Analiz ve raporlama araçları SEO kampanyasının önemli bir parçasıdır. Müşterilerine sunduğunuz katkının değerli olup olmadığını görebilmek için analiz araçlarına başvurursunuz. Bu başvurular neticesinde kampanyalarınızı geliştirilme yönünü keşfetmiş olursunuz.
Bununla birlikte SEO raporlama alanı tam bir mayınlı arazidir. Mevcut verilerin anlaşılmazlığı, birbirinden farklı araçların varlığı ve müşterilerin sunulan verileri her zaman anlayamayacak olması karşınıza çıkabilecek genel problemlerdir. Bu nedenle doğru araçları seçip uygun raporları oluşturmak son derece önemlidir.
SEO analiz ve rapor çalışmalarına başlamak için doğal olarak ilk durağınız Google Analytics olmalıdır. Özellikle trafik bilgileri ve dönüşümler konusunda bu araç fazlasıyla yeterlidir. Ancak başlangıcın burası olması son durak noktasının da burası olması gerektiği anlamına gelmemelidir.
Bir analiz ve raporlama aracı ararken odaklanmanız gereken tek nokta sıralamalar olmamalıdır. Sıralamaları iyileştirmek son derece önemli olsa bile ciddi SEO profesyonelleri daha derinlemesine bilgi sunan araçları kullanmayı tercih ederler. Bu sayede yürüttükleri kampanyada başarılı olma olasılıklarını güçlendirirler.
Bu yazının içerisinde ücretsiz ve ücretli pek çok SEO raporlama ve analiz aracına değinilecektir. Bunlara ek olarak pazarlama alanı geniş çaplı olarak ele alınacaktır. Sadece SEO alanına odaklanmak kimi zaman sınırlayacağı olduğundan büyük resme odaklanmak her zaman daha doğru tercih olacaktır.
# Ücretsiz Araçlar
Arama Konsolu
Arama Konsolu, Google tarafından sunulan önemli bir site yöneticisi aracıdır. Bu araçtan faydalanarak site hatalarını, tarama hatalarını, yapılandırılmış veri problemlerini, güvenlik sorunlarını ve HTML iyileştirmelerini görebilirsiniz.
Tüm bunlara ek olarak bir site için arama analizlerini incelemek için bu araç fazlasıyla kullanışlıdır. Bir siteyi bulurken kullanılan en popüler arama terimlerinin neler olduğunu görmek ve tıklama oranları hakkında bilgi almak için bu aracı kullanabilirsiniz. Veriler size kılavuzluk edebilecek nitelikte olsa bile yeteri kadar kapsamlı değillerdir. Kısacası bu araç ücretsizdir ve mutlaka kullanılmalıdır.
SEO Analyzer
SEO Analyzer aracı Neil Patel tarafından sunulmuş kullanışlı bir araçtır. Bu araç sayesinde sitenin ortalama SEO performansı konusunda bilgi edinebilirsiniz. Ücretsiz SEO araçlarından elde edebildiğiniz tüm verileri sunabilen bu araç özellikle site içi problemler, linkler ve anahtar kelime analizi gibi noktalara odaklanmaktadır.
Sitenizi analiz ettiğiniz zaman bu araç size yüksek, orta ve düşük öncelikli olmak üzere kategorilere ayrılmış bir biçimde öneriler sunacaktır. Burada yer alan ipuçları genel bilgilerden oluşsa bile kullanışlı olmadıklarını söylemek doğru değildir. Bununla birlikte sitenize genel bir bakış atmak istiyorsanız bu araç fazlasıyla işinize yarayacaktır.
Seoptimer
SEO Analyzer aracına benzeyen bu araç basit ve anlaşılabilir bir biçimde sitenizi incelemenize yardımcı olacaktır. Bu araçta yer alan sınıflandırmalar SEO, kullanılabilirlik, performans, sosyal ve güvenlik gibi alanlara özgüdür. Sitenizi bu konularda analiz etmek istiyorsanız bu ücretsiz araçtan kesinlikle faydalanmanız gerekmektedir.
