SEO uzun vadeli bir stratejidir ve bu nedenle anlamlı sonuçlar elde etmek için 6-12 aylık bir süre gerekmektedir.
Arama motorlarındaki algoritmik güncellemeler ve teknolojideki yenilikler arama alanını sürekli olarak yeniden şekillendirmektedir.
Bu yüzden SEO uzmanları süreklilik sağlayan öğrenmeyi ve test etmeyi pratik uygulamalarla dengeleyerek verimli ve etkili sonuçlar elde etme yoluna gitmelidirler.
Bu nedenle önceliklendirme kritik öneme sahiptir. Önceliklendirme olmadan etkili bir SEO kampanyası sürdürmek için gereken adımları atabilmeniz asla mümkün değildir.
Önceliklendirme Neden Önemlidir?
SEO, benzersiz zorluklar çıkaran ve yeni incelemeler gerektiren yeni bir pazarlama alanıdır. SEO çalışmalarında bütçe ve kaynak sınırlaması vardır. Genellikle SEO çalışmalarını şirket içi çözümlerle halletme yoluna gittiğiniz zaman tek kaynak kendiniz olursunuz.
Güvenebileceğiniz bir ekibiniz yoksa çalışmanın ne zaman ve nasıl yapılacağına öncelik vermek son derece önemlidir. SEO planlarınızı tam olarak gerçekleştirmek için genellikle başka bir departmanla iş birliği yapma yoluna gidebilirsiniz.
En esnek bölümlerle çalışmalara öncelik vermek işlerin yolunda gitmesine yardımcı olacak ve daha farklı zorluklarla mücadele ederken kampanyanızın hız kazanmasını sağlayacaktır.
SEO çalışmaları için katılım sağlanmasına yönelik baskı kurmak ve bütçe elde etmek zordur. Sonuçları hızlı bir şekilde göstermediğiniz sürece bütçeyi doğru kullanmak son derece zor olabilecektir. En az miktarda kaynak gerektiren ve en fazla etkiye neden olan SEO projelerine öncelik vermek, kampanyanın ilk aşamalarında oldukça önemlidir.
SEO çalışmalarından fayda sağlamak için zaman ve sürekli çaba gerektirmektedir. Bununla birlikte çalışmalarda sürekliliği sağlayacak şekilde önceliklendirme yapmak bir kampanya süresince daha büyük hedeflerinize ulaşmanızı sağlayacak şekilde erken kazanımları göstermenize yardımcı olabilmektedir.
Önceliklendirmenin temel bir kriter olduğu belirli alanlar bulunmaktadır. Site içi ve teknik optimizasyon, içerik oluşturma ve yeniden kullanma, link oluşturma bu üç alanı kapsamaktadır. Bu üç alanda uygun şekilde önceliklendirme yapmak SEO kampanyanızın başarılı olmasını sağlayacaktır.
Site İçi ve Teknik Optimizasyona Öncelik Verme
Site içi SEO’ya öncelik vermek tesadüfi bir durum değildir. Site içi optimizasyonların siteniz ve işletmeniz üzerinde etkisi hemen elde edilebilecek cinsten olabilecektir.
Bazen süper basit olan ufak düzeltmeler arama motorlarının sitenizi anlama şeklini büyük ölçüde iyileştirebilecektir. Bu durum arama sonuçlarında hızlı bir şekilde büyük kazançlar elde etmenize yardımcı olacaktır.
Ancak, tüm teknik düzeltmelerin aynı etkiyi sahip olmayacağını bilmelisiniz. Bu nedenle önceliklendirme yapmanız gerekmektedir.
Sorunun büyük ve etki alanının geniş olması soruna çözüm bulunduğunda etkisinin çok daha büyük olmasını sağlayacaktır. Her site farklıdır ve her sitenin sorunları farklı olabilmektedir. Buna rağmen teknik düzeltmeler için aşağıdaki sıraya öncelik vermeniz çok daha doğrudur.
