Bir SEO değerlendirme çalışması siteler için standart bir prosedür gibidir. Hatta internet ortamında bulunma konusunda ciddi hedefleriniz varsa bunu periyodik olarak gerçekleştirmeniz gerekmektedir. Klasik değerlendirme çalışmalarının aksine bu değerlendirme çalışması tamamen pazarlama amacıyla gerçekleştirilmektedir.
Doğru bir biçimde yapılan SEO değerlendirmeleri siteniz, sitenizde yer alan sayfalar ve genel trafiğiniz için iyi bir izlenime sahip olmanız anlamına gelmektedir. Bu değerlendirme çalışmaları arama motoru sonuç sayfasında daha iyi bir sıralamaya sahip olmanız için iyi bir fırsattır.
Yapılan profesyonel çalışmaların ve araştırmaların bir çoğu değerlendirme çalışmasının projenin başında ve her çeyreklik diliminde gerçekleştirilmesinin doğru olduğunu göstermektedir. SEO değerlendirme çalışması sitenizin performans durumunu size anlatabilir ama küçük bir siteye sahipseniz bunu sürekli olarak yapmanıza gerek yoktur. Özellikle odaklanılması gereken onlarca farklı nokta varken istatistiklere sürekli göz atmak zaman kaybından başka bir şey değildir.
Ortalama düzeyde bir siteniz varsa ve trafik değerlerinde azalma görüyorsanız bu durumda periyodik olarak zamanlanmış değerlendirmeler yapmalı ve karşılaştığınız sorunu anlamaya çalışmalısınız. Bununla birlikte değerlendirme çalışması yapmak için değerlendirmelere göz atmak yine zaman kaybından başka bir şey değildir.
Değerlendirme Çalışması Stratejisi
Değerlendirme çalışmasına başlamadan önce uygulanabilir ve aynı zamanda hedefleriniz ile ölçüşen bir strateji oluşturmalısınız. Bir değerlendirme çalışmasına değer katmanın birbirinden farklı yolu vardır. Rakiplerinizin durumunu öğrenebilir, anahtar kelimelerinizi analiz edebilir veya sitenizin teknik yönlerini öğrenebilirsiniz. Her ne olursa olsun insanlar bir SEO uzmanıyla konuştukları zaman akıllarında tek bir soru vardır: Sıralamamı nasıl yükseltirim?
Bu tür bir soruyla karşılaşmak yapılacak en doğru SEO değerlendirmesinin dahi karmaşık yapıda olmasına neden olur. Bu değerlendirmelerin yapılmasının temel nedeni işletmenizi gözden geçirmektir. İşletmenizin iyi yanlarından verim almak ve aynı zamanda eksik yanlarını kapatmak için bu değerlendirmeye ihtiyacınız vardır.
Bir SEO değerlendirmesi çalışmasında teknik analiz, sayfa içi analiz, sayfa dışı analiz, anahtar kelime ve rekabet analizi başlıklarının yer alması gerekmektedir.
- Teknik Analiz
Değerlendirme çalışmasının ilk adımında sitenizin doğru bir biçimde çalışıp çalışmadığından emin olmalısınız. Bunu yapabilmenin en kolay yolu ise teknik bir analiz gerçekleştirmektir. Değerlendirme çalışmalarının genelinde bu adımla başlamak önerilir. Sitenin temelinde yer alan teknik unsurlar iyileştirilmeden sitenizi sağlam bir temele oturtmanız mümkün değildir.
Teknik analiz belirli unsurları bir araya getirerek yapabileceğiniz bir değerlendirme sürecidir. Erişim ve dizine eklenme imkanıyla öne çıkan bu değerlendirme sürecinin sonunda site temelinin daha sağlam olmasını sağlayabilirsiniz.
Erişim Durumu
Başlığın isminden daha net anlaşılabileceği gibi erişim durumu Google’a bağlanma ve ziyaretçinin siteye gelebilmesiyle ilgilidir. Potansiyel ziyaretçiler sayfalarınızı göremiyorsa yeni bir içerik üretmenin hiçbir manası yok demektir. Bunun için erişim durumunu her şeyden önce ele almak gerekir.
