sağlamalısınız.

İşe Yarayan Hazır SEO Raporu Şablonu

Aşağıda sunulan rapor şablonu ihtiyaçlarınızı karşılayacak türden bir şablondur. Şablon piyasada yer alan en iyi şablon değildir ama burada belirtilen önemli kısımların hepsine değinen işlevsel bir rapordur.

Sıfırdan bir SEO raporu oluşturmaya başlamak yerine bu raporu düzenlemeye çalışmak çok daha doğru olacaktır. Müşterileriniz için SEO raporu oluşturmak istiyorsanız birkaç araca ihtiyacınız olacaktır:

  • Google Slides
  • Ahrefs
  • Skitch veya ekran görüntüsü almaya yarayan farklı uygulamalar

Ahrefs platformunda yer alan içerikten alıp düzenlediğimi rapor şablonuna mutlaka göz atmalısınız: https://docs.google.com/seo-raporu/

Ardından “Dosya” kısmına tıklayarak “Kopya oluştur…” demelisiniz. Daha sonra kopyasını oluşturacağınız şablona bir isim vermeli, kaydedeceğiniz yeri seçmeli ve daha sonra işlemi tamamlamalısınız. Bu işlemi tamamladıktan sonra üzerinde düzenleme yapabileceğiniz bir şablona sahip olmuş olacaksınız.

Şablonu düzenlemeye başlar başlamaz ilk iş renk şemasını markanız ile uyumlu bir renkle değiştirmek olmalı. Daha sonra markanızın logosunu ve müşterinin URL adresini eklemelisiniz.

Bu şablonu kullanmanın en büyük avantajı size sadece vakit kazandıracak olması değil aynı zamanda belirli esneklik sunmasıdır. Şablonu müşterilerinizin ihtiyaçları doğrultusunda dilediğiniz gibi değiştirebilirsiniz.

Yerel SEO odaklı bir çalışma yapıyorsanız organik trafik slaytlarını belirli konumları ön plana çıkartacak şekilde düzenlemelisiniz. Hangi coğrafi konum daha fazla trafik getiriyorsa onları ön plana çıkartabilirsiniz.

Yüksek kaliteye sahip içerik üretimi odaklı bir çalışma yapıyorsanız içerikler sayfasına giderek en fazla linki elde eden içerikleri ön plana çıkartmalısınız.

Şablon zamandan tasarruf etmenizi sağlayacaktır. İhtiyaçlarınıza uygun şekilde gerekli değişiklikleri yaptıktan sonra verileri aktarmaya başlayabilirsiniz. Bunun bir şablon olduğunu aklınızdan çıkarmamalı ve gerektiğinde kopyala ve yapıştır işlemi yapmanız gerekeceğini unutmamalısınız.

Bir SEO raporu oluşturmaya hazır mısınız?

1. Başlık Kartı

İlk slayt raporun oluşturulması en kolay alanıdır.

Raporun tarihi değiştirmeli, kendi logonuzu eklemeli ve müşterinizin URL adresini uygun yere yerleştirmelisiniz. Bu değişiklikleri yaptıktan sonra ilk kısmı başarılı bir biçimde düzenlemiş olursunuz.

Özellikle raporun tarih kısmını değiştirmeyi kesinlikle unutmamalısınız. Bu kısım en çok unutulan kısımlardan birisidir. Slayt için yazılmış olan başlık kısmını değiştirdikten sonra SEO raporunun asıl kısımlarına geçiş yapabilirsiniz.

2. Özet

Özet kısmı rapora girişi en etkili kılacak kısımdır. Burada raporun ve dolayısıyla pazarlama kampanyanızın en önemli kısımlarına değinmeye çalışmalısınız. Çalışmalarınızla elde ettiğiniz en önemli kazanımlara burada yer vermelisiniz.