- Taranabilirlik: Arama motorları sitenizi ve sayfalarınızı bulabiliyor mu? Bir başka ifadeyle sitenizde robots.txt, XML site haritası, noindex etiketleri, yönlendirme zincirleri veya bozuk linkler gibi sorunlar var mı?
- Düşük değere sahip URL’ler: Arama motorları buldukları sayfaları beğendiler mi? bir başka ifadeyle sitenizde kopya içerik, 404 hataları, kötü amaçlı yazılım içeren sayfalar veya işlevsiz gezinti ögeleri gibi sorunlar var mı?
- Kullanıcı deneyimi: Kullanıcılar sayfanızı bulabiliyor ve onları seviyor mu? Bir başka ifadeyle sitenizde dahili linkler, görsel alt metin, sayfa hızı veya içerik kalitesi gibi sorunlar var mı?
Sitenizi değerlendirmeye alırken size yön gösterebilecek genel önceliklendirme sıralaması bu şekildedir. Ancak tüm sorunları tek tek ele almanız gerektiğini unutmamalısınız.
Bir düzeltmeden elde edilecek potansiyel fayda sorunun türüne değil sorunun ciddiyetin bağlı olacaktır. Birkaç sayfadan bahsediyorsanız yinelenen içerik sorunları önceliklendirme açısından problem değildir. Ancak sorun yüzlerce sayfayı etkileyen bir problem ise onun önceliğinin çok daha yüksek olması gerekmektedir.
Özel optimizasyon durumlarına diğer optimizasyonlara göre öncelik vermeniz gerektiğini unutmamalısınız. Bir kampanya ortaya koyacaksanız bu durumda site içi SEO genel önceliğiniz olmak zorundadır.
İçerik Oluşturmaya ve Yeniden Kullanıma Öncelik Verme
Organik arama görünürlüğü elde etmede içerik çok kritik öneme sahiptir. Google sürekli olarak içeriğin önemli olduğunu belirtmektedir. Buna rağmen en değerli içerikler görünürlük ve link kazandıran türdeki içeriklerden oluşmaktadır.
İçeriklere yatırım yapmak istiyorsanız önceliklere en iyi şekilde karar vermeniz gerekmektedir. Arama görünürlüğüne en yüksek etkiyi sunacak olan içeriklere odaklanmalısınız. Buna ek olarak içerik boşluklarını ve fırsatlarını bulmaya çalışmalısınız.
İçerik fırsatlarını bulmaya çalışırken en iyi yöntem anahtar kelime araştırması yapmaktır. Anahtar kelimenin en etkili biçimde şu şekilde gerçekleştirilmektedir:
- Çekirdek anahtar kelimelerin bir listesini oluşturmak.
- Anahtar kelime listesini gövde ve uzun kuyruk anahtar kelimeler içerecek şekilde genişletmek.
- Anahtar kelimeleri amacına, arama hacmine, rekabete dayalı olarak analiz etmek.
- Fırsatlara dayalı anahtar kelimeleri gruplandırma ve önceliklendirme yoluna gitmek.
Elinizde çok fazla sayıda fırsat içeren anahtar kelime olduğunda bunlarla ilişkili arama sonuçlarını hedeflemek için belirlediğiniz temalar etrafındaki içeriği oluşturmaya başlayabilirsiniz.
Bu sorguların arkasındaki amacı doğrudan yanıtlayan içerikler özellikle ortada diğer sonuçlarla eşleşen mükemmel içerikler yoksa hızlı bir şekilde sıralama elde etme şansına sahip olacaklardır.
İçerik optimizasyonu için bir başka seçenek ise eski içeriği yeniden kullanmaktır. Var olan içeriği yeniden düzenlemek genellikle içeriği sıfırdan oluşturmaktan daha az yatırım gerektirmektedir. Bu durum içerik fırsatlarına öncelik vermeden önce daha hızlı SEO sonuçları elde etmenizi sağlayabilecektir.
Yeniden kullanıma müsait olan içeriği belirleme konusunda atacağınız adımlar oldukça nettir. Öncelikle sitenizde yüksek fırsat anlamına gelen anahtar kelimelerle eşleşen sayfaları bulmanız gerekmektedir. Küçük ama ince ayarlarla belirli terimleri hedefleyebilecek sayfalara sahip olup olmadığınızı gözden geçirmelisiniz.
