SEO dünyasıyla yeni tanışmışsanız hoş geldiniz. Beceri düzeyi yüksek olan ve sürekli kendini geliştiren insanların bulunduğu bir sektöre adım attığınızı bilmelisiniz.
Bu sektörde bir şeyler öğrenmek istiyorsanız bolca yeni bilgiyle tanışmanız gerektiğini bilmeniz gerekmektedir. Bu yeni bilgilerin dozajını biraz kaçırmanız durumunda kısa süre içerisinde çözümlenmesi uzun sürecek pek çok farklı bilgi yığınlarıyla başınızın derde gireceğini bilmelisiniz. Anahtar kelimeler, site içi faktörler, site dışı faktörler, algoritma güncellemeleri derken motivasyon konusunda ciddi sıkıntılar yaşayabilirsiniz. İnsanların penguenler, pandalar, balıklar hakkında konuştuğunu gördüğünüzde ise biraz şaşırabilirsiniz.
Bu sektörde güncel kalmak ve sürekli yeni bir şeyler öğrenmek önemlidir. Hepsini bir anda çözmeye çalışmak gibi bir hataya düşmemelisiniz. Zaman ve pratik yapmak en büyük yardımcınız olacaktır. Sadece kararlılık konusunda kendinizi geliştirmeniz fazlasıyla yeterlidir.
Tüm bunları bir kenara bırakarak, bir sitenin Google tarafından cezalandırılıp cezalandırılmadığını tanımlama konusunda neler yapmanız gerektiğini öğrenmelisiniz. Ardından bu cezadan kurtulma konusunda neler yapabileceğinizi bilmelisiniz.
Ceza Türleri
En üst seviyeye bakılacak olursa sitelerin karşılaşabileceği manuel cezalar ve algoritma cezaları şeklinde iki farklı ceza türü bulunmaktadır. Manuel cezalar Google çalışanları tarafından bir sitenin incelenmesi, inceleme sonrasında ilgili sitenin Google kılavuzlarına aykırı hareket etmesi durumunda uygulanmaktadır. Algoritmaya bağlı cezalar ise Google’ın algoritmasında yer alan belirli sinyallerin harekete geçmesi durumunda uygulanmaktadır. Herhangi bir ceza yaptırımına çözüm bulmak için bir şeyler yapmadan önce ilk yapılması gereken ne tür bir ceza alındığını tespit etmektir.
Manuel Cezalar
Sitenize bir ceza yaptırımının uygulandığını düşünüyorsanız ilk işiniz Google Search Console mülkünü kontrol etmek olmalıdır. Bu platformda bir mülke sahip olduğunuz zaman ceza almanız durumunda size gerekli bildirimler iletilmektedir. Bunun sadece manuel cezalar için geçerli olduğunu unutmamalısınız. Size iletilecek olan bildirimde cezanın uygulanma nedeni ve bundan kurtulabilmek için dikkat edilmesi gerekenleri içeren kılavuzlar yer alacaktır.
Sitenizin almış olduğu ceza türünü tanımladıktan sonra temizleme aşamasına geçiş yapabilirsiniz. Linkleri kontrol edip temizlemelisiniz, yapılandırılmış verilerde hatalar varsa bunları temizlemelisiniz, sitenize zararlı kod bulaşmışsa bunları temizlemelisiniz. Temizleme işlemini gerçekleştirdikten sonra Google’a yeniden değerlendirme talebinde bulunmalısınız. Burada ceza alma nedeniz ve bundan kurtulma konusunda yapabilecekleriniz açık bir biçimde anlatılmıştır. Ceza almanızın sebebi bir önceki SEO çalışmalarınız ise bu durumda her şeyi en baştan ele aldığınızı ispatlamak zorundasınız. Sitenizin aldığı cezayı ortadan kaldırmak istiyorsanız sorumluluk ve dürüstlük ihtiyacınız olacak en önemli niteliklerdir.
Bir yeniden değerlendirme talebi gerçekleştirip olumsuz cevap almışsanız pes etmemelisiniz. Bunun anlamı çalışmalarınızda biraz daha derine inmenin gerekli olmasıdır. Temizleme çalışmalarında biraz daha titiz davranmalı ve yeniden değerlendirme talep metnini yenileyerek tekrar göndermelisiniz. Dilerseniz bu konuda hazırlanmış olan çeşitli şablonlardan faydalanabilirsiniz.
Algoritma Cezaları
Bu kısım çok daha zorlayıcıdır. Bir siteniz algoritma cezası almışsa Google’dan herhangi bir bildirim almazsınız. Her şeyi verileri inceleyerek tespit etmeniz gerekmektedir. Daha sonra ise algoritmanın hangi yönünün sizi etkilediğini bulmalısınız.
