Arama motoru optimizasyonu, içerik pazarlama ve link oluşturma ile sitenizin görünürlüğünü ve sıralamasını yükseltin.
Yeni pazarlama fikirlerine ihtiyaç duyduğunuzda ilk yaptığınız şey tam olarak nedir? Bir kitabı anlamaya çalıştığınız zaman ilk başvurduğunuz yer neresidir? Arabada lastik patladığı zaman ilk nereye bir şeyler sorarsınız?
Bu soruların her birinde yolunuz Google ile kesişecektir. İşletmeden işletmeye pazarlama yapan işletme çalışanlarının %89’u ve online alışveriş yapan kişilerin %81’i aynı şeyi yapmaktadır.
Bir sorunla, bir problemle ve hatta bir seçimle karşı karşıya kaldığınız zaman Google hemen yardımınıza koşmaktadır. Bu yüzden sitenizin Google’da varlık göstermeden uzun süre hayatta kalabilmesi pek mümkün değildir.
Bu rehberde bu varlığı oluşturmak için arama motoru optimizasyonu adı verilen bir strateji ile tanışacaksınız. SEO’nun ne olduğunu, nasıl çalıştığını ve sitenizi arama motoru sonuçlarında konumlandırmak için ne yapmanız gerektiğini öğreneceksiniz.
Birçok kaynak SEO’yu aşırı karmaşık bir biçime anlatmaktadır. Teknik jargon ile dolu olan rehberlerin her birisi okuyucunun işini zorlaştırmaktadır. Bu rehberi diğerlerinden farklı kılan durum budur. SEO’yu en temel bölümlerine ayırır ve size başarılı bir SEO stratejisi oluşturmak için yardımcı olur.
SEO Nedir?
SEO özünde bir şirketin organik arama sonuçlarındaki görünürlüğünü yükseltmekte ve başka hiçbir şey yapmamaktadır. Şirketlerin arama motoru sonuçlarında daha fazla sıralama elde etmesine yardımcı olmaktadır. Bu sayede siteye daha fazla ziyaretçi çekmekte ve daha fazla dönüşüm şansı elde etmektedir.
SEO’nun ne olduğunu açıklamak istediğinizde genelde tercih edeceğiniz açıklama bellidir. Bir kullanıcının size ait ürün ve hizmetleri bulmalarını sağlamak için oluşturulan stratejiler bütünüdür. Ancak bu açıklama farklı müşteri ihtiyaçları gibi unsurları dikkate almamak anlamına gelmektedir. Kısacası SEO iki şeyi yönlendirmektedir: sıralama ve görünürlük.
Sıralamalar
Bu, arama motorlarının arama motoru sonuç sayfasında belirli bir web sayfasının nereye yerleştirileceğini belirlemek için kullandığı bir işlemdir.
Görünürlük
Bu, belirli bir alan adının arama motoru sonuçlarında ne kadar belirgin olduğunu açıklayan bir terimdir. Yüksek görünürlüğe sahip olmanız durumunda alan adınızın arama motoru sonuç sayfasında daha belirgin olmaktadır. Daha düşük arama görünürlüğü demek bir alan adının birçok alakalı arama sorgusunda görünmemesi anlamına gelecektir.
SEO markanızı neredeyse tüm satın alma yolculuğu boyunca konumlandırma konusunda size yardımcı olmaktadır. Buna karşılık, pazarlama stratejilerinin yeni satın alma davranışına uymasını sağlayabilmektedir. Çünkü Google’ın varlığı müşteri davranışlarının değişmesine neden olmuştur.
Bugün çok daha fazla kişi bir ürün veya hizmet bulmak için arama motorlarını diğer pazarlama kanallarından daha fazla kullanmaktadır. Alışveriş yapanların %18’i Amazon yerine Google’ı tercih etmektedir. İşletmeden işletmeye satış yapanlar bir markayla etkileşim kurmadan önce ortalama 12 arama yapmaktadırlar.
Dahası, insanlar satın alma sürecinin çoğunluğunu kendi başlarına geçirmeyi tercih etmektedirler. Örneğin, insanların yaklaşık %77’si bir markayla etkileşim kurmadan önce onu arama motorlarında arama yoluna gitmektedirler.
