Birisinin sitesine trafik çekmek, özellikle kaliteli trafik çekmek, SEO çalışmaları kapsamında uğraşılması en güç çalışmalardan birisidir. Web 1.0 gününden bu yana bu amaç için çeşitli taktikler geliştirilmiştir ancak bu taktikler sadece 15 saniyelik bir sevinç sunmuşlardır ve birçok site Google’ın algoritması tarafından tespit edilip tekrar aşağı çekilmiştir.
Nitekim tek bir teknik hala hayatta kalmıştır ve hala en sağlıklı yöntemlerin başında gelmektedir. Bu yöntem siteye yüksek kaliteli linkler yönlendirmektir ve bunu yaparken doğru bağlamın kullanılması gerekir.
Panda ve Penguin güncellemeleri sayfa içi ve sayfa dışı SEO kapsamında birçok değişiklikler getirmiştir. Hummingbird güncellemesi ise link oluşturma stratejisini Google’ın istediği ve saygı duyduğu bir biçimde gerçekleştirmeye zorlamıştır. Aksi taktirde içinden çıkılması zor karanlık zindanlarda, arama motoru sonuçları sayfasının üçüncü veya dördüncü sayfasında yol aramak durumunda kalmaktayız.
Ancak link oluşturma kampanyanızı oluşturmadan önce yapmanız gereken önemli bir adım vardır. Mutlaka kendi link oluşturma stratejinizin doğru olmasını sağlamalısınız. Burada yer alan altı faktör size link oluşturma stratejisi ve siteniz için gerekli olan en mükemmel taktiği belirlemek konusunda yardımcı olacaktır.
Google’ın Kalite Kriterini Anlamak
Google’ın algoritması tam olarak anlaşılması zor bir unsurdur. Bu algoritma SEO ile uğraşan kişilere belirli kuralları sunarak onlara yardımcı olmaya çalışmaktadır. Sunulan kurallar ise neler yapılamayacağını içerir ve böylece çalışma yapanlar yanlış yollara sapmamak konusunda kendilerini denetleyebilirler.
Popüler sitelerden alınan ve üzerinde sağlam oynamaların yapılmadığı içerikler arama motorları tarafından kabul edilmez. Diğer sitelerden içerik alıyorsanız mutlaka bu içerikler üzerinde önemli ölçüde değişiklikler yapmalısınız ve okuyucuya farklı bir okuma tadı bırakmalısınız. Yeni veriler, fikirler veya görüşler dile getirerek aldığınız içeriği farklılaştırabilir ve onu kopyala yapıştır işi olmaktan uzaklaştırabilirsiniz.
Düşük kaliteli ziyaretçi içerikleri ise bu yılın başından beri Google’ın hedefinde olan bir unsurdur. Zayıf ve konu hakkında bilgi sahibi olunmayan ve ziyaretçiye hiçbir değer katmayan içeriklerden uzak durmak gereklidir. Site yöneticisi yönergesinde yapılan son güncelleme ile bu tür içerikler kopya içerik kapsamına alınmıştır.
Kendi içeriğinizi çok okunan blog veya yayıncı adreslerinde paylaşmak siteniz için link oluşturmak için ideal yöntemlerden birisidir. Ancak, eğer aynı içeriğe sitenizde de yer verirseniz bu durumda kopya içerik kullanan kişi olarak etiketlenme olasılığınız çok yüksektir. Arama motorları böyle bir davranışı asla görmezden gelmeyeceklerdir. Bu hatayı yapmamaya çalışmalısınız ve gerektiği yerde rel=canonical niteliğini kullanmalısınız. İçeriğin kopya olmadığını ispatlamanın bir diğer yolu ise kendi sitenizde içeriği yazar biçimlendirmesi ile yayınlamaktır. Bu sayede sitenizde yer alan içeriğin kopya olmadığını ispat edebilirsiniz.
Kapıyolu siteleri Google’ın pek hoşlanmadığı yöntemlerden bir diğeridir. Kapıyolu olarak adlandırılan bu siteler aslında tek bir siteye trafik getirmeyi amaçlayan birden fazla sitenin oluşturduğu site gruplarıdır ve kullanıcıya herhangi bir değer katmazlar. Bunlar farklı anahtar kelime öbekleri veya arama sorguları kullanırlar ancak nihayetinde aynı siteye link verirler. Kullanıcı bu sitelerden birine tıkladığı zaman farklı bir anahtar kelime kullanmış olsa bile aynı siteye gönderilir ama bu durum Google’ın kullanıcıya katmak istediği deneyim açısından hoş karşılanmadığı için pek sevilmez.
