Çoğu SEO uzmanı, kullanıcı etkileşiminin başarı için ne kadar önemli olduğunun bilincindedir. Arama yapan kullanıcılar sitenize gelmediği ve bir şekilde harekete geçmediği sürece arama motoru sonuç sayfasındaki sıralamanızda azalma yaşanacaktır.
Arama motorlarının ana hedefleri kullanıcıya aradıkları en iyi yanıtları sunmaktır. Google, sitenizin bu hedefe uygun olmadığını düşündüğünde onu arama motoru sonuç sayfasında kullanıcı isteklerine ve ihtiyaçlarına karşılık verebilen sitelerle değiştirmektedir.
Kullanıcı Etkileşimi Nedir?
En temel düzeyden bakacak olursak kullanıcı etkileşimi, size ait dijital mülklerde herhangi bir ziyaretçinin daha fazla bilgi bulmak için gezinmesi ve vakit geçirmesidir.
Etkileşim Türleri
Tıklama Oranı (TO)
Tıklama oranı daha fazla etkileşimin gerçekleşmesi için gereken giriş seviyesi katılımı sunar. Tıklama oranı, arama motoru sonuç sayfasında görünebilmek için en iyi SEO uygulamalarını gerektirir ve arayanlara aradıkları içeriği ve cevapları verir.
Uygun içeriğe ek olarak kullanıcıları sitenize tıklamaya teşvik eden içerik başlıklarının türlerine ve meta açıklamalarına odaklanmanız gerekir. Bunu, gösterimleri yüksek ancak düşük tıklamalar içeren sayfalar ve anahtar kelimeler için inceleme yaparak ortaya çıkartabilirsiniz. Bunun için Google Search Console hesabınızı kullanmanız yeterli olacaktır.
Dış Kaynaklardan Gelen İşlemler
Tüm etkileşim yerinde gerçekleşmez. Aslında en değerli etkileşim çoğu zaman dış kaynaklardan gelen işlemlere aittir:
- İçeriğe link verme.
- Sitenize daha fazla trafik çekme.
- İçerikleri erişiminizi artıran platformlarda paylaşma.
- Kullanıcıları farklı şekillerde çalışmaya teşvik etme.
Gelen linkler, her yıl en üst düzey SEO sıralama faktörü olmaya devam etmektedir. Bu, birisinin içeriğinizi okuduğunu ve ilgili bir konu hakkında yazdıkları için eserinizi kaynak olarak kullanmak istediğini belirten bir durumdur.
Sosyal medya paylaşımı yapmak doğrudan SEO’yu etkileyen bir sıralama faktörü olmasa bile sitenize daha fazla trafik çekmenize ve daha fazla ziyaretçiyi, daha fazla linki ve daha fazla dönüşümü teşvik etme konusunda size yardımcı olabilecektir.
Paylaşma, beğenme, yorum yapma ve abone olma, üçüncü taraf sitelerde mutlaka sizinle bağlantısı olmayan ancak genel dijital varlığınızdan faydalanabileceğiniz kullanıcı etkileşimi türleridir.
Durma Süresi
Durma süresi, bir kişinin arama motoru sonuç sayfasındaki bir linki tıkladıktan sonra arama motoru sonuç sayfasına geri dönmeden önce bir web sayfasına bakmak için harcadığı süredir.
Durma süresi, arama motorlarının, sunulmuş olan sonuçlarla bir arayıcının gereksinimlerini karşılayıp karşılamadığını belirlemesine yardımcı olan doğal bir ölçümdür. Araştırmacılar sorgularını girecek, en iyi sonuca ulaşacak ve ihtiyaçlarını karşılayan bir sitede kalacaktır.
Durma süresi arama motorları için etkinliklerinin bir ölçüsüdür. Durma süresini takip etmenin tek bir yolu yoktur. Arama motorları bunu tek başına yapmaktadırlar. Ancak, site yöneticilerinin ve SEO profesyonellerinin sitenizi etkileyebileceğinin farkında olmaları önemlidir.
İzlenebilecek Etkileşim Ölçümleri
Bu ölçümler sıralama üzerinde doğrudan bir etkiye sahip olmamakla birlikte site yöneticilerinin izleyebilmeleri ve göz kulak olmaları için çok önemli olan yerinde ölçümlerdir.
Bu rakamlar, kullanıcılarınızın siteniz ve içerikleriniz ile ne kadar iyi ilgilendiği hakkında bir fikir verir. Bu ölçümlerin her biri için iyi veya kötü bir dizi ayar söz konusu değildir. Trendleri izlemek ve siteniz için anormallikleri dikkate almak daha önemlidir.