Peki bu süreçte insanlar arama motorlarını nasıl kullanmaktadırlar? Sürecin başlarında Google’ı problemlerine bilgi bulmak için kullanmaktadırlar. Bazıları potansiyel çözümler hakkında bilgiler almaktadırlar.
Ardından bir şirketle etkileşime geçmeden önce incelemelere ve sosyal medya söylemlerine göre mevcut alternatifleri değerlendirmektedirler. Ancak bu durum tüm bilgi kaynaklarının tüketilmesinden sonra gerçekleşmektedir. Bu nedenle müşterilerin sizi fark etmeleri ve göz önünde bulundurmaları için tek şans onların arama sonuçlarında görünmektir.
Google Bir Sayfaya Sıralama Vereceğini Nasıl Belirlemektedir?
Arama motorlarının sadece tek bir hedefi vardır. Kullanıcılara en alakalı cevapları veya bilgileri sunmayı amaçlamaktadırlar. Arama motorlarını her kullandığınızda algoritmaları yaptığınız sorgu ile alakalı sayfaları seçmektedir. Daha sonra ilk önce en otoriter veya popüler olanları görüntüleyerek onları sıralamaktadır.
Kullanıcılara doğru bilgileri sunmak için arama motorları iki faktörü analiz etmektedirler:
- Arama sorgusu ve sayfadaki içerik arasındaki alaka düzeyi. Arama motorları, konu veya anahtar kelimeler gibi çeşitli faktörlerle değerlendirilmektedir.
- Bir sitenin internet ortamındaki popülaritesi ile ölçülen otoritesi. Google bir sayfanın veya kaynağın popüler olmasını okuyucular için değerli olabilecek bir sinyal olarak kullanmaktadır.
Tüm bu bilgileri analiz etmek için arama motorları arama algoritması adı verilen karmaşık denklemler kullanmaktadırlar. Arama motorları algoritmalarını gizli tutmaktadırlar. Ancak zaman içinde SEO uzmanları bir sayfayı sıralarken göz önünde bulundurdukları bazı faktörleri belirlemişlerdir. Onlara sıralama faktörü adı verilmektedir ve onlar bir SEO stratejisinin odak noktası durumundadırlar.
Kısaca daha fazla içerik eklemek, görsel dosya adlarını optimize etmek veya dahili linkleri geliştirmek bir sitenin sıralamasını ve arama görünürlüğünü etkilemektedir. Bunun nedeni tüm bu eylemlerin her birinin bir sıralama faktörü olmasıdır.
Güçlü SEO Stratejisinin Üç Temel Bileşeni
Bir siteyi optimize etmek için üç farklı sıralama faktörünü iyileştirmeniz gerekmektedir: sitenin teknik kurulumu, içerik ve linkler.
1. Teknik Kurulum
Sitenizin sıralama elde etmesi için üç şey olması gerekmektedir:
- Öncelikle bir arama motorunun sayfalarınızı web ortamında bulması gerekmektedir.
- Ardından konuları anlamak ve anahtar kelimelerini tanımlamak için onları taraması gerekmektedir.
- Son olarak, web ortamında bulduğu tüm içeriği bir veritabanı olan indekse eklemesi gerekmektedir.
Bu şekilde arama motorunun algoritması sitenizi alakalı sorgular için göstermeyi düşünebilmektedir. Tüm çalışma biçimi bu kadar basit görünmektedir. Ancak Google’ın sitenizi sizin kadar kolay bir şekilde ziyaret edebilmesi gerekmektedir.
Bir web sayfası insanlar ile arama motorlarına farklı gözükmektedir. Siz, grafikler, renkler, biçimlendirilmiş metinler ve linkler ile oluşturulmuş bir derlemeyi görürsünüz. Ancak arama motorları metin dışında hiçbir şey görmemektedirler.
Sonuç olarak arama motorunun tarayamayacağı bir öge arama motoru sonuçlarında görünmez olacaktır. Dolayısıyla sitenizin size iyi görünmesi yeterli değildir. Aynı zamanda site içeriğinin erişilebilir olması gerekmektedir.