Bu kısımda sunacağınız bilgiler farklı şekillerde olabileceklerdir. İsterseniz tüm çalışmanızın özetini aktarabilir, isterseniz sadece raporunu hazırladığınız ayın özetini aktarmaya çalışabilirsiniz.

Özet oluşturma çabanız biraz vakit alıcı olabilecektir. Özellikle oluşturacağınız raporu bir şirkete sunmanız söz konusuysa bu raporun elden ele dolaşacağını unutmamalı ve her şeyi en anlaşılabilir şekilde aktarmaya çalışmalısınız.

İyi bir özet müşterilerinize bağlamsal açıdan en doğru bilgileri sunmalı ve SEO raporunu bir hikayeye dönüştürmelidir. Özet kısmında nelere yer verebilirsiniz?

  • Raporlama periyotu içerisinde tamamlanan küçük ve büyük işler.
  • Dikkat çekmesi gereken ögeler.
  • Organik trafikte yaşanan artışlar ve azalmalar hakkında net bir özet.
  • Gelecekte gerçekleştirilebilecek toplantılar ve işler.

3. SEO Sağlığı Genel Görünümü

Bu kısımda sitenin sağlığıyla ilgili genel verilere yer vermeniz gerekmektedir. Ayrıca SEO görünürlüğünü etkileyebilecek teknik problemlere ve hatalara bu kısımda yer vermelisiniz.

Bu verileri elde edebilmek için Ahrefs kullanabilirsiniz. Ahrefs’in Site Audit aracına giderek müşterinizin sitesini incelemeye başlayabilirsiniz. Aracın genel görünüm sayfasında sağlık soru, taranan URL sayfaları ve sayfa türleri gibi veriler yer almaktadır. Bu verilerin ekran görüntüsünü alıp onu şablona ekleyebilirsiniz.

Bu verileri slaytta “Bu ay” kısmına yerleştirmeniz gerekmektedir.

Ahrefs’in değerlendirme aracını kullanışlı kılan en önemli durum bir zamanlayıcı ayarlayabilecek olmanızdır. Aylık olacak şekilde bir zamanlama periyotu belirlemelisiniz. Bu şekilde her ay elde edeceğiniz verileri birbiriyle karşılaştırma fırsatını elde edebilirsiniz.

Kopya içerik ve düşük kelime miktarı

Bir sitede asla kopya içerik yer almamalıdır. Bu hem ziyaretçiler hem arama motorları için önemli olan bir durumdur. Arama motoru sonuç sayfasında birbiriyle yarışan sayfaların olması çok doğru değildir. Böyle bir yaklaşıma sahip olursanız sıralamanız olumsuz yönde etkilenecektir çünkü arama motorları hangi sayfanın daha değerli olduğuna karar veremeyeceklerdir.

Kelime miktarıyla ilgili olarak ise yaklaşım gayet açıktır. Bu alanda minimum kelime miktarı diye bir şey yoktur. Ancak Google detaylı hazırlanmış olan içeriklere epey değer vermektedir. Bununla birlikte düşük kelime miktarına sahip olan sayfaların sıralama açısından sıkıntı yaşayabileceklerini tahmin etmek çok zor değildir.

Eksik alt etiketleri ve bozuk görseller

Ahrefs Site Audit aracında “Resources > Images” kısmına giderek burada kayıp alt etiketlerin neler olduğunu görebilirsiniz.

Her ne kadar arama motorları epey gelişmiş mekanizmalar olsa bile görseller söz konusu olduğunda biraz yardıma ihtiyaçları olmaktadır. Bu noktada alt etiketler devreye girmektedir. Alt etiketler sayesinde görsellerin arama motorları tarafından anlaşılmasını sağlayabilirsiniz.

Site Audit aracı aynı eksik alt etiketlerin neler olduğunu görselleştirerek size aktarabileceği gibi görsel boyutları ve yüklenme süreleriyle ilgili de çeşitli bilgiler sunabilecektir.