Sayfa Görüntülemeleri
Google Analytics’te Kitle > Genel Bakış kısmına gittiğiniz zaman sitenizin belirli bir süre içinde toplam kaç sayfa görüntüleme aldığına dair bir fikir edinebilirsiniz.
Bu ölçüm, tek bir sayfanın çoklu görüntülemelerini içerir. Kullanıcıların siteniz ile olan ilişkilerini büyük ölçüde artırıp artırmadığını belirlemek için görüntüleme grafiklerindeki büyük dalgalanmaları (yukarı ve aşağı) incelemeniz gerekmektedir.
En İyi İçerik
Davranış > Site İçeriği > Tüm Sayfalar kısmından sitenizdeki hangi sayfaların veya içeriklerin kullanıcıları çektiğini görebilirsiniz. Bu sayfalarda değişiklik olup olmadığını her hafta kontrol etmeniz gerekmektedir.
İyi performans için yeni sayfaların sıralamada nasıl yükseldiğini takip etmelisiniz. Ziyaretçilerinizin çoğunu her zaman çeken ve kullanıcıları sitede uzun süre tutan açılış sayfalarının, herhangi bir nedenle bu en iyi içerik bölümünden çıkmadığına emin olmalısınız.
Yeni ve Geri Gelen Ziyaretçiler
Google Analytics’te Kitle > Genel Bakış kısmındaki geri dönen ziyaretçilerle yeni ziyaretçileri karşılaştıran bir pasta grafiği görebilirsiniz. Yeni ziyaretçilerin fazla olması her zaman iyidir.
Sitenizde yer alan yeni ürünler sevilir, ürünleri ve hizmetleri keşfeden kullanıcılar potansiyel olarak dönüşüme katılacak ziyaretçiler olacaktır. Yeni ve geri dönen ziyaretçilerin dengesini izlemek çok önemlidir. Birkaç haftalık gözlemin ardından birkaç temel belirledikten sonra dengenin ne zaman ve nasıl değiştiğini görebilirsiniz.
Geri dönen kullanıcılar özellikle de ürün veya hizmet modelinize bağlı olarak etkileşimli kullanıcılardır.
Hemen Çıkma Oranı
SEO veya dijital pazarlama alanına yeni giriş yapmış birisinden duyacağınız en önemli sorulardan biri “iyi bir hemen çıkma oranı nedir?” sorusu olacaktır. Cevap her şeyde olduğu gibi iş modelinize, site hedeflerinize ve içerik türlerinize bağlıdır.
Hedefleriniz, arama yapanların ihtiyaçlarına gerçekten hizmet etmekte ise o zaman birisi sitenize tıklayacak, tam olarak ihtiyaç duyduğu şeyi veren makaleyi okuyacak ve ardından sitenizden çıkacaktır.
Tüm bu ölçümlerde olduğu gibi hemen çıkma oranı eğilimlerini izlemek genellikle en etkili yöntemi tercih etmek demektir. Google Analytics’te yer alan büyük çaplı düşüşleri ve sıçramaları gözden geçirmelisiniz. Bu verileri Kitle > Genel Bakış kısmında bulabilirsiniz.
Sitede Geçirilen Süre
Sitede geçirilen süre veya ortalama oturum süresi, kullanıcıların sitenizde ne kadar zaman harcadıklarına ilişkin bir ölçüm sunar. Hemen çıkma oranlarında olduğu gibi önceden tanımlı iyi veya kötü bir rakam yoktur. Ancak zaman içinde izlenebilecek eğilim söz konusudur.
Aşağıdaki kullanıcı etkileşimi taktiklerini uygularken oturum sürenizin nasıl değiştiğini gözlemlemeniz gerekir. Siteniz için daha uzun formlu içerik üretmeye başlayacaksanız şunları dikkate almalısınız:
- Bu içerik kullanıcıların daha fazla süre sitede kalmasını sağlar mı?
- Yoksa, okumaları çok uzun süreceği için onları korkutup kaçırır mı?
Stratejinizi buna göre ayarlamaya çalışmalısınız.
Dönüşümler
Bu, izlenecek en önemli ölçümlerden biridir. Bu gönderideki diğer etkileşim ölçümleriyle ilgili eğilimleri izlemiyorsanız en azından dönüşümleri izlemeye çalışmalısınız.
Google Analytics aracılığıyla yapılan dönüşümler, izlemek ve değer atamak için belirlediğiniz hedeflerdir. Bununla birlikte, çok fazla kişi yalnızca son hedefleri izlemeye çalışmaktadır.