Bir ortaklık programına dahil olmak sıralama sahibi olmak için kabul edilebilir yöntemdir. Ancak, sitenize link veren ortaklık siteleri kopya ürün tanıtımları sunarlarsa bu durumda sitenize herhangi bir katkıları olmayacaktır. Site sayfalarınızda ortaklık programlarının linkine yer vermek istiyorsanız bu durumda orijinal ve yüksek kaliteli bir içerik ile bunu sunmayı düşünmelisiniz. Orijinal bir inceleme, kabul edilebilir yorumlar ve güvenilir blog adreslerinin sahiplerinden alınacak ürün tavsiyeleri bu anlamda kullanıcı ve Googlebot için gerçek bir farklılık oluşturmaktadır.
Uygunluğa Odaklanın
Size link veren sitelerin kalitesi çok önemli olsa bile aynı oranda bu sitelerin sizin işinize olan uygunluğu son derece önemlidir. Google’ın sıralama prensiplerine göre, kullanışlı bir kullanıcı sitenizi uzun yoldan bulması bu sayfanın sıralamasını tanımlamak konusunda etkin bir rol oynamaktadır.
İçeriğinizi paylaştığınız farklı sitelerden alacağınız linkler ancak bu sitelerin sizin işiniz veya anahtar kelimeleriniz ile bağlantıları olduğu sürece kullanışlı olmaktadır.
Bir linkin sizin için uygun olup olmadığını belirlemek için şu adımları takip edebilirsiniz:
- Link aldığınız sitenin sizinle aynı sektörden olduğundan emin olun.
- Eğer site sizinle aynı sektörde değilse bir şekilde size uygun sektör veya ürünün olduğu bir yerden link almaya çalışın.
- İlgisiz sitelerden alınan linkler ancak sayfada yer alan için doğrudan sizin sayfanızda yer alan bir ürünle ilgili olduğu sürece işe yaramaktadır.
- Almış olduğunuz linkin yer aldığı sayfa sitenin içeriği bulunduğu sayfanın içeriğiyle bağlantılı olmalıdır.
Örneğin bir moda sitesine sahip olduğunuzu düşünelim. Bu durumda itfaiye işletmesinin sayfasından alınan bir link sizin işinize yaramayacaktır. Ancak, itfaiye işletmesinin sayfasından alınan link sayfanızda yer alan bir indirimi tanımlıyorsa bu durumda link biraz olsun anlamlı olacaktır ve sayfanızın sıralamasına anlam kazandırmaktadır.
Farklı Link Oluşturma Stratejileri Önemlidir
Tek bir stratejiye bağlı kalacak şekilde linkler kazanmak pek doğru olmayabilir. Google size neler yapmayacağınızı söyleyebilir ancak size kaliteli ve kullanışlı gelen link kazandıracak sihirli bir değnek yoktur. Link oluşturma taktiklerinizi bir veya iki strateji ile sınırlı tutmak sizi pek fazla önemli göstermeyecektir ve Google’ın sürekli değişen algoritmaları karşısında sizi zayıf bırakacaktır.
2014 Yılında hala etkili olan link oluşturma taktikleri şunlardır:
- Sitenize link gönderen yüksek kaliteli içerikler oluşturmak, yayınlamak ve tanıtmak.
- Güvenilir sitelerden veya kişilerden tavsiyeler almak.
- Sosyal medyada aktif olmak ve yüksek miktarda sosyal tecrübeye sahip olmak.
- Sektörünüzde yer alan önemli sitelerde içeriklerinizi paylaşmak.
- Sektörünüz ile ilgili popüler blog ve sitelerde köşe yazarlığı veya ziyaretçi yazarlığı yapmak.
Rakipleriniz ile Aynı Link Oluşturma Stratejisini Uygulamayın
Birçok SEO çalışması uygulayan kişiler trafik almaya veya alınan trafikten dönüşümler kazanmaya odaklanırlar ancak SEO çalışmalarının bir aşamasını unuturlar. Unutulan bu aşama marka oluşturmadır.