Yapmanız gereken ilk iş robots.txt dosyasını ve meta etiketleri gözden geçirmektir. Bu iki önemli unsur nedeniyle sitenizin belirli noktalarına erişim engeli koymuş olabilirsiniz. Bazen site yöneticileri istemeden bile olsa Google’ın belirli sayfalara ulaşabilmesine engel olabilmektedirler.
Meta etiketlerin ve robots.txt dosyasının kesinlikle elle kontrol edilmesi gerekir. Her şeyin yolunda olduğunu anlamın en iyi yolu budur.
XML site haritaları sitenizde yer alan önemli unsurlardan bir diğeridir. Site haritaları, Google tarayıcıları için yol gösterici bir harita oluştururlar. Unutmayın, XML site haritanızın en iyi şekilde biçimlendirilmesi ve daha sonra Arama Konsolu üzerinden kayıt edilmesi gerekmektedir.
Sitenin erişilebilirliği konusunda önemli olan bir diğer nokta ise sitenin genel mimarisidir. Bu mimari içerisinde kontrol edilmesi gereken durum kullanıcının içeriğe erişmek için gösterdiği çabadır. Kullanıcı dilediği sayfaya ana sayfa üzerinden birkaç tıklamayla ulaşabilmelidir. Birkaç tıklamada rakam ne kadar azsa tarayıcıların siteyi taraması bir o kadar kolay olacaktır.
Yönlendirmeler sorun yaratabilir. Çok nadiren bile olsa içeriğinizi silebilir veya onu yeniden düzenlemiş olabilirsiniz. Ancak bu yeniden gözden geçirme durumunda tarayıcılara içeriğe ulaşması için yol göstermek zorundasınız. Eski içeriği yeni içeriğe yönlendirmelisiniz.
Google’da görünmek istiyorsanız tüm bu prosedürleri tek tek yerine getirmelisiniz. Ancak, sitenizi ziyaret etmekten memnun olmayan kişiler için neler yapılmalıdır? Ziyaretçiler söz konusu olduğunda dikkat etmeniz gereken daha farklı noktalar bulunmaktadır.
Her zaman ilk olarak ziyaretçinin sitenizi tarama durumunu gözden geçirmek zorundasınız. Eğer bir kullanıcı sitenizi rahatlıkla gözden geçiremiyorsa sitenizden anında çıkacaktır. Bu doğrultuda site hızını yükseltmek son derece önemlidir.
Güzel ve etkileşimi zorlayan bir arayüze sahip olmak isteseniz bile sayfanızı gören insanlarda ne tür bir izlenim bıraktığınızı düşünmek zorundasınız. Birçoğumuz internet ortamında gezerken hızlı ve uygun bilgiler ararız. Eğer erişim sağladığımız bir sitede bunu yapamazsak farklı bir alternatif aramaya başlarız.
Benzer kriterler mobil cihazlar için de geçerlidir. Birçok insan artık internete erişim için mobil cihazlarını kullanmaktadırlar. Bunu akılda tutarak sitenizi mobil dostu yapmayı düşünmelisiniz. Böylece ziyaretçiler masaüstünün yanında mobil ortamdan da sitenize kolayca erişim sağlayabileceklerdir.
Dizine Eklenme Durumu
İlk adımda yer alan her şeyi eksiksiz yerine getirdiyseniz bir sonraki adım olan dizine eklenme durumuna geçiş yapabilirsiniz. Google söz konusu olduğu zaman erişim ve dizine eklenme durumu bir arada düşünülmelidir. Site sayfalarının insanlara doğru bir biçimde gösterilmesi amaçlanıyorsa her ikisine de ihtiyaç vardır.
Unutmayın, erişim durumu arama motoru tarayıcılarının sitenize erişimini, dizine eklenme durumu ise sayfaların arama motoru sonuç sayfasında gözükmesini ifade eder. Arama motoru robotları içeriğinizi gördüğü halde neden bunları kullanıcıya göstermez gibi bir soruyu düşünüyor olabilirsiniz. Aklınıza gelmesi gereken ilk durum ise Google tarafından ceza uygulanmış olmasıdır.
Google’ın sitenize ceza uygulamış olması birçok durumda sayfaların gösterilmeme sebebini ortaya koymaktadır. Tarayıcılar siteden siteye farklı davranışlar içerisinde bulunabilirler. Eğer çok fazla içeriğe sahip büyük bir siteye sahipseniz içerikleriniz anında dizine eklenecektir.