Sitenizde bu şekilde sayfalar varsa yeni içerik oluşturmak yerine bu sayfaları yeniden kullanma yoluna gitmeli ve onları optimize etmeye çalışmalısınız.
Bu tür sayfaların yeni oluşturulacak sayfalara göre belirli avantajları bulunmaktadır. Bu sayfaların zaten linkleri ve online ortamda otoritesi olduğu için belirli bir değere doğal olarak sahiptirler.
Yeniden kullanıma uygun olan diğer aday sayfalar ise şu şekilde belirlenebilmektedir:
- Zamansız ve yüksek kaliteye sahip içerikler.
- Sosyal açıdan ilgi çekmiş ama link ve arama görünürlüğü açısından sıkıntılı olan içerikler.
- Konu hakkında daha detaylı bilgileri içermesi gereken popüler sayfalar.
İçerik oluşturma ciddi bir yatırım gerektirmektedir. İçerik oluşturmak için zamana, kaynağa ve bütçeye ihtiyacınız olacaktır. Bu nedenle ilk olarak en önemli fırsatları önceliklendirme yoluna gitmelisiniz.
Link Oluşturmaya Öncelik Verme
Link oluşturma genellikle bir SEO kampanyasında en son sırada yer almaktadır. Buna rağmen link fırsatlarına öncelik vermeyi ihmal etmemeniz gerekmektedir.
Link oluşturma konusunda herhangi bir deneyiminiz varsa bunun SEO çalışmaları kapsamında en çok zaman alan yaklaşım olduğunu kolayca tahmin edebilirsiniz.
Etkili link edinme araştırma yapmayı ve sosyal ortamlardan yararlanmayı gerektirir. Kullanılacak çeşitli araçlar bu işlemleri biraz hızlandırabilecektir. Buna rağmen başkalarıyla iletişime geçmek ve link oluşturma konusunda onları ikna etmeye çalışmak unutmamanız gereken bir durumdur.
Link oluşturmanın zorluğundan ve kaynak yoğunluğundan dolayı projenize doğru bir şekilde erkenden ivme kazandırmak için kolay toplanabilen linklere öncelik vermeniz çok daha etkili bir adım atmanızı sağlayacaktır.
Link oluşturma konusunda öncelik verilmesi gereken fırsatlardan bazıları şunlardır:
- Markanızın uygun noktalarda ücretsiz bir şekilde listelenmesini sağlama. Örneğin, Wikipedia, Google Haritalar, Google İşletmelerim gibi.
- Aktif olduğunuz alandaki özel kaynakları bulmak.
- Gerçek dünyayla ilişki kurduğunuz site sahiplerine ulaşmak.
- Markanızdan bahseden sitelere ulaşmak.
- 404 sayfaları bulunan sitelere ulaşarak onlara alternatif sunmak.
Bunlar daha hızlı sonuç elde etmenizi sağlayacak ve muhakkak önceliklendirme yapmanız gereken link oluşturma fırsatlarıdır.
Tekrar etmek gerekirse SEO konusunda önceliklendirme yapmanız gereken en önemli alanlar şu şekildedir:
- Site içi ve teknik optimizasyon: Taranabilirlik, düşük değerli URL’ler ve kullanıcı deneyimi.
- İçerik oluşturma ve yeniden kullanım: Anahtar kelime araştırması yaparak en iyi fırsatları bulma ve ekstra arama değeri için zamansız içerikleri yeniden kullanma.
- Link oluşturma: Link içermeyen söz etmelerin yer aldığı sitelere ve ortaklık kurduğunuz firmalara ulaşarak kolay elde edebilen linklere öncelik verme.
Önceliklendirme becerisi çoğu zaman SEO çalışmalarında gözden kaçan bir beceridir. Ancak, önceliklendirme hızlı sonuçlara ulaşmanın ve uzun vadeli başarı elde etmek için gerekli olan güven ve bütçeyi kazanmanın en önemli sırrıdır.