Bir arama motorunun siteleri görüntüleme durumunda dikkat etmeniz gereken durum gayet nettir:
- Sayfa sadece metinden oluşmaktadır. İstediğiniz kadar dikkatli bir şekilde tasarlama yapabilirsiniz. Bir arama motorunun gördüğü tek şey metinden ve linklerden ibarettir.
- Sonuç olarak arama motorları sayfadaki bir resmi görememektedir. Yalnızca onun adını tanıyabilmektedir.
Site içi optimizasyon olarak adlandırılan teknik kurulum burada devreye girmektedir. Bu çalışmalar, Google’ın herhangi bir sorun olmadan site sayfalarını taramasını ve dizine eklemesini sağlamaktadır. Bu işlemi etkileyen en önemli faktörler ise şu şekildedir:
Site Gezintisi ve Linkler
Arama motorları siteleri tıpkı sizin yaptığınız gibi taramaktadır. Linkleri takip etmektedirler. Arama motoru tarayıcıları bir sayfaya girmekte ve analiz edilecek diğer içeriği bulmak için linkleri kullanmaktadır. Ancak sayfada yer alan görüntüleri göremezler. Dolayısıyla gezinti ögelerini ve linkleri yalnızca metin olarak ayarlamanız gerekmektedir.
Basit URL Yapısı
Arama motorları karmaşık yapıya sahip uzun kelime dizinlerini okumaktan hoşlanmamaktadırlar. Bu nedenle mümkünse URL’lerinizi kısa tutmalısınız. Sayfayı mümkün olan en iyi duruma getirmek istediğiniz ana anahtar kelimenin çok ötesinde olacak şekilde ayarlamalısınız.
Sayfa Hızı
Arama motorları kullanıcının sayfayı okuyabilmesi için geçen süre anlamına gelen yükleme süresini kalitenin bir göstergesi olarak kullanmaktadır. Birçok site elementi onu etkileyebilmektedir. Örneğin görüntülerin boyutu önemli bir etkendir. Sayfa hızını geliştirmek için Google’ın PageSpeed Insights aracını kullanmalısınız.
Ölü Linkler veya Bozuk Yönlendirmeler
Ölü linkler var olmayan bir sayfaya bir ziyaretçi göndermektedir. Bozuk bir yönlendirme artık orada bulunamayan bir kaynağa işaret etmektedirler. Her ikisi de kullanıcı deneyimini olumsuz etkilemektedir. Ancak aynı zamanda arama motorlarının içeriği indekse eklemesini önlemektedir.
Site Haritası ve Robots.txt Dosyaları
Site haritası sitenizdeki tüm URL’leri listeleyen basit bir dosyadır. Arama motorları, hangi sayfaların taranacağını ve dizine alınacağını belirlemek için bu dosyayı kullanmaktadırlar.
Bir robots.txt dosyası ise arama motorlarına hangi içeriğin dizine eklenmeyeceğini söylemektedir. Örneğin, aramada görünmesini istemediğiniz belirli politika sayfaları gibi. Site içeriğinin taranmasını ve dizine eklenmesini hızlandırmak için her ikisini de oluşturmanız gerekmektedir.
Kopya İçerik
Aynı veya oldukça benzer içerik içeren sayfalar arama motorlarının kafasını karıştırmaktadır. Arama sonuçlarında hangi içeriği göstermeleri gerektiğini belirlemek onlar için oldukça zordur. Bu nedenle arama motorları kopya içeriği olumsuz bir faktör olarak görmektedir. Arama motorları kopya içeriği buldukları zaman onu hiçbir yerde göstermeyerek ilgili siteye ceza kesme yoluna gidebilmektedirler.
2. İçerik
Bir arama motorunu her kullandığınızda içerik aramış olursunuz. Aradığınız içerik karşınıza farklı bir biçimde gelebilecektir. Blog yazısı ve web sayfası gibi bir metin olabilecektir. Ancak aynı zamanda bir video, ürün önerisi ve hatta bir işletme listesi bile olabilecektir.