Evet, kulağa pek yaratıcı bir fikir değilmiş gibi gelebilir ancak güçlü bir marka oluşturmak her bir SEO çalışması yapan kişinin önceliği olmalıdır. Marka bilinirliği ne kadar geniş kitleye yayılmışsa markanızın yüzü bir o kadar güçlü olacaktır. Bu durumda yüksek kaliteli ve isteğe bağlı linkler almaya çalışmak çok daha kolay olacaktır.
Ancak, markanızın daha eşsiz bir kimliğe sahip olmasını sağlamak istiyorsanız bu durumda kendi yolunu çizmesini sağlamalısınız ve rakiplerinizi kopyalamaya çalışmaktan uzak durmalısınız. İki farklı markanın aynı müşteriye ulaşmaya çalıştığını düşünün. Kendi itibarlarını oluşturmaya çalışan bu iki markanın farklı adımlar attığını düşünelim. Birinci marka Pinterest üzerinden veya biraz olsun YouTube üzerinden çalışmalarını yaparken, ikinci markanın Facebook üzerinden ilerlediğini düşünün. Bu durumda her iki markanın uyguladığı stratejiler değişiklik gösterecektir ve her iki markanın da hedef kitlesine ulaşma yöntemi farklı olacaktır.
Rekabet içerisindeki iki markanın seçtiği farklı yollar iki önemli dersi bize göstermektedir:
- Rakiplerinizden farklı olarak uygulayacağınız link oluşturma stratejisi size eşsiz bir marka imajı oluşturma şansı sunar ve böylece kullanıcının zihninde karışıklık oluşmasını engellersiniz.
- Benzer sektör blog adreslerinde veya aynı kişi tarafından alınacak tavsiyeler durumunda markanızın kredisini ve eşsizliğini zayıflatmış olursunuz.
- Benzer anahtar kelimelere odaklanmak rekabet halinde olacağınız site ile size benzer zorluklar çıkaracaktır. Kullanıcı her iki siteyi sonuçlarda görebilecek olsa bile birinin tıklama oranı belirgin oranda düşüş yaşayacaktır. Kendinize bir alan oluşturmalı ve Google’dan alacağınız trafiği yükseltmelisiniz.
Oluşturduğunuz Linklerde Yer Alan Çapa Metinlerini Doğal Hale Dönüştürün
Sitenize gelen linklerin organik olarak gözükmesini sağlamak durumundasınız. Bugünlerde gizlenmiş URL adresleri, link değişim şemaları, anahtar kelime doldurma ve bu tür diğer uygunsuz teknikler artık geride kalmıştır.
Ancak, linkler hala önemlidir ve linklerde yer alan çapa metinleri aynı oranda önemli olmalı mıdır?
Cevabınız evet veya hayır olsa bile bir şey fark etmez. Çapa metni siteniz veya sayfanız ile ilgili olmalıdır. Ancak anahtar kelimeyi çapa metninde kullanmanız durumunda ise Google’ın inceleme radarına girebilir ve çeşitli yaptırımlarla karşılaşabilirsiniz.
Bunu bir örnek ile açıklamaya çalışalım. Bir konu hakkında bir sitede ziyaretçi yazarlığı yaptığınızı düşünelim ve sitenize çapa metinlerini kullanarak link vermek istiyorsunuz. Ucuz ürünler, ücretsiz ürünler, mükemmel ürünler gibi sözcük öbekleri ile oluşturacağınız linkler çok fazla dikkat çekici olacaktır. Ancak bu tür anahtar kelimeler seçmek yerine blog adresinizde linkin ulaşacağı sayfaya uygun kelimeler kullanmak çok daha faydalı olacaktır ve linklerin organik gözükmesini sağlayacaktır.
Buradaki fikir aslında oldukça basit. Oluşturduğunuz her linkte anahtar kelimelerinizi kullanmaktan uzak durun. Okuyucular sandığınızdan çok daha zekidirler.
Linklerin doğal gözükmesini sağlayın ve anahtar kelimelerin çapa metinleriyle eşleşmesi konusunu pek kafaya takmayın. Çapa metninin link verdiğiniz yazıyla ilgili olması fazlasıyla yeterli olacaktır.