Algoritma cezası nedeniyle Google’dan herhangi bir bildirim almadığınız için yeniden değerlendirme talebinde bulunmanıza gerek yoktur. Geçmişte SEO uzmanları siteye ceza uygulayan algoritmayı tahmin ederek temizlik işlemlerini başlatarak sitenin toparlanma sürecini hızlandırmaya çalışmaktaydılar.
Yıllar içerisinde Google link kalitesini kontrol eden Penguin ve içerik kalitesini kontrol eden Panda algoritmalarını ana algoritmasının bir parçası haline getirmiştir. Bu algoritmalar çok sık yenilendikleri için artık eskisi gibi yapılan çalışmaların etkisini görebilmek için bir sonraki algoritma güncellemesini beklemenize gerek kalmamaktadır. Bu iki algoritma ana algoritmanın bir parçası haline dönüştürülmeden önce yapılan çalışmaların etkisini göstermeye başlaması için 1-2 yıl geçmesi gerekmekteydi. Bu nedenle bir algoritma cezası söz konusu olduğunda temizlikler tamamlansa bile siteler çok daha uzun bir süre algoritmaların etkisinde kalmaktaydı.
Yeni Başlayanlara Tavsiye
SEO konusuna yeni başlamış biriyseniz ilk olarak sektörün geldiği noktayı anlamanız gerekmektedir. Bunun için geçmişten bugüne gerçekleştirilen tüm algoritma güncellemelerini gözden geçirmeniz gerekmektedir. Bunun için öncelikle 9 Önemli Google Güncellemesi içeriğimi daha sonra da Google Algoritmaları kategori sayfamı ziyaret edebilirsiniz. Çok güzel bilgilerle karşılaşacağınızı garanti ederim. Yıllar içerisinde yaşanan önemli değişimleri anlamak için bu güncellemeler ihtiyacınızı karşılayacaktır. Bu değişimleri anlamak aynı zamanda sitenizin bir ceza alıp almadığını tanımlama ve ilgili cezadan kurtulma konusunda temizlik evresine geçiş yapma konusunda size yardımcı olacaktır.
Sitenizin Algoritma Cezası Alıp Almadığını Nasıl Anlarsınız?
Bunun için ilk durağınız organik görünürlük geçmişi olmalıdır. Bu verilere ulaşabilmek için en kullanışlı araç ise SEMrush’tır. SEMrush’ta yer alan Domain Analytics kısmına göz atarak sitenizin algoritma cezası alıp almadığını kolayca anlayabilirsiniz.
Burada ilk durağınız organik görünürlük alanı olmalıdır. Bu kısımda verilerinizi grafik halinde inceleyerek ilk bakışta dahi algoritma güncellemesi alıp almadığınızı anlamanız mümkündür. Elbette sadece bu grafikten yola çıkarak link veya içerik ile alakalı ceza alıp almadığınızı öğrenmeniz mümkün değildir. Bu grafikten sadece algoritma cezası alıp almadığınızı öğrenebilirsiniz.
Bunlara ek olarak sitenizin ortalama sıralamasına ve trafik miktarına göz atmalısınız. Sıralamada yaşanmış olan güçlü azalmalar potansiyel olarak bir cezanın varlığına işaret edebilecektir. Burada sadece bir iki azalmadan söz edilmediğini bilmeniz gerekmektedir. Birçok farklı sayfanın sıralamasında düşüş söz konusuysa algoritma cezasının söz konusu olabileceğini anlamalısınız. Bu tür azalmalar her zaman algoritma cezası anlamına gelmeyebilir ancak bu tür bir manzarayla karşılaştırdığınız zaman hemen araştırmalara başlamanız gerekmektedir.
Algoritma Cezasını Kaldırma Çalışmaları
Sitenizin bir ceza alıp almadığını ve ne tür bir ceza aldığını belirledikten sonra bir sonraki aşamada temizleme çalışmasını başlatmalısınız. Temizleme çalışmasını olabildiğince titiz bir biçimde gerçekleştirmelisiniz. Süreci hızlandırmaya çalışmamalısınız. Zamanınızı ayırmalı ve temizleme çalışmasını özenli bir biçimde gerçekleştirmelisiniz.
Link Temizleme
Sitenizin link odaklı bir ceza aldığını düşünüyorsanız link temizleme çalışması gerçekleştirmek son derece önemlidir. Yapmanız gereken ilk şey sitenizin sahip olduğu linklerin bir listesini çıkartmaktır. Bu link listesini oluştururken SEMrush, Moz, Ahrefs, Kerboo ve Link Research Tools araçlarını kullanmalısınız. İşinizi garantiye almak için sadece bir aracı değil araçların birkaçını kullanmalısınız. Aynı zamanda Google Search Console mülkünde yer alan linkleri de hesaba katmalısınız.