Kullanıcıların dönüşüm hunisinde aşağı inmesine yardımcı olan mikro dönüşümleri de izlemek, kullanıcı etkileşimi ölçümleri için kritik öneme sahiptir.
Bir haber bülteni kaydına göz atılması, bir teknik incelemenin indirilmesi, bir canlı sohbet botu ile konuşulması veya online bir anketin tamamlanması gibi küçük dönüşümler size daha büyük ve para kazandıran dönüşümlere ilişkin huniler hakkında fikirler verebilir.
Kullanıcı Etkileşimi SEO Açısından Neden Önemlidir?
Yukarıdaki ölçümler sıralama faktörleri değildir. Bu yüzden kullanıcı etkileşiminin SEO açısından neden önemli olduğunu düşünüyor olabilirsiniz. Örneğin durma süresi birçok SEO uzmanına göre bir sıralama faktörü durumundadır.
Mart 2019’daki Google algoritma güncellemesinin yorumuna göre arama motorlarının, arama yapanlara yararlı sonuç sunup sunmadıklarını belirlemek için durma süresi gibi ölçütler ile kullanıcının etkileşimine çok dikkat ettiğini göstermektedir.
Bu, SEO profesyonellerine ve site yöneticilerine arama motorları yerine kullanıcıların ne istediğine odaklanmaları gerektiğini açıklayan bir durumdur. Bunu yapmanın birkaç yolu hedef kitle araştırması yapmak, içeriği hedef kitlenize özel kılmak ve her bir grubun hunisinin belirli aşamalarını düşünmektir.
Etkileşimi Yükseltmenin Taktiksel Yolları
1. Sitenizi Hızlandırın
Açılış sayfanız çok yavaşsa potansiyel ziyaretçilerinizin neredeyse yarısı bir satın alım işlemi gerçekleştirmeden sitenizden ayrılacaktır. Bu ziyaretçilerin yaklaşık %25’i sizden daha hızlı bir siteye sahip rakibinizi tercih etme eğiliminde olacaktır.
İnsanlar site sayfalarının yüklenmesini beklerken zaman kaybetmediklerini düşündüğünde sitenizde daha uzun süre kalacaklar ve neye ihtiyaç duyduklarını aramaya daha istekli olacaklardır.
2. Temel Teknik SEO Hatalarını Ortadan Kaldırın
Herhangi bir şey kullanıcı deneyiminde karşılaşılacak garip teknik sorunlardan daha rahatsız edici olamaz. Bir ziyaretçi sitenize girmek istediğinde 404 hatasıyla karşılaşıyorsa bu sizin için bir problem demektir. Bu durumda ziyaretçi aradığını başka bir yerde bulma yoluna gidecektir.
Sitenizin temel teknik SEO hatalarından arınmış olmasını sağlamalısınız. Bu sayede trafik kaybı yaşamazsınız ve aynı zamanda boşa giden optimize çalışmalarına ekstra yatırım yapmazsınız.
3. İnsanlara Farklı Etkileşim Yolları Sunun
Bazı insanlar görsel olarak öğrenme konusunda daha yeteneklidir. Bazı insanlar ise işitme yoluyla daha fazla şey öğrenebilme becerisine sahiptir. Online ortamda her zaman yazılı kelimeye odaklanırız. Ancak hepimiz bilgiyi farklı şekillerde tüketiriz.
Yeni insanlara ulaşmak için metin açıklamalı videolar kullanmayı veya insanların okumak yerine dinlemelerini sağlayacak ses kayıtları oluşturmayı deneyin. Elinizdeki bilgileri görsele aktararak farklı bir sunum gerçekleştirme yoluna gidin.
İçerik biçimlerinizi karıştırın ve sitenizdeki anahtar ölçümlerin nasıl değiştiğini gözlemleyin. Kullanıcı etkileşiminde fark yaratacak olduğunuzdan emin olabilirsiniz.
4. Faydalı İçerik Üretin
Kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılayacak kapsamlı ve kullanışlı içerikler oluşturun. Bu sayede kullanıcılara zaman kazandırabilir ve aynı zamanda onların daha farklı işleri kolayca yapmalarını sağlayabilirsiniz. Bir başka ifadeyle onların çok daha verimli olmalarına yardımcı olabilirsiniz.
Hedef kitlenizin işlerini daha iyi yapmasına yardımcı olacak faydalı içerik oluşturduğunuz zaman siteniz onlar için bir hedef haline gelecektir.