HTML problemleri

Özellikle bu problemler daha çok başlık etiketleri, H1 etiketleri ve meta açıklamalarla ilgilidir. Ahrefs Site Audit aracında “Internal > HTML” kısmına giderseniz burada problemli olan noktalar hakkında görsel bir biçimde bilgi alabilirsiniz.

Bozuk linkler

Ahrefs Site Audit aracında “Reports > Outgoing links” kısmına giderseniz buradan linklerle ilgili verilere ulaşabilirsiniz. Sitenizde çok fazla site içi link ve geçici yönlendirme hatası yer alıyorsa bunlara ait bilgilere buradan ulaşabilirsiniz.

Bozuk linklerden kaçış söz konusu değildir. Site büyüdükçe linkler değişebilecek ve sonucunda çeşitli 404 sayfalarına sahip olabileceksiniz. Bu bir şekilde gerçekleşen bir durumdur. Çok fazla 404 sayfasına sahip olduğunuzda ise bu büyük bir problem haline dönüşebilmektedir.

Bir kullanıcı 404 uyarısı veren bir sayfaya gittiği zaman aradığı bilgiye ulaşamayacaktır. Bu sizin için bir trafik kaybı anlamına gelecektir. Bu sayfalar aynı zamanda tarama bütçenizi tüketecektir. Arama motorları sitenizi ziyaret ettiğinde yığınla bozuk link görürse çalışan sayfalarınızın dahi taranması ve dizine eklenmesi söz konusu olmayabilecektir.

Bozuk linkleri Site Audit aracını kullanarak tespit etmeli ve onları düzeltmelisiniz. Kaç tane link düzeltmiş olduğunuzu not etmeli ve bu verileri rapora ekleyerek müşterilerin bunlardan haberdar olmalarını sağlamalısınız.

4. Taranan URL Miktarı

Bu slaytta sitenin SEO sağlığının biraz daha ötesine geçilmekte ve taranan URL miktarına göz atılmaktadır.

Üzerinde çalıştığınız sitenin sayfalarının taranması her seferinde biraz daha gecikiyor olabilir. Bu tür bir probleme sahip olduğunuz zaman taranan URL miktarında ciddi sıkıntılar yaşamaya başlarsınız.

Müşteriniz bu rapora göz attığı zaman mevcut ay ve bir önceki ay arasındaki detayları çok daha net bir biçimde öğrenebilecektir. Buna ek olarak siteyle ilgilenmeye başladığınız dönemden itibaren yaşanan değişiklikleri sitenin mevcut sayfaları kapsamında daha detaylı bir biçimde görebilecekler.

Bu verilerin yer aldığı grafiklere ulaşmak istiyorsanız Site Audit kısmında yer alan “Project history” seçeneğine göz atmalısınız. Üst kısımda taranan URL miktarına ve sağlık skoruna yönelik grafikleri görebileceksiniz.

5. SEO Sağlığı

Bir önceki slaytlarda yer alan yorumlara ve verilere dayalı olarak SEO sağlığı konusunda biraz daha detaya inme fırsatı elde edebilirsiniz. Bu kısımda bu ay içerisinde tamamlanmış olan SEO sağlığı ile ilgili işlere değinebilirsiniz. Tamamlamış olduğunuz bu işler için uygun grafikleri kullanmayı ihmal etmemelisiniz.

Site Audit aracının sol kısmında, raporlar bölümünün altında performansın teknik yönlerine bağlı olarak çeşitli farklı raporlar oluşturabilmeniz mümkündür:

  • HTML etiketleri: Başlık uzunlukları, kopya ve kayıp meta açıklamalar;
  • İçerik: Kelime miktarı ve kopya içerikler;
  • Links: Link türleri, gelen ve giden linkler;
  • Performans: Sayfa hızı yani sitenizin yüklenme hızı.

6. Backlink Profili Genel Görünümü

Bir sonraki kısım backlink profiliniz ile ilgilidir. Müşterilere sitelerine gelen linklerin ne tür olduğunu göstermeli ve bu linklerin taşıdığı organik trafikten bahsetmelisiniz.