Seoptimer sitenin tüm önemli noktalarını inceleyerek kontrol etmektedir. Diğer tüm ücretsiz araçlarda olduğu gibi bu araç da bir bakışta analiz ve izlenim verilerini size sunmaktadır. Sunulan tüm bu bilgiler kullanıcı dostu bir biçimde size aktarıldığından sitenizde yer alan problemleri görebilmeniz oldukça kolaydır.
# Ücretli Araçlar
Woorank
Her ne Woorank’ın ücretsiz versiyonu olsa bile ücretsiz versiyonda çok sınırlı sayıda sonuç sunulmaktadır. Woorank’ın ücretli versiyonu sitenizi kapsamlı bir biçimde inceleyerek site içerisinde yapılması gereken geliştirmeler konusunda size bir takım öneriler sunmaktadır.
Bu aracı diğer basit site kontrol eden araçlardan ayıran en önemli özellik trafiği ve dönüşümleri yükseltmek için size önemli ipuçları sunmasıdır. Dönüşüm oranlarının yüksek olması her SEO kampanyası biraz daha başarılı olmasını sağlayacak olduğundan bu tür öneriler sunan her araç göz atmaya değer bulunmaktadır.
Woorank size çeşitli hedefler belirleme ve raporları bu şekilde inceleyebilme fırsatı sunmaktadır. Ortada hedeflerin olması her zaman daha etkili bir biçimde hareket etmeyi mümkün kılacaktır. Özellikle bir müşteri için SEO kampanyası yürütüyorsanız bu verilerden faydalanmak sizin için ekstra önemli olacaktır. Müşteriler genellikle SEO verilerine ve terminolojisine yabancı olduğundan elde edilen sonuçları onlara en anlaşılır biçimde sunabilme potansiyeline sahip olmalısınız.
SEMRush
SEMRush her alanda kullanılabilen son derece önemli bir SEO aracıdır. Raporlama açısından analiz edilebilecek derinlemesine bilgiler sunan bu araç site içi SEO kontrol mekanizması sayesinde aynı zamanda arama motorundaki sıralamanızı takip edebilmenize yardımcı olabilmektedir. SEMRush en detaylı izlenimleri ve tavsiyeleri size sunarak sitenizde gerekli iyileştirmeleri yapmanıza yardımcı olacaktır.
Bunlara ek olarak raporlama aracından faydalanarak sürükle bırak şeklinde kolayca raporlar oluşturabilirsiniz. Kısa süre içerisinde hazırlanabilen son derece anlaşılır raporlar oluşturmak istiyorsanız dilerseniz aracın bu özelliğinden de faydalanabilirsiniz.
Majestic SEO
Link oluşturma çalışmalarınızı bir sonraki seviyeye taşımak istiyorsanız Majestic aradığınız araştır. Bu araç sayesinde derinlemesine link analizi yapabilirsiniz. Üstelik Trust Flow ve Citation Flow gibi popüler ölçümlerden faydalanabilirsiniz. Buna ek olarak link geçmişi, link karşılaştırması ve çapa metni analizleri gibi çeşitli raporlara ulaşabilirsiniz.
Majestic bu sektörde yer alan en büyük oluşumlardan birisidir. Burada yapacağınız analizler doğrultusunda isabetli ve kapsamlı verilere ulaşabilirsiniz. Analiz ve raporlama açısından düşünülecek olursa araç maalesef beklentileri karşılamakta yetersiz kalmaktadır. Ancak, özellikle link analizi alanında bir araca ihtiyacınız varsa Majestic doğru tercih olacaktır.
Raven Tools
Dürüst olmak gerekirse her ay manüel olarak SEO raporu oluşturmak tam bir baş ağrısıdır ve çok zaman alıcıdır. Elbette ekibinizde yer alan kişiler ortaya koyduğunuz kampanyanın ilerleme durumuyla ilgilenmek için bu raporlara ihtiyaç duyacaklardır. İşte bu noktada Raven Tools ön plana çıkmaktadır.
Raven Tools size otomatik olarak rapor oluşturma fırsatı sunmaktadır. Raporlar eşsiz görünümleriyle ihtiyacınız olan her şeyi size ulaştırır. Raporlamanın yanında SEO açısından yaşadığınız problemleri tespit etme ve düzeltme konusunda size çeşitli öneriler sunabilmektedir. Bu araç Moz ve Majestic tarafından sunulan link verilerine ulaşabilmektedir.