5. Site Tasarımınızı Temizleyin
Birçok işletme küçük bir şekilde yola çıkar ve zaman içerisinde büyür. Bu, sonuç olarak harika bir durum olsa bile sitenizin yeni bilgiler için her şeyi bir araya getirmesi söz konusu olacaktır.
Site tasarımının kullanıcılar için anlamlı olduğundan emin olmak için her çeyrekte bir kontrol yapın. Yakınlarınızdan birine sitede yapılması için temel bir görev verebilirsiniz. Eğer bir şeyleri yapabilmekte zorlanıyorlarsa o işlemi daha basit hale getirmenin yollarını bulmalısınız.
Üst düzey kategorilerde neyin uygun olduğunu bulun ve o noktadan hareket ederek kategorileri organize etmeye çalışın.
6. Önerilen Yazıları Geliştirin
Kullanıcıların sitenizde şu anda baktıkları içerikle en alakalı içeriği bulmalarına yardımcı olun. Bunu yapmanın en iyi yolu sitenizdeki içerik parçaları ve önerilen yayınlar arasında dahili link kurmaktır.
Daha önce yazdığınız bir şeyden bahsettiğiniz zaman hemen bir dahili link eklemeyi düşünmelisiniz. Yayınlarınızı kategorilere ayırmalı ve onları etiketleme yoluna gitmelisiniz. Böylece site ziyaretçilerinizi bir içeriği okuduktan sonra benzer şeylere yönlendirmeyi başarabilirsiniz.
7. Site Arama Seçeneğine Sahip Olun
İnsanlar sitenizde gezerken ihtiyaç duyduklarını bulamazlarsa sitenizden ayrılıp başka yere gitme eğiliminde olacaklardır. İyi bir site içi arama seçeneğine sahip olmak kullanıcıların kendi gereksinimlerine en uygun olanı bulmak için sitenizdeki tüm içeriği aramasını sağlayacaktır.
Daha sonra daha fazla içerik yazmak için site içi arama verilerinizi kullanma yoluna gidebileceğinizi unutmamalısınız.
8. Harekete Geçirici Mesajları Doğru Kullanın
Dönüşüm konusunda en büyük probleminiz bir ziyaretçiyi hazır olmadan huniden aşağı indirmeye çalışmaktır. Örneğin tek gezinti ögesi seçeneği “Satın Al” butonu olan bir siteye girdiğinizi düşünün. Burada ürünü veya hizmeti neden satın almanız gerektiğiyle ilgili bir şeyler bulamazsınız.
Sitenizde oluşturduğunuz içerik için de aynı ilke geçerli olmalıdır. Bir dönüşüm hunisinin tepesinde bilgilendirme parçası yer almalıdır. Ayrıca parçayı uygun bir harekete geçirici mesajla desteklemeyi düşünmelisiniz. Böylece insanları satın alım gerçekleştirmek için teşvik etmeyi başarabilirsiniz.
9. Canlı Sohbet Botu Kullanın
Canlı sohbet seçeneği için fırsatınız varsa kullanıcılara uzman olan gerçek bir kişiye soru sorma fırsatı verin. Böyle bir fırsatınız yoksa sitenizdeki en iyi soruları yanıtlamanıza yardımcı olacak ve kullanıcılara daha kişiselleştirilmiş bir deneyim sunacak otomatik canlı sohbet botları kullanmayı deneyebilirsiniz.
Eğer kullanıcılar akıllarındaki sorulara sitenizin başka bir yerinde bir cevap bulamazlarsa canlı sohbet botu onları sitenizde tutabilecek ve önerilen içeriklerle onları doğru noktalara yönlendirebilecektir.
10. Verileri Kullanın
Herkes orijinal verilerden hoşlanır. Denemeler yaparak, anketler oluşturarak ve başka yollarla veriler toplayarak ihtiyaç duyulan bir kaynak olmayı başarabilirsiniz.
Ürettiğiniz verileri düzenli olarak yayınlayarak sitenizde etkileşimi artırmaya devam edin. Yalnızca daha fazla trafik çekmekle kalmayabilir, aynı zamanda gelen linklerin de artış göstermesini sağlayabilirsiniz.
Sonuç
SEO birçok parçadan oluşan bir yapıdır. Tek bir parça veya tek başına küçük bir parça grubu SEO çalışmalarının tam resmini aktarmakta başarılı olamayacaktır. Bunun yerine, tüm parçaların yerinde olmasını sağlamak, kullanıcıların ihtiyaçlarına en iyi şekilde cevap verebilmek ve siteleriniz ile olan ilginizi artırmak için doğru şekilde düzeltmeler yapmalısınız.