SEO çalışmalarının en zorlayıcı alanı link oluşturma çalışmalarıdır. Backlink genel görünümünde müşterilere olan biteni anlatmak için çaba göstermeniz son derece önemlidir.

Bu slaytta backlink sağlığıyla ilgili bir takım bilgilere yer vermeniz gerekecektir. Bu bilgiler arasında yeni alan adları ve kaybedilen alan adları yer almalıdır. Ahrefs’in sunmuş olduğu Site Explorer aracı sayesinde bu verilere kolayca ulaşabilirsiniz.

Ahrefs derecesi, yönlendiren alan adları, yeni ve kaybedilen alan adları gibi verilerin yer aldığı kısmın ekran görüntüsünü alarak onu slaytta uygun kısma yerleştirmelisiniz.

Backlink konusunda tam olarak hangi alana odaklanmayı tercih ettiyseniz onu ön plana çıkartmayı deneyebilirsiniz. Genellikle yeni alan adları ve kaybedilen alan adları kısmına veya çapa metni bulutlarına odaklanırsınız. Tüm bu verilerin backlink profili genel görünümü kısmında yer almasını sağlamalısınız.

7. Backlink Profili

Bu slayt ilgili ayda gerçekleştirmiş olduğunuz link oluşturma çalışmaları hakkında detaylı bilgilere yer verebilmeniz için tasarlanmıştır. Buradaki bilgilerde şunlar yer alabilecektir:

  • Müşteriniz için kazanmış olduğunuz link miktarı;
  • Kazanmış olduğunuz linklerin kalitesi;
  • Öne çıkan çapa metinleri;
  • Kaybedilen link miktarı;
  • Yeni linklerin getirdiği trafik miktarı

Ahrefs tarafından oluşturulan genel görünüm raporu sitenin gösterdiği performans hakkında net bilgiler verebilmektedir. Hızlı bir biçimde bu grafiklerden yararlanarak site için gerçekleştirilen SEO çalışmalarının doğru olup olmadığını anlayabilirsiniz.

Bu grafikleri elde etmek için Site Explorer aracına gitmeli, alan adını yazmalı ve araştırmaya başlamalısınız.

Karşınıza çıkacak olan veriler ilgili alan adı için elde edilen verileri yakından inceleme imkanı sunacaktır. Aradığınız grafiklere ulaşmak istiyorsanız basit bir biçimde backlink profili kısmına göz atmalısınız. Burada “Referring domains” ve “Referring pages” kısımlarının ekran görüntüsünü almalı ve bunları slaytta uygun noktalara yerleştirmelisiniz.

8. Organik Arama

SEO konusunda müşterilerin en çok merak ettiği soru bellidir: “Çalışmalar işe yarıyor mu? Siteme gelen trafiğin kaynağı neresi?”

Ahrefs’in Site Explorer aracını kullanarak organik trafik konusunda detaylı bilgilere ulaşabilir ve trafik alan sayfaların neler olduğunu görebilirsiniz.

Ahrefs milyonlarca anahtar kelimeyi takip etmektedir. Müşterinizin hedeflemiş olduğu anahtar kelimelerden birisini bu takip edilen milyonlarca anahtar kelimenin içerisinde yer aldığı zaman size ihtiyaç duyduğunuz verileri grafik olarak sunabilecektir. Bu verileri kullanarak müşterilerinize gerçekleştirmekte olduğunuz SEO çalışmalarının işe yaradığını gösterebilirsiniz. Trafik miktarında henüz artışlar yaşanmasa bile sitenin en iyi anahtar kelimelerinin arasına yenileri eklenmişse uygulanan SEO çalışması meyvelerini vermeye başlamış demektir.

