Organik arama trafiğini düzenli olarak analiz etmek arama varlığınızda oluşabilecek herhangi bir problemi tespit edebilmenize yardımcı olur. Buna cezalar ve algoritma değişiklikleri gibi sıralamayı etkileyecek faktörler dahildir. Bununla birlikte, organik arama trafiğini analiz etmek arama optimizasyonu stratejinizde yer alan güçlü ve zayıf yanları bulmanızı sağlar.
Bu yazı yeni başlayanlara özel bir yazıdır. Yazıda Google Analytics segmentleri, kontrol panelleri ve raporları kullanılarak organik arama trafiğinin nasıl analiz edileceği gösterilmiştir.
1. Kendi Segmentlerinizi, Kontrol Panelinizi ve Özel Raporları Oluşturun
Google Analytics verilerini analiz etmenin üç popüler yolu bulunmaktadır. Özel raporlar, kontrol panelleri ve segmentler. Bu aracı kullanabilmenin en iyi yolu ise içerisinde yer alan tüm veri izlenimleri ve çözmeye çalıştığınız problemleri anlamaktır.
Özel Raporlar
Özel raporlar organik arama analizi rapor biçiminde görmenizi sağlayacaktır. Bu görünüm Google Analytics içerisinde yer alan diğer tüm standart raporlara benzemektedir.
Organik arama trafiğiniz için özel rapor oluşturmak istiyorsanız Google Analytics’te site profiline gitmelisiniz. Ardından Özelleştir menüsüne tıklamalı ve buradan Yeni Özel Rapor oluştur kısmına girmelisiniz. Tüm bu adımları takip ettikten sonra özel rapor oluşturmak için gerekli yapılandırmaları yapabilirsiniz.
Örneğin, organik arama trafiğini açılış sayfalarınıza özel olarak görmek isteyebilirsiniz. Bu durumda seçenekler arasından ilgili seçenekleri seçmelisiniz. Böylece oturum miktarı, ortalama sayfa süresi ve ulaşılan hedefler gibi çeşitli verileri inceleme fırsatı elde edebilirsiniz.
Özel raporu oluşturduktan sonra raporun üst kısmında yer alan e-posta butonuna tıklayarak raporun belirli periyotlarla size ulaşmasını sağlayabilirsiniz.
Gösterge Tabloları
Gösterge tabloları organik arama analizini panolarda yer alan bileşenler aracılığıyla görmenizi sağlamaktadır. Bu sayede tek bir sayfa görünümünden çeşitli raporlara ait verileri detaylı bir biçimde inceleyebilirsiniz.
Bir gösterge tablosu oluşturmak için sol kısımda yer alan menüden Gösterge Tabloları kısmına girmeli ve ardından Oluştur’u seçmelisiniz. Ardından gösterge tablosu için gerekli olan tüm bileşenleri yapılandırmaya başlayabilirsiniz.
Örneğin, organik arama genel görünümü için bir gösterge tablosu oluşturmak istiyorsanız organik arama trafiğine yönelik bileşenleri kullanmalısınız. Burada kullanmanız gereken ilk bileşen Google organik aramasından gelen toplam oturum miktarını gösteren bileşen olmalıdır.
Kullanmanız gereken ikinci bileşen Google organik arama trendlerini zamana göre gösteren zaman tüneli bileşeni olmalıdır.
Kullanmanız gereken üçüncü bileşen Google organik arama trafiğinin geldiği ülkeleri gösteren tablo bileşeni olmalıdır.
Bu bileşenleri ekledikten sonra her zaman kontrol edebileceğiniz güncellikte bir kontrol paneline sahip olmuş olacaksınız. Kontrol panelinin üst kısmında yer alan e-posta butonuna basarak gösterge tablosuna ait raporların düzenli olarak size ulaştırılmasını sağlayabilirsiniz.
Segmentler
Segmentler tüm Google Analytics verilerinizi filtreleme konusunda size yardımcı olacak seçenektir. Bu filtreleme özelliği sayesinde herhangi bir raporda sadece organik aramaya ait verileri görmeyi başarabilirsiniz.
Bir segment oluşturmak istiyorsanız Google Analytics raporunda Segment Ekle butonuna basmalısınız. Ardından eklemek istediğiniz segmenti dilediğiniz verileri gösterebilmesi adına gözden geçirip düzenleyebilirsiniz.
