E-Ticaret siteleri diğer sitelerden çok daha farklı yapıdadır. Onlar için gerçekleştirilecek SEO çalışmaları farklılıklar içerir.
Her ne kadar bazı temel nitelikler aynı olsa bile E-Ticaret sitelerinin SEO açısından çok farklı yönleri bulunmaktadır. Özellikle E-Ticaret sitelerinin pazarının farklı olması her siteyi ayrı ayrı ele almayı gerektirmektedir.
Bir E-Ticaret sitesi için SEO çalışması yapıyorsanız ilk işiniz temel nitelikleri göz önünde bulundurarak belirli hatalardan kaçınmak olmalıdır. E-Ticaret sitenizi geri planda tutan hataların birkaçına bu yazıda değinilmiştir.
1. Kopya İçerik
Kopya içerik E-Ticaret sitelerinin varlığından bu yana mevcudiyetini koruyan bir problemdir. Bugüne kadar hiçbir şekilde kopya içerik denetimi gerçekleştirmeyi tercih etmediyseniz büyük olasılıkla kopya içeriğe sahip olabilirsiniz. Özellikle E-Ticaret siteniz bir pazar modelinde ise bu kaçınılmaz bir durumdur.
Hangi E-Ticaret platformunu kullandığınızın bir önemi olmamakla birlikte sitenizi kopya içerik açısından kontrol etmemişseniz sıralamanızı ciddi anlamda etkileyen bir probleme sahipsiniz demektir. SEO konusunda ne kadar bilgili olduğunuz durumu pek değiştirmeyecektir.
Elinizde büyük bir marka olduğunu düşünün. Bu markaya ait ürünleri tanıtmak için birbirinden farklı mağazalara ürünlerinizi tanıtacak metinler göndermiş olabilirsiniz. Bu metinler genelde hep aynıdır ve değişmezler. Üç farklı mağazaya göndermiş olduğunuzun ürün için her sitede aynı içeriğin kullanılması söz konusu kopya içerik probleminin yaşanmasına neden olacaktır.
Üreticiden gelen aynı içeriği kullanan sitelerden en fazla otoriteye sahip olan üst kısımda yer alacak diğerleri ise bununla rekabet dahi edemeyecektir. Üstelik rekabet etmeye çalışan sayfaların ilk sayfada sıralama elde etmesi dahi mümkün olmayacaktır.
Bu tür içerik problemleri E-Ticaret siteleri için en bilindik problemlerden birisidir. Ürün satışı yapıyorsanız ve aynı ürünler başka E-Ticaret sitelerinde de yer alıyorsa üreticilerden gelen içerikleri kullanmamalısınız. Büyük markalar dahi bu yolu tercih edebilmektedirler ama arama motorlarında karşılarına dişli bir rakip çıktığında sıralama kaybetmeye başlamaktadırlar.
Özel ürün açıklamaları ve tasarım şablonları sayesinde bu problemin üstesinden gelmeyi başarabilirsiniz. E-Ticaret siteleri çok büyük mağazalar olduğunda her ürün için ayrı açıklama yazmak mümkün olmayabilecektir. Bu durumda takip etmeniz gereken geleneksel bir kural bulunmaktadır.
Bu kurala Pareto kuralı adı verilir. Pareto kuralına göre yatırım yapılan girdilerin %20’si elde edilen sonuçların %80’inden sorumludur. Yüksek performansa sahip olan ve diğerlerine göre daha tatmin edici olan ürün sayfalarınızı özgün içeriklerle güncellemeye çalışmalısınız. Böylece dönüşüp elde edebilmek için SEO çalışmalarından ekstra verim alabilirsiniz.
Ancak söz konusu durum E-Ticaret sitelerinin yaşamış olduğu tek kopya içerik problemi değildir.
Sık sık karşılaşılan bir diğer kopya içerik problemi ise URL parametreleri ile alakalıdır. Bir ürünün farklı renkleri için ayrı ayrı URL parametreleri oluşturmuş durumdaysanız bu kopya içerik problemi yaşamanıza neden olacaktır.
Her ne kadar bu kopya içerik türü arama sonuçlarında çok ciddi problemler yaşamanıza neden olmayacak olsa bile her parametre birincil ürün sayfasının otorite değerinden bir miktar götürecektir. Zaman içerisinde bu kayıplar birikerek sitenize zarar verecek ve sitenizin ortalama sıralaması Google Panda algoritması nedeniyle düşecektir.