Bunların hepsi bir içeriktir. Bunların her birisi SEO için daha iyi arama görünürlüğü elde etmenize yardımcı olacak şeydir. Bunun belli başlı birkaç sebebi bulunmaktadır:
- İçerik, müşterilerin arama yaparken istedikleri şeydir. Ne aradıklarına bakılmaksızın onlara aradıklarını bulmalarını sağlayan şey içeriktir. Ne kadar fazla içerik yayınlarsanız bir o kadar fazla arama görünürlüğü elde etme şansına sahip olursunuz.
- Buna ek olarak arama motorları bir sayfanın nasıl sıralanacağını belirlemek için içerikleri kullanmaktadırlar. Bu işlemin sonucu bir sayfa ile aramayı yapan kişinin sorgusu arasındaki alaka düzeyine bağlıdır.
Arama motorları bir sayfayı tararken onun konusunu belirlemektedirler. Sayfa uzunluğu veya yapısı gibi ögeleri analiz etmek sayfa kalitesini değerlendirmelerine yardımcı olmaktadır. Bu bilgilere dayanarak arama algoritmaları bir kişinin sorgusunu kendisiyle en alakalı olduğunu düşündükleri sayfayla eşleştirme yoluna gitmektedirler.
İçeriği optimize etme süreci anahtar kelime araştırmasıyla başlamaktadır.
Anahtar Kelime Araştırması
SEO siteye herhangi bir ziyaretçi çekmekle ilgili değildir. Sattığın şeye ihtiyaç duyan potansiyel müşterileri ve daha sonra müşteriye dönüşebilecek kişileri çekmek istersiniz.
Ancak, bu yalnızca insanların arama yaparken kullanacakları anahtar kelimeler için sıralama elde ettiğiniz zaman mümkün olabilmektedir. Aksi taktirde insanların sizi bulma şansları yoktur. Üstelik bu durum siteniz arama sonuçlarının en üst kısmında yer alsa bile böyledir.
İşte bu yüzden SEO çalışmaları potansiyel alıcıların arama motorlarına girdiği ifadeleri keşfetmekle başlamaktadır. Süreç genel olarak işinizle ilgili terimleri ve konuları tanımlamayı içermektedir. Ardından bunları ilk anahtar kelimelere dönüştürmelisiniz. Son olarak hedef kitlenizin kullanacağı ilgili terimleri ortaya çıkarmak için kapsamlı araştırmalar yapmalısınız.
Anahtar kelimelerden oluşan bir liste elinizde olduktan sonra bir sonraki adım olan içeriği optimize etme aşamasına geçiş yapabilirsiniz. SEO uzmanları bu sürece sayfa optimizasyonu adını vermektedirler.
Site İçi Optimizasyon
Site içi optimizasyon aynı zamanda site içi SEO olarak adlandırılmaktadır. Bu işlem arama motorlarının bir sayfanın konusunu ve anahtar kelimelerini anlamasını ve ilgili aramalarla eşleşmesini sağlamaktadır.
Burada dikkat etmeniz gereken durum içerik yerine sayfa teriminin kullanılmış olmasıdır. Bunun sebebi site içi SEO çalışmalarının içerik kadar kullanmış olduğunuz kod ile alakalı olmasıdır.
Bazılarını daha önce duymuş olabilirsiniz. Başlık veya açıklama gibi meta etiketler en popüler iki tanesidir. Fakat çok daha fazlası vardır. Bu yüzden site içi optimize çalışmalarında göz önünde bulundurmanız gereken çeşitli noktaların bir listesine sahip olmalısınız.
Anahtar Kelime Optimizasyonu
Öncelikle, Google’ın bir sayfanın hangi anahtar kelimeler için sıralama elde etmek istediğini anlamasını sağlamalısınız. Bunu başarmak için en azından temel anahtar kelimeyi aşağıdaki alanlardan birinde kullanmaya çalışmalısınız.
- Sayfa başlığı: İdeal olarak başlığın başlangıcına yakın bir yere yerleştirmelisiniz. Google’ın başlığın başlangıcındaki kelimelere daha fazla değer verdiği bilinmektedir.