Diğer taraftan, belirli aralıklarla bir şeyler yazan kişisel blog yazarlarının içerikleri ise daha yavaş bir biçimde dizine eklenecektir. Bu tür bir durum varken pek çok insan hemen paniğe kapılmakta ve Google’ın onlara ceza verdiğini düşünmektedir. Eğer gerçekten ceza almış olsanız Arama Konsolu üzerinden size bilgi ulaştırılacağını aklınızdan çıkartmamalısınız.
Bu tür bir uyarıyla karşılaşırsanız takip edeceğiniz prosedürler bellidir. Ceza almanıza neden olan durumu tanımlamak, sorunun üzerine giderek onu çözmek ve Google’dan yeniden değerlendirme talebinde bulunmak takip etmeniz gereken prosedürün aşamalarıdır. Bu zorlu süreci devam ettirirken birçok kez reddedilebilecek olabilirsiniz ama sorunu ortadan kaldırmak için devam etmeye mecbur olduğunuzu unutmamalısınız.
- Site İçi Analiz
Başlangıç adımlarından birini oluşturan teknik adımı başarıyla tamamladıktan sonra sitenizin temelini en iyi şekilde oluşturmuş olacaksınız. Artık siteniz insanlara ve robotlara açık olacak, sitenize erişim sağlayacaklar ve sayfalarınız arama motorlarında görünmeye başlayacaktır.
Şimdi ise sayfaları ele almak gerekmektedir. Site içi analize başlamak için iki bakış açısını göz önünde bulundurmalısınız: Genel içerik sorunları ve sayfaların özel sorunları.
Genel içerik Sorunları
Mantıksal açıdan bakacak olursak oluşturduğunuz her yazının bir anlamı olmalıdır. SEO açısından bakacak olursak ise sitenin ana fikriyle çelişen konulara el atmak tamamen kötü bir fikirdir.
Birçok blog yazarı belirli içerikleri ve ürünleri ön plana çıkararak para kazanmaktadır. Kısa vadede bu anlaşılır olsa bile optimizasyon açısından fazlasıyla sorun yaşamanıza neden olabilecektir. Basit bir biçimde silahınıza sarılmalı ve bir konuya sadık kalarak ilerlemeye çalışmalısınız.
Genel içerik sorunları söz konusu olduğunda birçok blog yazarı anahtar kelime yamyamlığı ve kopya içerik problemiyle karşı karşıya kalmaktadır. Bu tür bir problem neden ortaya çıkmaktadır? Birçok kişi sitesini tanıtmak ve Google’da ilk sıralara gelmek için benzer konularda yazmaya çalışırlar. Bu trafiğiniz için iyi bir yaklaşım olabilir çünkü ziyaretçiler zaten böyle içerikler görmek istiyorlardır. Fakat bu tür bir strateji kopya içerik sorununa neden olabilir.
Benzer niteliklere sahip iki farklı içerik yazdığınız zaman Google’ın dizine ekleme konusunda kafası karışabilmektedir. Google sayfanızda yer alandan daha fazla sayfayı dizine eklemeyi denemektedir.
Aynı durum anahtar kelime yamyamlığı konusunda da karşınıza çıkabilir. Site sahibi olarak farklı sayfalarda benzer anahtar kelimeyi hedefleme yoluna gidebilirsiniz. Google sadece güçlü olan sayfayı ön plana çıkartmayı tercih edecektir. Sonuç olarak hazırlamış olduğunuz diğer sayfalar SEO açısından işlevsiz kalacak ve arama motorundan erişim sağlanamayacaktır.
Özel Sayfa Sorunları
Özel sayfa sorunları her sayfanın yazılma ve yapılandırma biçimleriyle ilgilidir. İyi yazılmış bir içeriğin iyi sıralama elde etmek anlamına geldiğini daha önce duymuş olmalısınız. Özel sayfa sorunlarına biraz daha değinmeden önce her yazının en iyi şekilde yapılandırılması ve bunu yaparken son kullanıcının düşünülmesini gerektiğini bilmelisiniz. Bu sadece arama motorları için önemli değil, sitenizde paylaşmaya veya bahsetmeye değer neler var diye göz atmak isteyen blog yazarları ve ziyaretçiler için de önemlidir. İyi bir içeriğe sahip olmadan sitenizi optimize edebilmeniz neredeyse imkansızdır.