SEO çalışmalarınızı uygulamaya başladığınız andan itibaren müşteriler trafik değerlerinizin ne şekilde değiştiğini görmek istemektedirler. Site Explorer aracında yer alan “Organic Search” sekmesine giderek trafik miktarının durumunu görebilirsiniz. Burada yer alan “Organik Traffic” ve “Organik Keywords” grafiklerini kopyalayarak bunları slaytta uygun noktalara yerleştirmelisiniz.

Verilerle ilgili özet kısmını en ince ayrıntısına kadar hazırlamayı ihmal etmemelisiniz. Burada kopyala yapıştır yapmanız pek mümkün değildir. Müşterileriniz en çok bu verileri görmek isteyeceğinden bu kısmı özenle doldurmalısınız.

9. Organik Pozisyon

Müşterilerinize sadece siteye gelen organik trafiği göstermek yeterli değildir. Aynı zamanda onun anahtar kelimeler arasında ne şekilde dağılım gösterdiğini göstermeye çalışmalısınız. Ahrefs’in sunmuş olduğu pozisyon dağılımı grafikleri bu konuda devreye girmektedir.

Bu grafikleri elde etmek için Site Explorer aracının “Organik Search” sekmesine bakmanız yeterli olacaktır. Aradığınız grafikler sayfanın alt kısmında yer alacaktır. Bu grafikleri site sayfaları genelinde organik sıralamanızın ne olduğunu gösterecektir:

  • 1-3 arasında yer alanlar;
  • 4-10 arasında yer alanlar;
  • 11-50 arasında yer alanlar

10. Organik Anahtar Kelimeler

Sıralamadan bahsedilmeyen bir SEO raporu olmayacağını bilmeniz gerekmektedir. Sıralamalar arama görünümünün en önemli parçalarından birisidir. Aynı zamanda pazarlama stratejisinin işe yarayıp yaramadığını gösteren en önemli niteliklerden birisidir.

Bir sonraki slaytlarda organik sıralamaları göstermeniz gerekmektedir. Bu sıralamaları göstererek onların zaman içerisinde nasıl değiştiklerini müşterilerinize anlatmanız gerekmektedir. Müşteriler özellikle en çok trafik getiren anahtar kelimelerin neler olduğunu göstermek istemektedirler. Bu anahtar kelimeler onların sıralama elde etmek istedikleri anahtar kelimelerden çok daha farklı olabilecektir.

En iyi anahtar kelimelerin ve en iyi sayfaların yer aldığı verileri müşterilere göstererek ilgili sitenin elde ettiği organik arama trafiğinin ne olduğunu onlara gösterebilirsiniz. Organik trafiğe ait bu analiz verilerini Site Explorer aracından elde edeceğiniz ekran görüntüleriyle oluşturabilirsiniz.

İlk olarak sıralama elde etmek için uğraşılan anahtar kelimelere ait raporları değil trafik getiren anahtar kelimelere ait raporları incelemelisiniz. Bir anahtar kelime için ilk sırada yer almak ama bu anahtar kelimeden herhangi bir şekilde trafik elde edememek pek yanlış bir şey değildir. Bu tür anahtar kelimeler genellikle gurur verici anahtar kelimeler olarak bilinmektedirler.

En iyi organik anahtar kelimelerinize ulaşmak istiyorsanız Site Explorer aracında “Organik Search” sekmesine gitmelisiniz. Ardından burada yer alan “Organik Keywords” kısmına bakmalısınız. Bu anahtar kelimeler ilgili siteye en fazla trafiği sunan anahtar kelimelerdir. Bu kısmın ekran görüntüsünü almalı ve ekran görüntüsünü veya ekran görüntülerini slaytta uygun yere koymalısınız.

11. Ranking Visibility (Görünürlük)

Sıralamalardan bahsetmediğiniz sürece bir SEO raporu oluşturmuş olmazsınız. Rank Tracker aracına gitmeli ardından takip etmek istediğiniz siteyi girmelisiniz. Ardından burada sıralama verilerinin yer aldığı kısmın ekran görüntüsünü alarak onu slaytta uygun yerlere eklemelisiniz.