Bu tarz bir içerik problemi yaşamak istemiyorsanız URL parametrelerini çoğaltmak yerine onlarda rel=canonical etiketini kullanmayı denemelisiniz. Böylece farklı renklere ait sayfaların birincil sayfayla ilişkili olduğunu göstererek tek bir sayfanın öne çıkmasını sağlayabilirsiniz.
2. Düşük Performans Gösteren İçerik Sayfalarının Fazlalığı
Sitenizde yer alan ek içeriklerin ekstra arama motoru trafiği sunması sonuç almak için çaba gösterilen en önemli stratejilerden birisidir. Güçlü bir içerik pazarlama stratejisi uygulayarak sitenizin sahip olduğu arama motoru trafiğini uzun vadede olabildiğince yükseltebilirsiniz. Bunun için epey bir zaman gerekebileceğini ise aklınızdan çıkarmamalısınız.
Bazı durumlarda ise çok kötü uygulanan içerik stratejisi tam tersi sonuç almanıza neden olabilecektir. Sitenizde yer alan ve mevcut yapıya uyumsuz olan tüm içerikler sitenizin arama sonuçlarının çok daha kötü olmasına neden olacaktır. Bu problem E-Ticaret sitelerinde düşünüldüğünden çok daha fazla bir biçimde ortaya çıkmaktadır.
E-Ticaret sitenizi incelediğiniz zaman içeriklerin ürünlere göre oranına dikkat etmelisiniz. Bu oranın çok fazla olması sitenin arama motorlarında sahip olduğu otorite miktarını düşürecektir. Düşük kaliteye sahip içerikler nedeniyle ortaya çıkabilecek olan bu yüksek içerik oranı problemi sitenin tarama bütçesinin verimsiz bir biçimde kullanılmasına yol açacaktır.
Sitenizde yer alan bu sayfaları tespit edip kaldırmanız durumunda sitenizin arama trafiğini yükseltmeyi başarabilirsiniz. Ancak bu tür bir problemin yaşanması sürekli içerik oluşturmakta olduğunuz blog kısmı gibi alanların kaldırılması gerektiği anlamına gelmemelidir. Sitenizin blog kısmına hiçbir şekilde dokunmamalısınız.
Sitenize içerik eklemiş olmak için içerik eklemekten kaçınmanız yeterli olacaktır. Arama motorlarında size otorite kazandıracak içerikler üretmek için bir strateji geliştirmelisiniz. İçerik oranının düzgün olmaması her zaman kötü içeriğe sahip olduğunuz anlamına gelmez. İçerik oluştururken sitenize uygun bir strateji geliştirmezseniz bu problemle karşı karşıya kalabilirsiniz.
Oluşturduğunuz içeriklerde ince eleyip sık dokumanız gerekmektedir. İçerik stratejiniz tarafından elde edeceğiniz otoritenin arama motorlarından açılış sayfalarınıza doğru bir şekilde iletilmesini sağlamalısınız.
İçerik stratejinizi gözden geçirirken mevcut sayfaları kaldırmak yerine onları iyileştirmeye çalışmalısınız. Arama motorlarına uygun sinyalleri iletmeyen başaramayan sayfalar genellikle diğerlerine göre çok daha kötü performans göstereceklerdir. Bu sayfaların amaçlarına uygun olacak şekilde değiştirilmesini sağlamalısınız.
Birbirinden farklı sayfalarda yer alan zayıf içerikleri tek bir yerde toplayarak güçlü bir içerik kaynağı oluşturabilirsiniz. Anahtar kelime araştırması yaparak ve teknik SEO çalışmalarını göz önünde bulundurarak bu çabanızdan maksimum verim alabilirsiniz.
İyileştirme çalışmalarınızı bitirdikten sonra ilk işiniz artık işinize yaramayan sayfaları kaldırmak olmalıdır. Bu süreçte özellikle aşağıdaki türde sayfaların kaldırıldığından emin olmalısınız:
- Mevcut arama motoru trafiğinin kaynağı olmayan sayfaları kaldırmalısınız.
- Harici kaynaklardan hiçbir şekilde link elde edemeyen sayfaları kaldırmalısınız.
- Otorite elde etmek için ilgili olan uygun sayfalara yönlendirilmiş sayfaları kaldırmalısınız.
3. Kullanıcı Tarafından Oluşturulmuş İçerikler
Kullanıcılar tarafından oluşturulmuş olan içerikler iki ucu keskin kılıç gibidir. Bunlar işe yaramaktadır. Wikipedia kullanıcılar tarafından oluşturulan içerikle var olan bir yerdir ve arama motorlarında en kısımda yer almaktadır. Amazon’un başarısı da benzer niteliktedir. Amazon kullanıcılardan gelen yorumlarla kendini güçlendirmiştir.