İlk olarak URL yapısına göz atalım. Bu yapının son derece iyi ve temiz bir yapıda olması gerekir. Aynı zamanda kapsadığı içeriği en iyi şekilde anlatması gerekir. Eğer kelimeleri ayırmak istiyorsanız tire (-) kullanmanız çok daha doğrudur. Son olarak URL adresinin anahtar kelime içermesi gerekmektedir.
Bu noktadan sonra ilerlemek gerekirse seçtiğiniz başlığın da anahtar kelime içermesi ve aynı zamanda kısa olması gerekmektedir.
İçerik açısından durum biraz daha farklıdır. Oluşturduğunuz içeriğin uzun olması gerekir. Bugünün SEO dünyasında görünür olmak için en az 500 kelimelik içerik yazmanız gerekir. Oluşturduğunuz yazının okuyucuya değer katması, özgün olması ve Gizli Anlamsal Dizinleme anahtar kelimelerini içermesi gerekir. Ayrıca, oluşturduğunuz içeriğin dil bilgisi açısından sorunlu olmaması ve okunabilir olması önemlidir.
Tüm bunları yaparken kullandığınız görsellerin de optimize edilmiş olduğundan emin olmalısınız. Bu sayede onların Google görsel aramalarında bulunabilir olmasını sağlayabilirsiniz.
Tekrar içeriğe geri dönecek olursak meta açıklamalar SEO açısından fazlasıyla önemlidir. Bugünlerde meta açıklama tanıtım amacıyla kullanılabilmektedir. İyi bir biçimde yazılmış meta açıklamalar dönüşüm rakamlarında önemli artışların olmasını sağlayabilecektir.
İçerikte yer alan linklerin aynı zamanda içerikle alakalı olması gerekir. Pek çok kişi rekabette yardımcı olabileceği düşüncesiyle başka kişilere link vermekten hoşlanmamaktadır. Ancak SEO açısından durum biraz daha farklıdır. Diğer sitelere link vermek siteniz için son derece önemlidir ve aynı zamanda içeriğin kalitesini yükseltmektedir. İçeriğiniz bu sayede amacına daha uygun ve güvenilir olabilir.
Sitenizde yer alan her linkin çalıştığından, sitenin amacına uygun olduğundan, bozuk olmadığından ve uygun anahtar kelimelerle çıkış sağlandığından emin olmalısınız.
- Site Dışı Analiz
Site dışı analizinin büyük bir bölümü alan adınızın gücüyle ilgilidir.
Temel olarak her şeyin ilk iki adımda halletmesi gerekir. Bu sayede sitenizi Google’da daha iyi bir konuma getirebilir veya arama görünümünü iyileştirebilirsiniz. Site dışı analizler bu noktada devreye girerler.
Site dışı sıralama faktörleri yaptığınız çalışmaların bir sonucudur. Sitenizin ne kadar popüler olduğunu, insanların ona link verip vermedikleri veya güvenip güvenmedikleri kolayca anlaşılabilir.
İlk olarak güven faktörü düşünülebilir. SEO açısından güven faktörü ne anlama gelmektedir? Güven faktörünün anlamı sitenin arama motorları tarafından güvenilir olmasıdır. Diğer bir ifadeyle, olumsuz SEO taktiklerinden uzak durmayı başarırsanız siteniz daha fazla güvenilir olacaktır.
Her şeyden önce atmanız gereken ilk adım güven meselesidir. Google her geçen gün biraz daha akıllı hale gelmektedir ve onu yönlendirmek veya kandırmak çok daha güç olmaktadır. Her ne kadar bu bir gerçek olsa bile bazı insanlar hala Google’ı kandırmaya çalışmaktadır. Güvenilir olmak sadece arama motorları için değil sizin genel itibarınız için de önemlidir.
Benzer ifadeler fiziksel markalar için de geçerlidir. Uygulanacak olan kötü yöntemler uzun vadede organizasyona zarar verebilir. Bu şekilde bir gerçeklik varken güvenilir olmak ve Google’ın site yöneticisi araçlarına sadık kalmak son derece kıymetlidir.