Daima Birinci Sırayı Hedefleyin
Google’ın size kılavuzluk etmesini sağlayın. Daha fazlasını söylemeye gerek var mı?
Bu kategoriyle alakalı daha fazla yazıya ulaşmak için https://www.lf.com.tr/blog/ sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.
Nitekim tek bir teknik hala hayatta kalmıştır ve hala en sağlıklı yöntemlerin başında gelmektedir. Bu yöntem siteye yüksek kaliteli linkler yönlendirmektir ve bunu yaparken doğru bağlamın kullanılması gerekir.
Panda ve Penguin güncellemeleri sayfa içi ve sayfa dışı SEO kapsamında birçok değişiklikler getirmiştir. Hummingbird güncellemesi ise link oluşturma stratejisini Google’ın istediği ve saygı duyduğu bir biçimde gerçekleştirmeye zorlamıştır. Aksi taktirde içinden çıkılması zor karanlık zindanlarda, arama motoru sonuçları sayfasının üçüncü veya dördüncü sayfasında yol aramak durumunda kalmaktayız.
Ancak link oluşturma kampanyanızı oluşturmadan önce yapmanız gereken önemli bir adım vardır. Mutlaka kendi link oluşturma stratejinizin doğru olmasını sağlamalısınız. Burada yer alan altı faktör size link oluşturma stratejisi ve siteniz için gerekli olan en mükemmel taktiği belirlemek konusunda yardımcı olacaktır.
Google’ın Kalite Kriterini Anlamak
Google’ın algoritması tam olarak anlaşılması zor bir unsurdur. Bu algoritma SEO ile uğraşan kişilere belirli kuralları sunarak onlara yardımcı olmaya çalışmaktadır. Sunulan kurallar ise neler yapılamayacağını içerir ve böylece çalışma yapanlar yanlış yollara sapmamak konusunda kendilerini denetleyebilirler.
Popüler sitelerden alınan ve üzerinde sağlam oynamaların yapılmadığı içerikler arama motorları tarafından kabul edilmez. Diğer sitelerden içerik alıyorsanız mutlaka bu içerikler üzerinde önemli ölçüde değişiklikler yapmalısınız ve okuyucuya farklı bir okuma tadı bırakmalısınız. Yeni veriler, fikirler veya görüşler dile getirerek aldığınız içeriği farklılaştırabilir ve onu kopyala yapıştır işi olmaktan uzaklaştırabilirsiniz.
Düşük kaliteli ziyaretçi içerikleri ise bu yılın başından beri Google’ın hedefinde olan bir unsurdur. Zayıf ve konu hakkında bilgi sahibi olunmayan ve ziyaretçiye hiçbir değer katmayan içeriklerden uzak durmak gereklidir. Site yöneticisi yönergesinde yapılan son güncelleme ile bu tür içerikler kopya içerik kapsamına alınmıştır.
Kendi içeriğinizi çok okunan blog veya yayıncı adreslerinde paylaşmak siteniz için link oluşturmak için ideal yöntemlerden birisidir. Ancak, eğer aynı içeriğe sitenizde de yer verirseniz bu durumda kopya içerik kullanan kişi olarak etiketlenme olasılığınız çok yüksektir. Arama motorları böyle bir davranışı asla görmezden gelmeyeceklerdir. Bu hatayı yapmamaya çalışmalısınız ve gerektiği yerde rel=canonical niteliğini kullanmalısınız. İçeriğin kopya olmadığını ispatlamanın bir diğer yolu ise kendi sitenizde içeriği yazar biçimlendirmesi ile yayınlamaktır. Bu sayede sitenizde yer alan içeriğin kopya olmadığını ispat edebilirsiniz.
Kapıyolu siteleri Google’ın pek hoşlanmadığı yöntemlerden bir diğeridir. Kapıyolu olarak adlandırılan bu siteler aslında tek bir siteye trafik getirmeyi amaçlayan birden fazla sitenin oluşturduğu site gruplarıdır ve kullanıcıya herhangi bir değer katmazlar. Bunlar farklı anahtar kelime öbekleri veya arama sorguları kullanırlar ancak nihayetinde aynı siteye link verirler. Kullanıcı bu sitelerden birine tıkladığı zaman farklı bir anahtar kelime kullanmış olsa bile aynı siteye gönderilir ama bu durum Google’ın kullanıcıya katmak istediği deneyim açısından hoş karşılanmadığı için pek sevilmez.