- URL: Sayfanızın web adresi anahtar kelimeyi içermelidir. İdeal olan başka hiçbir şeyin kullanılmaması olduğundan gereksiz sözcükleri çıkarmalısınız.
- H1 etiketi: Çoğu içerik yönetim sisteminde bu etiket sayfanın başlığıdır. Ancak kullandığınız platformun farklı bir ayar kullanıp kullanmadığından emin olmalısınız.
- İçeriğin ilk 100 kelimesi (veya ilk paragrafı): Anahtar kelimeyi blog içeriğinin başında bulundurmanız gerekmektedir. Google böylece sayfanın konusunu çok daha kolay bir şekilde anlayabilecektir.
- Meta başlık ve meta açıklama etiketleri: Arama motorları indekste sayfalara ait bilgileri göstermek için bu bilgilerden yararlanmaktadır. Meta başlığı arama listesinin başlığıdır. Meta açıklama altındaki küçük kısa metin alanıdır. Ancak bunun ötesinde her ikisini de sayfanın konusunu daha iyi anlamak için kullanmaktadırlar.
- Görsel dosyasının adları: Arama motorlarının bir sayfada görsellerin sadece görsel adlarını görebilmektedirler. Bu nedenle resimlerden en az birinin anahtar kelimeyi dosya adında içerdiğinden emin olmalısınız.
- Alt etiketi: Alt etiketi görüntünün metin tarayıcılarında gösterilme durumunu belirlemektedir. Görme engelli ziyaretçiler için kullanışlı olan bu yöntem aynı zamanda arama motorları için bir alaka düzeyi sinyalidir.
Şimdi bunu bir örnekle pekiştirmeye çalışmalısınız. Ele aldığınız temel anahtar kelimenin “elma” olduğunu düşünün. Ancak iPhone’un arkasındaki meyveden mi yoksa teknoloji devinden mi söz ettiğinizi anlamak başlangıçta mümkün değildir.
Ancak içeriğin içerisinde şeker, meyve bahçesi veya elma suyu gibi terimlerin olması durumunda içerik anlaşılabilmektedir. Anlamsal anahtar kelimelerin yaptığı budur. Sayfanızın alakasız aramalarda görünmesine engel olmak için onları kullanmalısınız.
Anahtar Kelimeyle İlgili Olmayan Site İçi Optimizasyon Faktörleri
Site içi SEO sadece anahtar kelimeleri sayfa boyunca serpmekle ilgili değildir. Aşağıdaki faktörler bir sayfanın güvenilirliğini ve otoritesini doğrulamanız konusunda ize yardımcı olacaktır.
- Dış Linkler: Konuyla ilgili diğer ilgili sayfalara link vermek, Google’ın içeriğin konusunu anlamasına yardımcı olmak anlamına gelmektedir. Ayrıca bu yöntem ile iyi bir kullanıcı deneyimi sunabilirsiniz. Bu sayede içeriğinizi değerli bir kaynak olarak tanımlamış olursunuz.
- Dahili Linkler: Bu linkler sıralamanızı yükseltmenizi sağlamaktadırlar. İlk olarak arama motorlarının sitedeki diğer sayfaları bulmasını ve taramasını sağlamaktadırlar. İkinci olarak çeşitli sayfalar arasındaki anlamsal ilişkileri göstererek arama sorgusuyla olan ilişkisini daha iyi belirlemeye yardımcı olmaktadırlar. Kural olarak, blog yazısını başına en az 2-4 dahili link eklemelisiniz.
- İçeriğin Uzunluğu: Uzun içerik genellikle daha iyi sıralamaya sahip olmaktadır. Çünkü iyi yapılandırılırsa daha uzun blog yazısı konuyla ilgili her zaman daha ayrıntılı bilgiler içerecektir.
- Çoklu Ortam: Gereksinim olmasa bile videolar, şemalar, müzik çalarlar gibi çoklu ortam dosyaları sayfanın kaliteli olduğunu gösterebilecektir. Bunlar okuyucuları sayfada daha uzun süre tutmaktadırlar. Sayfada daha uzun süre vakit geçirilmesi sayfanın değerli olduğunu gösteren bir sinyal üretilmesi anlamına gelmektedir.