Listeyi oluşturduktan sonra linkleri incelemeye başlamalı ve hangilerinin iyi hangilerinin kötü olduğuna karar vermelisiniz. Bu kısım biraz zorlayıcıdır çünkü bir linkin iyi veya kötü olduğunu belirlemek kolay değildir. Yüzlerce farklı siteden link elde etmiş durumundaysanız için çok daha zor olacaktır. Link oluşturma çalışmalarına yeni biriyseniz bu konuda başkalarından destek almaya çalışmalısınız.
Bağlantıyı Kesme
Listenin içerisinde yer alan linklerden hangilerini tutmak hangilerinden kurtulmak istediğinizi belirlediğiniz zaman bağlantıyı kesme sürecine geçiş yapabilirsiniz. Kurtulmak istediğiniz linkleri “disavow.txt” adını taşıyan bir dosyada bir araya getirmeli ve onu Google Search Console’a göndererek bu linklerle bir bağlantınız olmadığını belirtmelisiniz. Bu konuda dilerseniz Google’ın yayınlamış olduğu kapsamlı kılavuzlardan yararlanabilirsiniz. Google bu linkleri yeniden taradıktan sonra onlarla sitenizin bağlantısını kesecektir. Bu işlem tamamlandıktan sonra temizleme çalışmasının meyvelerini toplamaya başlayabileceksiniz.
Eğer mümkünse Google ile çok fazla uğraşmadan bu linklerin site yöneticileri tarafından kaldırılmasını sağlamalısınız. Bu çok daha sağlıklı bir yöntem olsa bile epey zaman alıcıdır. Üstelik tüm site sahipleri linklerin kaldırılmasına çok sıcak bakmamaktadır. Bu yöntemden bir çözüm alamazsanız Google’a linkleri liste halinde göndermeye çalışmalısınız.
İçerik Temizleme
Belirli anahtar kelime grupları için sahip olduğunuz sıralamalarda çok ciddi düşüşler yaşıyorsanız bu durumda ilk iş olarak sahip olduğunuz içerikleri gözden geçirmeniz gerekmektedir. Bu anahtar kelimeleri hedefleyen içeriklerin artık düşük kaliteli içerikler olarak nitelendirilmesi söz konusudur. Bunun birincil sebepleri arasında içerikleri zayıf ve kopya olması gelebilmektedir.
Sitenizin içerikten ötürü ceza aldığını düşünüyorsanız ilk olarak kopya içerik kontrolü gerçekleştirmelisiniz. Özellikle içerikleri kendiniz hazırlamıyorsanız bu kısım oldukça değerlidir. Sitenizde kopya içerik varsa bunları yeniden yazmayı düşünmeli ve Google Search Console’u kullanarak bu sayfanın yeniden dizine eklenmesini sağlamalısınız. Sıralama kaybınız kopya içerik nedeniyle oluşmuşsa içeriği yeniledikten sonra hızlı bir biçimde toparlanma sürecine gireceğinizden emin olabilirsiniz.
Ek olarak içerik ile alakalı bir ceza aldığınızı düşünüyorsanız ceza almanıza neden olan sayfanın dahili link yapısına kesinlikle göz atmalısınız. Belki ceza almanıza neden olan durum dahili link yapısında yer alan problemler olabilecektir. Bu tür bir problemle karşı karşıyaysanız sitenize gitmeli ve aşırıya kaçmış olduğunuz çapa metinlerini tespit etmelisiniz. Özellikle aynı anahtar kelimeyi kullanarak aynı sayfaya yönlendirmiş olduğunuz linklere göz atmalısınız.
Takibi Sürdürme
Sitenizin Google performansını her zaman yakından takip etmelisiniz. Google’ın algoritması yeteri kadar zekidir ve birçok şeyi kendi başına tespit edebilmektedir. Bir şeylerin çözümlenmesi için Google’ın yaptırım uygulamasını beklememelisiniz. Sitenizde gereksiz linkler varsa bunları ortadan kaldırmalısınız. Google müdahale etmeden önce bu problemleri çözebilmek çok daha önemlidir.
Burada yer alan önerileri göz önünde bulundurarak sitenizi çok daha iyi bir noktaya taşıyabilirsiniz. Sitenizde neler olup bittiğini gözden geçirmeli, takip etmeli ve zamanında müdahale ederek olası problemleri ortadan kaldırmalısınız. Bu tür bir yaklaşım ortaya koyarak sitenizin organik performansını güçlendirmeyi başarabilirsiniz.