Daha sonra yazdığınız içeriğin okuyucular ve diğer blog yazarları arasında popüler olduğundan emin olmalısınız. Sonuçta internet ortamında oluşturduğunuz her şey diğer kullanıcılar içindir. Bunu aklınızdan çıkarmadan site trafiğini yükseltmeye, daha fazla link almaya, daha fazla sosyal bahsedilmeye, sitede insanların daha fazla vakit geçirmesine ve hemen çıkma oranının düşük olmasına dikkat etmeli ve bu yönde çalışmalar yapmalısınız.
Site dışı analizler diğer insanların sitemizle ne şekilde etkileşim kurduğunu göstermektedir. Başarılı blog yazarları yukarıda belirtilen tüm niteliklerde iyi bir konumda olabilmektedir. Eğer bir anda çok fazla sosyal bahsedilme veya link alırsanız ve bunlar verilerinizde yükselişlere neden olmazsa Google sizi cezalandırma fırsatını geri tepmeyecektir.
- Anahtar Kelime Araştırması ve Rekabet Analizi
Dahili problemleri çözdükten ve analiz ettikten sonra anahtar kelime analizine hazırlanabilirsiniz. SEO dünyasında anahtar kelime araştırması ve rekabet analizi birbiriyle eşdeğer gibi görülebilir. Bunu neden böyle dile getiriyoruz? Çünkü anahtar kelime SEO içerisinde ufak bir yere sahiptir. Bu anahtar kelimeleri analiz ettiğiniz zaman rakibinizi de analiz etmiş olursunuz.
Bir örnekle bunu açıklamaya çalışalım. Bir gıda ürünü üretiyorsunuz. Rakiplerinizin belirli isimlere sahip ürünleri var ve her birinde farklı sonuç elde edebilmektedir. Bunları analiz ederek, neye karşı mücadele edebileceğinizi ve hangi ürüne karşı bir şey yapamayacağınızı öğrenebilirsiniz.
Temel olarak her anahtar kelime için düşünmeniz gereken iki önemli unsur bulunmaktadır. Bu unsurlar zorluk ve trafik değerleridir. Zorluk bir anahtar kelimenin sıralama yapmak için ne kadar zor olabileceğini göstermekte trafik ise belirli bir periyot içerisinde insanların onu arama miktarını göstermektedir.
İdeal anahtar kelimenin ortalama zorluk dereceleri ve ortalama aranma hacminin olması gerekir. Ancak eğer rakibinizi geçmek istiyorsanız ve sahip olduğunuz trafiği yükseltmek isterseniz ortalamanın üzerinde değerlere sahip bir anahtar kelime bulmalısınız.
Değerlendirme çalışmasını yapan kişi müşterisine anahtar kelime önerileri sunmadan önce birden fazla alternatife sahip olmalıdır. Bu anahtar kelimeler sitenin temelinde kullanılabileceği için bazılarında yavaş, bazılarında ise hızlı yükselmelerin yaşanması söz konusu olabileceğinin bilinmesi gerekir.
Analizleri belirli SEO araçları kullanarak gerçekleştirebilirsiniz. Google anahtar kelime planlayıcısı iyi bir başlangıç noktası olabilir. Ancak ücretli bir alternatif arıyorsanız Ahrefs kullanmayı düşünebilirsiniz.
Sonuç
SEO değerlendirme çalışması siteniz için önemli bir çalışmadır. İnsanlar blog yazarlığı kariyerinde popülerlik ve iyi yazma becerisinin başarı için yeterli olacağını düşünmektedir. Belirli faktörler işin içerisine girdiği zaman bu düşüncenin doğru olmadığı kolayca anlaşılacaktır.
SEO değerlendirme çalışmasıyla neyin yanlış gittiğini ve neyin iyileştirilmesi gerektiğini anlayabilirsiniz. Değerlendirme çalışmasıyla sitenizi daha iyi bir hale dönüştürebilir ve Google’da arama görünürlüğünü yükselterek daha fazla trafik ve dönüşüm elde edebilirsiniz.
Kendi başınıza SEO değerlendirme çalışması yapmaya çalıştınız mı? Karşılaştığınız en büyük sıkıntı ne oldu? Yorum yaparak bunları paylaşabilirsiniz…