3. Linkler
Alaka düzeyi ve otorite olmadan bir sayfanın sıralama elde edebilmesi mümkün değildir. Google ve diğer arama motorları kullanıcılara en doğru yanıtları arayışlarında sorgularıyla en alakalı olduğunu düşündükleri ancak popüler olan sayfalara öncelik vermektedir.
Teknik kurulum ve içerik kapsamındaki ilk iki alan alaka düzeyini artırmakla ilgilidir. Bununla birlikte linkler ise popülerlikten sorumludur. Ancak nasıl çalıştıklarını öğrenmeden önce linklerin ne olduğunu anlamanız gerekmektedir.
Backlink Nedir?
Linkler aslında backlink olarak adlandırılırlar. Linkler, Diğer sitelerin içeriklerinden size yapılan referanslardır. Başka bir sitenin okuyucuları sizin sitenizdeki içeriğe yönlendirildiği zaman sitenize bir backlink kazanmış olursunuz.
Google bunun gibi linklerin miktarını ve kalitesini bir sitenin otoritesi olarak algılamaktadır. Bunun arkasındaki mantık, site yöneticilerinin popüler ve kaliteli bir siteye vasat düzeyde olandan daha sık atıfta bulunmak şeklindedir.
Bütün linkler aynı değildir. Bazıları, özellikle düşük kaliteli olanlar sıralamanızı olumsuz yönde etkileyebilecektir. Bu nedenle link üzerine düşünürken kalite kavramını ön plana çıkartmanız gerekmektedir.
Link Kalite Faktörleri
Düşük kaliteli veya şüpheli linkler sıralamanızı düşürebilecektir. Bu nedenle link oluştururken SEO uzmanları herhangi bir linki elde etmeye çalışmamaktadırlar. Mümkün olan en yüksek kaliteye sahip olan referansları elde etmeye çalışmaktadırlar.
Tıpkı arama algoritmasında olduğu gibi doğal olarak linklerin kalitesini belirleyen faktörlerin özellikle ne oldukları belli değildir. Ancak zaman içinde SEO uzmanları birkaç faktör tespit edebilmiştir:
- Bir linkin popülaritesi: Arama motorları otorite olduğunu düşündüğü bir alan adından gelen herhangi bir linki doğal olarak yüksek kaliteli olarak görmektedirler. Başka bir deyişle, iyi kalitede linklere sahip sitelerden gelen linkler daha kaliteli olmaktadır.
- Konu alaka düzeyi: Sizinkine benzer bir konudaki alan adından gelen linkler rastgele sitelerden gelen linklerden daha fazla yetkiye sahip olmaktadırlar.
- Alan adı güveni: Popülerlik gibi arama motorları bir sitenin güvenini değerlendirme yoluna gitmektedir. Daha güvenilir sitelerden gelen linkler her zaman sıralamaları daha çok etkilemektedirler.
Link Oluşturma
SEO’da link oluşturma denildiği zaman yeni linkler elde etme çalışmalarına atıfta bulunulmaktadır. Birçok uygulayıcının kabul ettiği gibi bu oldukça zor bir çalışma olarak görülmektedir.
Eğer link oluşturmayı iyi bir şekilde yapmak istiyorsanız onun yaratıcılık, stratejik düşünme ve sabır gerektirdiğini unutmamalısınız. Kaliteli linkler oluşturmak için bir link oluşturma stratejisine sahip olmalısınız. Bu strateji uzun uğraşlar sonucunda oluşturabilmektedir.
Linklerin çeşitli kalite kriterlerini geçmesi gerektiğini unutmamalısınız. Ayrıca onları kasıtlı olarak link oluşturma yöntemini uygulamaktan uzak durmaya çalışmalısınız.
- Yazı ile alakalı linkler: Bu linkler doğrudan sahip olduğunuz içeriği referans olarak gösteren sitelerden gelmektedir.
- Tanıtım: Bu stratejide linkler için diğer sitelere başvurmanız gerekmektedir. Bu birçok şekilde olabilmektedir. Müthiş bir içerik parçası oluşturabilir ve bunlardan bahsetmek için site sahiplerine e-posta gönderebilirsiniz. Buna karşılık, içerikleri değerli bulmaları durumunda referans elde edebilirsiniz.