Raven Tools aracının en zayıf yönü ise anahtar kelime sıralama takibi konusunda yetersiz kalmasıdır. Raporlar oldukça ilgi çekici olsa bile bu konuda size sunduğu veriler sizi memnun edebilecek seviyede olmayabilir.
Moz Analytics
Diğer tüm Moz araçlarında olduğu gibi bu aracın da arayüzü kullanıcı dostudur. Karmaşık olmayan, ilgi çekici ve kapsamlıdır. Bazı SEO araçları aşırı sıkıcı olabilmektedir. Fantastik bir görselleştirme ile verilerini sunmayı başaran Moz herkese hitap eden bir araç haline gelmiştir.
Open Site Explorer aracından elde edilen verilerin hepsi gerçekleştirilmekte olan SEO kampanyaları için önemli performans ölçütleridir. Burada bulduğunuz verilerin hepsi çok daha kapsamlı olacaktır. Ancak Moz yeni linkleri yakalama konusunda biraz yavaş kaldığından bir tek bu araca bağlı kalmamanız gerekir.
# Geniş Pazarlama Araçları
SEO çalışmalarının ana pazarlama çalışmalarının bir kolu olduğu unutmamalıdır. Her ne kadar SEO raporlama ve analiz araçları fazlasıyla kullanışlı olsa bile daha iyi sonuçlar elde etmek için geniş pazarlama araçlarından yararlanmak çok daha iyi bir fikir olabilir.
SEO hedefleriniz genel işletme hedefleriniz ile uyumlu olduğu sürece başarılı olacak kampanyalarınız sosyal medya, e-posta pazarlama ve site performansı gibi alanları etkileyecektir. Yürütmekte olduğunuz kampanyalardan elde ettiğiniz verileri daha kapsamlı bir biçimde incelemek istiyorsanız aşağıdaki araçlardan faydalanmayı düşünebilirsiniz.
Hotjar
Hotjar ısı haritası, kayıtlar, form analizleri ve dönüşüm hunileri gibi niteliklerden yararlanarak kullanıcıların sitenizde nasıl gezindiğini anlamanıza yardımcı olur. SEO kullanıcıları sitenize getirebilecek olabilir ancak kullanıcıların sitenizdeki serüveni burada son bulmamaktadır. Bir sonraki adım onları dönüşüm sağlamaya ikna edebilmek ve kullanıcıları memnun edebilmektir.
Kullanıcıların sitenizde nasıl dönüşüm gerçekleştirdiklerini ve nerede ayrıldıklarını kontrol edebilmek için bu araçtan faydalanabilirsiniz. Elde ettiğiniz bilgileri SEO kampanyalarında kullanabilir ve yüksek dönüşüm oranlarına sahip sayfalar oluşturmaya çalışabilirsiniz.
# Sosyal Raporlama Araçları
SEO ve sosyal medya her ne kadar doğrudan bağlantılı gibi gözükmese bile bunlar birbiriyle uyumlu bir biçimde çalışabilmekte ve sonuçları bağlantıları birbiriyle alakalı olabilmektedir. Bir SEO kampanyasını sürdürürken her zaman kapsamlı sosyal medya yönetimi gerçekleştirmeye çalışmalısınız.
Her pazarlama kampanyasının içerisinde marka bilinirliğini yükseltmek yer almalıdır. Bu yüzden raporlama yaparken çalışmalarınızın her alanını gözden geçirmelisiniz. SEMRush gibi ücretli araçlarda yer alan sosyal analiz entegrasyon özelliklerinden yararlanarak tüm analiz verilerini tek bir çatı altından görüntüleyebilirsiniz. Bununla birlikte her sosyal platformun sunmuş olduğu kendine özgü analiz araçlarından yararlanmayı unutmamalısınız.
Her ne kadar tüm araçları kullanmak avantajlı gibi gözükse bile önemli olan raporlardan yola çıkarak dönüşümleri yükseltmeye çalışmaktır. Yukarıda yer alan araçlardan faydalanarak raporlarınızı güçlü bir biçimde oluşturabilir ve elde etmek istediğiniz yüksek dönüşüm oranlarına ulaşabilirsiniz.