Tıpkı müşterinizin en iyi anahtar kelimelerine ait verilerde olduğu gibi onlara zaman içerisinde değişen performans hakkında bilgi verebilirsiniz. Pozisyon bileşenine göz atarak 1-3, 4-10 ve 11-50 gibi sıralamalarda kaç anahtar kelimenin yer aldığını görebilirsiniz.

Sol üst kısımda masaüstü ve mobil görünüm arasından bir seçim yapabilirsiniz. Arama motoru sonuç sayfasına ait daha fazla veriye ulaşmak istiyorsanız bileşen üzerinden daha fazla bilgi almayı başarabilirsiniz.

Burada belirli anahtar kelimeler için görünürlük yani “Visibility”, ortalama pozisyon yani “Avg. Position” ve trafik yani “Traffic” verilerine ulaşabilirsiniz. Bu grafikler takip ettiğiniz anahtar kelimelere ait verilerin bir genel görünümünü ortaya çıkartacaklardır:

  • Visibility – Görünürlük: Takip edilen anahtar kelimeler üzerinden müşterinin sitesine giden tıklamaların yüzdesi.
  • Average Position – Ortalama Pozisyon: 1-100 arasında yer alan tüm anahtar kelimelerin arama motoru sonuç sayfasındaki ortalama pozisyonları.
  • Traffic – Trafik: Arama hacmine ve site pozisyonuna göre hesaplanan bir URL’nin organik trafik miktarı.
  • SERP Features – Öne Çıkan Snippet: Takip edilen anahtar kelimelerden kaçının arama motoru sonuç sayfasında öne çıkan snippet mülküne sahip olduğu.
  • Positions – Pozisyonlar: Arama motoru sonuç sayfasındaki pozisyonu artan veya azalan anahtar kelime miktarı.

12. Sıralama İzlenimleri

Bu slayt müşterinize arama motoru sonuç sayfası özellikleri dahilinde anahtar kelimelerine arama sonuçlarında neler olduğunu gösterecektir. Bu sayede sıralama elde edilebilen ve edilemeyen anahtar kelimeleri görebilmek mümkündür.

Burada dilediğin arama motoru sonuç sayfası özelliklerine odaklanman mümkündür. Örneğin, öne çıkarılan snippet kısmına bakarak anahtar kelimelerin burada yer alabilme potansiyellerini görebilirsiniz. Aynı zamanda müşterinize ait sitenin anahtar kelimelerinin burada yer alabilmek için neden zorlandıklarına yönelik izlenimlere sahip olabilirsiniz.

Buradaki verilerde arama motoru sonuç sayfası özelliklerinden verim alabildiğinizi ispat edebilirseniz yaptığınız SEO çalışmasının işe yaradığını onlara göstermiş olursunuz. Müşterilere buradaki verileri grafik şeklinde göstermek her zaman çok daha iyi olacaktır. Böylece önerilerinizi sunarken onlara verilerle yani kanıtlarla gitmiş olursunuz.

Örneğin, öne çıkarılan arama motoru sonuç sayfası özellikleri içerisinden görsel paketlerinde daha iyi sonuç aldığınızı ispatlayabilirseniz müşterinize bu yönde daha fazla içerik üretmelerini söyleyebilirsiniz. Aynı zamanda onlara yüksek kaliteli görseller kullanmalarını ve görsel iyileştirmelerine odaklanmalarını tavsiye edebilirsiniz.

13. Sıralama İlerlemeleri

Anahtar kelimeleri takip ederek sıralamalar konusunda net bilgi edinmeniz mümkündür ama en önemlisi bu sıralama verileriyle müşterilerinizi ikna etmeniz kolaylaşmaktadır. Rank Tracker aracını kullanarak müşterilerinize anahtar kelimelerin sıralamalarını net bir biçimde gösterebilirsiniz.