- Ziyaretçi yazarlık: Ziyaretçi yazarlık üçüncü taraf sitelerde blog yazıları yayınlamak anlamına gelmektedir. Buna karşılık site sahipleri genellikle içerik veya yazar biyografisi kısmından sitenize link vermenizi sağlamaktadırlar.
- Profil linkleri: Son olarak birçok sitenin link oluşturmak için çeşitli fırsatlar sunduğunu unutmamalısınız. Online profiller buna en iyi örneklerdir. Genellikle bu tür bir profil ayarlarken sitenize yer verebilirsiniz. Bu tür linkler güçlü bir otorite taşımazlar ancak bazıları bu kuraldan muaftırlar.
- Rekabet analizi: Son olarak çoğu SEO uzmanı siteleri için link oluşturmaya çalışırken rakiplerinin linklerini düzenli olarak analiz etmektedirler.
SEO Sonuçları Nasıl İzlenir ve Takip Edilir?
Teknik kurulum, içerik ve linkler bir sitenin arama sonuçlarına ulaşması için kritik öneme sahiptirler. Çabalarınızı izlemek ve takip etmek ise stratejinizi geliştirmenize yardımcı olacaktır.
SEO başarısını ölçmek, trafik, katılım ve linklerle ilgili verileri izlemek anlamına gelmektedir. Çoğu kirlet kendi SEO anahtar performans göstergelerine sahip olsa bile en yaygın olanlar şu şekildedir:
- Organik trafik büyümesi
- Anahtar kelime sıralamaları
- Organik trafikten elde edilen dönüşümler
- Sayfada geçirilen ortalama süre ve hemen çıkma oranı
- Organik trafiği çeken en popüler açılış sayfaları
- İndekse alınmış sayfa sayısı
- Yeni ve kaybedilen linkler dahil link büyümesi
Yerel SEO
Şimdiye kadar genel olarak arama sonuçlarında bir site sıralaması almaya yönelik bilgilerle tanıştınız. Bununla birlikte yerel bir işletmeye sahipseniz Google ayrıca bölgenizdeki potansiyel müşterilerin önüne çıkmanıza yardımcı olabilmektedir. Bunun için yerel SEO çalışmaları gerçekleştirmelisiniz.
Müşterilerin %97’si yerel bilgileri bulmak için arama motorlarını kullanmaktadırlar. Satıcı önerilerini ve hatta belirli iş adreslerini bu şekilde aramaktadırlar. Aslına bakarsanız müşterilerin %12’si her gün yerel işletme bilgileri aramaktadır.
Tüm bu bilgilere ek olarak dikkat edilmesi gereken asıl veri şudur: Arama yapanların %75’i arama yaptıktan 24 saat sonra bir yerel mağazayı veya şirketi ziyaret etmektedirler.
Yerel SEO bazı açılardan normal SEO çalışmalarından farklıdır. Arama motorları hem yerel hem küresel sıralamada benzer prensipleri takip etmektedirler. Ancak belirli bir yere dayalı sonuçlar için bir siteyi konumlandırırken diğer bazı sıralama faktörlerini de göz önünde bulundurmaktadırlar.
Yerel arama sonuçları arama motorunda daha farklı görünmektedir:
- Yalnızca yerel bir amacı olan aramalar için görünmektedirler. Örneğin, yakınımdaki restoran araması veya konum açıkken yapılan aramalar gibi.
- İlgili bir yere özgü sonuçları içermektedirler.
- Kullanıcılara başka yere gitmelerini gerektirmeyecek şekilde özel bilgiler vermeye odaklanmaktadırlar.
- Mobil aramalarda yerel aramalar daha sık gerçekleştiği için akıllı telefon kullanıcıları temel hedeftir.
Örneğin, yerel sonuçların en belirgin unsuru olan yerel bir paket, bir kişinin bir işletme seçmek için ihtiyaç duyacağı hemen hemen tüm bilgileri içermektedir. Örneğin, Google’ın “İstanbul’daki en iyi restoran” ibaresi için gösterdiği yerel sonuçları inceleyebilirsiniz.