Bir ortaklık programına dahil olmak sıralama sahibi olmak için kabul edilebilir yöntemdir. Ancak, sitenize link veren ortaklık siteleri kopya ürün tanıtımları sunarlarsa bu durumda sitenize herhangi bir katkıları olmayacaktır. Site sayfalarınızda ortaklık programlarının linkine yer vermek istiyorsanız bu durumda orijinal ve yüksek kaliteli bir içerik ile bunu sunmayı düşünmelisiniz. Orijinal bir inceleme, kabul edilebilir yorumlar ve güvenilir blog adreslerinin sahiplerinden alınacak ürün tavsiyeleri bu anlamda kullanıcı ve Googlebot için gerçek bir farklılık oluşturmaktadır.
Uygunluğa Odaklanın
Size link veren sitelerin kalitesi çok önemli olsa bile aynı oranda bu sitelerin sizin işinize olan uygunluğu son derece önemlidir. Google’ın sıralama prensiplerine göre, kullanışlı bir kullanıcı sitenizi uzun yoldan bulması bu sayfanın sıralamasını tanımlamak konusunda etkin bir rol oynamaktadır.
İçeriğinizi paylaştığınız farklı sitelerden alacağınız linkler ancak bu sitelerin sizin işiniz veya anahtar kelimeleriniz ile bağlantıları olduğu sürece kullanışlı olmaktadır.
Bir linkin sizin için uygun olup olmadığını belirlemek için şu adımları takip edebilirsiniz:
- Link aldığınız sitenin sizinle aynı sektörden olduğundan emin olun.
- Eğer site sizinle aynı sektörde değilse bir şekilde size uygun sektör veya ürünün olduğu bir yerden link almaya çalışın.
- İlgisiz sitelerden alınan linkler ancak sayfada yer alan için doğrudan sizin sayfanızda yer alan bir ürünle ilgili olduğu sürece işe yaramaktadır.
- Almış olduğunuz linkin yer aldığı sayfa sitenin içeriği bulunduğu sayfanın içeriğiyle bağlantılı olmalıdır.
Örneğin bir moda sitesine sahip olduğunuzu düşünelim. Bu durumda itfaiye işletmesinin sayfasından alınan bir link sizin işinize yaramayacaktır. Ancak, itfaiye işletmesinin sayfasından alınan link sayfanızda yer alan bir indirimi tanımlıyorsa bu durumda link biraz olsun anlamlı olacaktır ve sayfanızın sıralamasına anlam kazandırmaktadır.
Farklı Link Oluşturma Stratejileri Önemlidir
Tek bir stratejiye bağlı kalacak şekilde linkler kazanmak pek doğru olmayabilir. Google size neler yapmayacağınızı söyleyebilir ancak size kaliteli ve kullanışlı gelen link kazandıracak sihirli bir değnek yoktur. Link oluşturma taktiklerinizi bir veya iki strateji ile sınırlı tutmak sizi pek fazla önemli göstermeyecektir ve Google’ın sürekli değişen algoritmaları karşısında sizi zayıf bırakacaktır.
2014 Yılında hala etkili olan link oluşturma taktikleri şunlardır:
- Sitenize link gönderen yüksek kaliteli içerikler oluşturmak, yayınlamak ve tanıtmak.
- Güvenilir sitelerden veya kişilerden tavsiyeler almak.
- Sosyal medyada aktif olmak ve yüksek miktarda sosyal tecrübeye sahip olmak.
- Sektörünüzde yer alan önemli sitelerde içeriklerinizi paylaşmak.
- Sektörünüz ile ilgili popüler blog ve sitelerde köşe yazarlığı veya ziyaretçi yazarlığı yapmak.
Rakipleriniz ile Aynı Link Oluşturma Stratejisini Uygulamayın
Birçok SEO çalışması uygulayan kişiler trafik almaya veya alınan trafikten dönüşümler kazanmaya odaklanırlar ancak SEO çalışmalarının bir aşamasını unuturlar. Unutulan bu aşama marka oluşturmadır.