Segmenti kaydettikten sonra tüm Google Analytics kitle, edinme, davranış ve dönüşüm raporlarını Google organik aramadan gelen ziyaretçileri kapsayacak şekilde görme şansını elde edeceksiniz.
Bununla birlikte dilerseniz oluşturmuş olduğunuz özel rapora gidip yapılandırmış olduğunuz segmenti kullanarak onları Google organik aramadan gelen ziyaretçileri kapsayacak şekilde görüntüleyebilirsiniz.
2. Google Analytics Çözümler Galerisine Giriş Yapın
Kendi özel raporlarınızı, kontrol panellerinizi ve segmentlerinizi oluşturmaya vaktiniz yoksa bunu çok fazla kafaya takmayı düşünmemelisiniz. Pek çok SEO uzmanı zaten organik arama trafiğini analiz etmek adına kendi çözümlerini üretmişlerdir. Bunlar arasından en iyilerini bulmak istiyorsanız Google Analytics Çözümler Galerisi kısmına giriş yapabilirsiniz.
Google Analytics Çözümler Galerisine ulaşmak için https://analytics.google.com/analytics/gallery/#posts/search/ bağlantısını kullanabilirsiniz.
Dijital analizlere yeni olan kişiler için burası son derece değerli bir kaynaktır. Burada Google Analytics analiz aracına ait pek çok farklı özel rapor biçimlerine ulaşabilirsiniz. İlişkilendirme modelleri, kanal gruplamaları, özel raporlar, kontrol panelleri, hedefler, yeniden hedefleme listeleri ve segmentler gibi başkaları tarafından oluşturulmuş raporlara ulaşabilirsiniz. Google Analytics Çözümler Galerisi içerisinden organik aramaya yönelik şablonları bularak hemen kullanmaya başlayabilirsiniz.
Bununla birlikte sonuçları filtreleri kullanarak daha derinlemesine inceleyebilirsiniz. Analiz etmek istediğiniz veriler hangisiyse organik arama trafiğini kullanarak bu verileri analiz edebilirsiniz. Filtreleme imkanından en verimli bir şekilde yararlanmak istiyorsanız arama kutucuğunu kullanmayı deneyebilirsiniz. Örneğin en iyi içeriği veya anahtar kelimeyi bulmak istiyorsanız arama imkanınından faydalanmanız gerekmektedir.
Google Analytics Çözümler Galerisi içerisinde yer alan rapor görünümlerini kullanmak istiyorsanız basit bir biçimde onu hesabınıza eklemeniz gerekmektedir. Ekleme işlemini yaptıktan sonra verilerinizi eklemiş olduğunuz raporun yapılandırılmasına göre incelemeye başlayabilirsiniz.
Buna ek olarak raporu düzenlemeye çalışarak onun nasıl özelleştirildiğini görebilir ve bu raporu kendi ihtiyaçlarınıza göre özelleştirmeyi başarabilirsiniz. Bu sayede kendi ihtiyaçlarınızı en iyi şekilde karşılayacak derinlemesine raporlar oluşturabilirsiniz.
3. Değişikliklere Bakın
Özel rapor, kontrol paneli ve segment oluşturduktan sonra değişen trendlere göre raporunuzda yer alan veri trendlerini gözden geçirmelisiniz. Özellikle Google organik aramalardan gelen oturum miktarına, dönüşüm miktarına, en iyi açılış sayfalarına ve organik trafik aldığınız ülkelere göz atmalısınız.
Bu değerlerde yaşanabilecek tüm değişiklikler Google sıralamanızda değişikliklerin olduğunu gösterecektir. Bu değişiklikler kimi zaman cezalardan kimi zaman ise algoritma güncellemelerinden dolayı ortaya çıkabilmektedir. Bir şeylerin olduğuna inanıyorsanız bu durumda sitenizin ceza alıp almadığını belirlemek için yeni analizler gerçekleştirmelisiniz.
Google Analytics’i kullanarak organik arama trafiğini analiz edebilmenin pek çok farklı yolu bulunmaktadır. Gerçekleştireceğiniz analizler aracılığıyla sitenizde yer alan problemleri tespit edebilir ve aynı zamanda sitenizin organik arama verilerini iyileştirmeye çalışabilirsiniz.