Karşınıza çıkan sonuçların hiçbir içeriğe link içermediğine dikkat etmelisiniz. Bunun yerine bölgedeki restoranların bir listesini ve konumlarını gösterecek bir haritayı ve her biriyle ilgili ek bilgileri içermektedir:
- İşletme adı
- Açıklama
- Görsel
- Açılış saatleri
- Yıldızlı yorumlar
- Adres
- Telefon numarası
- Web adresi
Tüm bu bilgiler bir araya getirilerek müşterilerin hangi işletmeyle ilgileneceğini seçmesine yardımcı olunmaktadır. Ancak aynı zamanda bu bilgilerle Google’ın sıralamayı nasıl yapacağını belirlemesi sağlanmaktadır.
Yerel Arama Sıralama Faktörleri
Yerel siteleri analiz ederken Google arama yapan kişinin konumunu ele almaktadır. “Yakınımda” ifadesini içeren yere aramaların artmasıyla Google’ın en yakın işletmeleri ilk önce sunmaya çalışması söz konusudur.
Anahtar kelimeler yerel SEO için de önemlidir. Bununla birlikte site içi optimizasyonun bir diğer unsuru bir sayfada şirketin adının, adresinin ve telefon numarasının bulunmasıdır. Tüm bunlar arama motorunun şirketin konumunu değerlendirmek için bir yola ihtiyaç duyması nedeniyle bir anlam ifade etmektedir.
Google yerel aramada otoriteyi sadece linklerle değerlendirmemektedir. Yorumlar ve alıntılar da otorite değerlendirilirken vurgulanan alanlardır. Son olarak, bir işletmenin Google İşletmelerim servisinde içerdiği bilgiler sıralamalarında büyük bir rol oynamaktadır.
Yukarıdakiler buz dağının sadece görünen kısmıdır. Ancak, yerel aramada işletmenizin iyi bir şekilde sıralanmasını istiyorsanız ilk önce bunları doğru bir şekilde kontrol etmeniz ve düzenlemeniz gerekmektedir.
Siyah Şapka SEO Nedir?
SEO çalışmalarının vurgulanması gereken en son yönü ise hiçbir şekilde bulaşmamanız gereken siyah şapka SEO yöntemleridir. Bu yöntemler çok cezbedici olsa bile siyah şapka SEO yöntemlerinin kullanımı genellikle ceza almakla sonuçlanmaktadır.
Siyah şapka SEO yöntemleri arama motoru kurallarına karşı stratejiler kullanarak arama motoru algoritmalarını yönlendirmeyi amaçlamaktadır. En yaygın siyah şapka teknikleri arasında anahtar kelime doldurma, anahtar kelimeleri arama motorlarına gösterme ama kullanıcıdan gizleme ve satın alma linkleri gibi teknikler yer almaktadır.
Normal SEO yöntemleri sıralama elde edebilmek için biraz zaman gerektirmektedir. Siyah şapka yöntemler ise kısa sürede sonuç alınmasını sağlamaktadır. Bu nedenle ilgili yöntemler kullanıcıları cezbetmektedir.
Siyah şapka stratejileri linklerle pek uğraşılmasını gerekli kılmaz. Anahtar kelime doldurması yapılması durumunda içerikle uğraşmaya gerek kalmaz. Ancak belirtildiği gibi bu yöntemleri kullanmanız durumunda büyük olasılıkla ceza alabilirsiniz.
SEO çalışmalarında hiçbir kısa yol yoktur. Bu nedenle SEO çalışmalarından verim alınmak istendiğinde zaman gerektiğini unutmamalısınız. SEO kısa vadeli değil uzun vadeli bir iştir.
İçeriklerini arama sonuçlarında aktif olarak konumlandırmayan hiçbir işletme uzun süre ayakta kalamaz. Arama görünürlüğünü artırarak sitenize daha fazla ziyaretçi çekebilir ve ardından dönüşümleri ve satışları yükseltebilirsiniz. Tüm bu kazanımlar SEO konusunda uzman olmak için harcanan zamana değecektir.