Evet, kulağa pek yaratıcı bir fikir değilmiş gibi gelebilir ancak güçlü bir marka oluşturmak her bir SEO çalışması yapan kişinin önceliği olmalıdır. Marka bilinirliği ne kadar geniş kitleye yayılmışsa markanızın yüzü bir o kadar güçlü olacaktır. Bu durumda yüksek kaliteli ve isteğe bağlı linkler almaya çalışmak çok daha kolay olacaktır.
Ancak, markanızın daha eşsiz bir kimliğe sahip olmasını sağlamak istiyorsanız bu durumda kendi yolunu çizmesini sağlamalısınız ve rakiplerinizi kopyalamaya çalışmaktan uzak durmalısınız. İki farklı markanın aynı müşteriye ulaşmaya çalıştığını düşünün. Kendi itibarlarını oluşturmaya çalışan bu iki markanın farklı adımlar attığını düşünelim. Birinci marka Pinterest üzerinden veya biraz olsun YouTube üzerinden çalışmalarını yaparken, ikinci markanın Facebook üzerinden ilerlediğini düşünün. Bu durumda her iki markanın uyguladığı stratejiler değişiklik gösterecektir ve her iki markanın da hedef kitlesine ulaşma yöntemi farklı olacaktır.
Rekabet içerisindeki iki markanın seçtiği farklı yollar iki önemli dersi bize göstermektedir:
- Rakiplerinizden farklı olarak uygulayacağınız link oluşturma stratejisi size eşsiz bir marka imajı oluşturma şansı sunar ve böylece kullanıcının zihninde karışıklık oluşmasını engellersiniz.
- Benzer sektör blog adreslerinde veya aynı kişi tarafından alınacak tavsiyeler durumunda markanızın kredisini ve eşsizliğini zayıflatmış olursunuz.
- Benzer anahtar kelimelere odaklanmak rekabet halinde olacağınız site ile size benzer zorluklar çıkaracaktır. Kullanıcı her iki siteyi sonuçlarda görebilecek olsa bile birinin tıklama oranı belirgin oranda düşüş yaşayacaktır. Kendinize bir alan oluşturmalı ve Google’dan alacağınız trafiği yükseltmelisiniz.
Oluşturduğunuz Linklerde Yer Alan Çapa Metinlerini Doğal Hale Dönüştürün
Sitenize gelen linklerin organik olarak gözükmesini sağlamak durumundasınız. Bugünlerde gizlenmiş URL adresleri, link değişim şemaları, anahtar kelime doldurma ve bu tür diğer uygunsuz teknikler artık geride kalmıştır.
Ancak, linkler hala önemlidir ve linklerde yer alan çapa metinleri aynı oranda önemli olmalı mıdır?
Cevabınız evet veya hayır olsa bile bir şey fark etmez. Çapa metni siteniz veya sayfanız ile ilgili olmalıdır. Ancak anahtar kelimeyi çapa metninde kullanmanız durumunda ise Google’ın inceleme radarına girebilir ve çeşitli yaptırımlarla karşılaşabilirsiniz.
Bunu bir örnek ile açıklamaya çalışalım. Bir konu hakkında bir sitede ziyaretçi yazarlığı yaptığınızı düşünelim ve sitenize çapa metinlerini kullanarak link vermek istiyorsunuz. Ucuz ürünler, ücretsiz ürünler, mükemmel ürünler gibi sözcük öbekleri ile oluşturacağınız linkler çok fazla dikkat çekici olacaktır. Ancak bu tür anahtar kelimeler seçmek yerine blog adresinizde linkin ulaşacağı sayfaya uygun kelimeler kullanmak çok daha faydalı olacaktır ve linklerin organik gözükmesini sağlayacaktır.
Buradaki fikir aslında oldukça basit. Oluşturduğunuz her linkte anahtar kelimelerinizi kullanmaktan uzak durun. Okuyucular sandığınızdan çok daha zekidirler.
Linklerin doğal gözükmesini sağlayın ve anahtar kelimelerin çapa metinleriyle eşleşmesi konusunu pek kafaya takmayın. Çapa metninin link verdiğiniz yazıyla ilgili olması fazlasıyla yeterli olacaktır.
Daima Birinci Sırayı Hedefleyin
Google’ın size kılavuzluk etmesini sağlayın. Daha fazlasını söylemeye gerek var mı?