Burada yer alan “Tags” yani etiketler özelliği sayesinde anahtar kelimeleri grup haline dönüştürmeniz mümkündür. Örneğin, müşteriniz bir otomobil ekipmanları satan yer ise envanterleri çeşitli etiketlerle grup haline getirmeyi düşünebilirsiniz:

  • Kış lastikleri, bütçeye uygun lastikler, normal lastikler gibi ekipmanları “Lastikler” etiketi altında bir araya getirebilirsiniz.
  • Araç testleri, egzoz tamiri gibi hizmetleri ise “Servisler” etiketi altında bir araya getirebilirsiniz.

Sadece işe yarar belirli anahtar kelimeleri takip etmek istiyorsanız bunları rapora yerleştirmeyi düşünebilirsiniz. Diğer taraftan, yüzlerce hatta binlerce anahtar kelime takip etmeniz gerekiyorsa en önemli 10-20 anahtar kelimeyi aralarından seçip ön plana çıkartmalısınız. Bu anahtar kelimeler müşterilerin en fazla önemseyeceği anahtar kelimeler olmalıdır.

Sıralamalarla ilgili bir diğer önemli nokta ise sitede neler olup bittiğini gösterebilecek niteliğe sahip olmasıdır. Sitenin trafiğinde herhangi yükselme söz konusu olmasa bile sıralamalar sitenin doğru yolda olup olmadığını anlatabilecek izlenimleri sunabilecektir.

Müşterilerinize neler göstermelisiniz?

  • Sıralamaya giren toplam anahtar kelime miktarı
  • Bu anahtar kelimeler tarafından elde edilen organik trafik miktarı
  • Bu terimler için sıralamaya giren URL adresleri

14. Sonraki Ay

Müşterilerinize bu veri ve grafikleri gönderdikten sonra onlara gelecek ayla ilgili planınızı da göndermeniz gerekmektedir. SEO çalışmalarınızı geliştirmek ve iyi olmayan noktaları iyileştirmek için neler yapacağınızı anlatmalısınız.

Bir sonraki ay yapacaklarınızı kısa bir biçimde liste halinde onlara açıklamanız yeterli olacaktır. Bunun iki önemli faydası bulunmaktadır:

  1. Sonraki ay özeti müşterilerinizin bir sonraki ay sizden neler beklemeleri gerektiğini onlara anlatacaktır.
  2. Sonraki ay özeti sayesinde müşterilerinizi sizinle çalışmaya devam etme konusunda ikna edebilirsiniz.

Artık tam anlamıyla kapsamlı bir SEO raporuna sahipsiniz. Bu raporu müşterilerinize sunarak onlara çalışmanızı en etkileyici olacak şekilde anlatabilirsiniz. Yukarıdaki şablonun bir örnek olduğunu unutmamalısınız. Dilerseniz bu şablonu biraz daha kişiselleştirerek ona Google Analytics verilerini ekleyebilirsiniz. Bu hazır şablonu kullanarak çalışmalarınızı daha akıcı bir biçimde gerçekleştirebilirsiniz. Bu rapor şablonu sayesinde zaman kazanabilir ve kazandığınız bu zamanı çalışmalarınızın daha verimli olması için değerlendirebilirsiniz.

Rapor oluşturma veya rapor düzenleme SEO çalışmalarınızın en keyifli alanı değildir. Ancak müşterilerinize bir rapor sunmak durumunda olduğunuzu unutmamalısınız. Bu rapor hem sizin çalışmalarınızı baştan sona değerlendirmenize imkan tanıyacak hem de müşterilerinize onların etkisini anlatma konusunda fırsat tanıyacaktır.

İyi hazırlanmış ve verileri açık bir biçimde ortaya koyan raporlar yaptığınız tüm zorlu çalışmaların müşterileriniz tarafından anlaşılmasına yardımcı olacaktır. Bu rapor üzerinde düzenlemeler yaparak etkileyici bir rapora sahip olabilirsiniz.