Kullanıcılar tarafından oluşturulmuş olan içeriklerin kötü bir yanı da bulunmaktadır. Google Panda algoritmasını ilk çıkarttığında Moz’un en fazla arama sonucu listelemesine sahip siteleri sıralamasında eBay 25. sıradan 6. sıraya gerilemiştir. eBay’da yer alan satıcılar veya kullanıcılar tarafından oluşturulan düşük kaliteli içerikler bu kaybın oluşmasındaki en büyük etken olmuştur.
Kullanıcılar tarafından oluşturulan içerik problemiyle nasıl mücadele edebilirsiniz? İlk olarak kullanıcı yorumlarına göz atmalısınız. Son dönemlerde yapılan araştırmalar kullanıcılar tarafından yapılan yorumlar sayesinde organik arama trafiğinde yaklaşık %30’luk bir artış yaşandığını ortaya koymaktadır.
Hangi kriterin bu artışı sağladığını bilebilmek pek mümkün değildir. Arama sonuçlarında yer alan yıldızlı değerlendirmeler, Google’ın sayfaları doğrudan kullanıcı yorumlarına göre sıralaması veya kullanıcı davranışları gibi çok farklı faktörler söz konusudur. Kullanıcı yorumlarını kullanmaya başladıktan sonra Google’a çok daha olumlu sinyaller iletecek olduğunuzdan emin olabilirsiniz.
Bu tür sinyallerde olumlu adımlar atmayı başarırsanız arama motorlarından çok daha iyi sonuçlar elde edebilirsiniz. Siteye kullanıcı yorumlarını ekleyerek arama motorlarındaki varlığınızı fazlasıyla iyileştirebilirsiniz.
Kullanıcı yorumlarının markanıza ait olan itibarı zedeleyeceğini düşünüyorsanız bunun düşünmeniz gereken en son şey olduğunu bilmelisiniz. Buna ister inanın ister inanmayın yıldızlı değerlendirmelerin çok çeşitli olması beşi yıldızlı değerlendirmelerden çok daha fazla işe yaramaktadır. Kullanıcı yorumlarına belirli yetki sınırlamaları getirerek bilinmeyen kaynaklardan gelen yorumlara engel olabilirsiniz. Eleştirilere iyi bir şekilde karşılık verebilmeniz durumunda sitenizin performansının çok daha iyi olmasını sağlayabilirsiniz.
Kullanıcı yorumları elde etmeye çalışırken aklınızda bulundurmanız gereken en önemli durumlardan birisi ise kullanıcıdan bunu talep etmektir. Yapılan araştırmalar kendilerinden talep edilmediği sürece insanların yorum yapmaya pek yanaşmadıklarını göstermektedir.
Kullanıcılar tarafından oluşturulmuş içeriklerin kötü yanı nedir? eBay ve Wikipedia örneğini düşünebilirsiniz. İkisinin de içerikleri kullanıcılar tarafından oluşturulmuştur. Wikipedia, Panda güncellemesinde ayakta kalırken eBay ayakta kalmayı başaramamıştır.
Burada kritik nokta süreçtir. Wikipedia kaliteyi muhafaza edebilmek için içeriklerin çeşitli süreçlerden geçmesini sağlamaktadır. Bu süreç her ne kadar kendi alanında bilgili bir profesörü memnun edecek düzeyde olmasa bile belirli oranda kalitenin korunmasına yardımcı olabilmektedir.
Kullanıcılar tarafından oluşturulan içeriklerin kaliteli olmalısını istiyorsanız sitenizde bu tür içerikleri kontrol edebilecek yöneticilerin olmasını sağlamalısınız. Kullanıcılar tarafından oluşturulan içerikler her E-Ticaret platformunda işe yarayabilmektedir. Kullanıcılara bir başkasının oluşturduğu içeriği oylama fırsatı sunduğunuz zaman söz konusu kalitenin çok daha fazla olmasını sağlayabilirsiniz. Amazon’un “en yardımcı yorum” özelliğini göz önünde bulundurarak kendi siteniz için buna benzer bir sistem geliştirebilirsiniz.
4. Mevcut Sayfaları Anahtar Kelimelerle İyileştirmemek
Bu değişiklik tüm E-Ticaret sitelerinin belirli bir süre içerisinde gerçekleştirmeleri gereken değişikliklerden birisidir.
Anahtar kelime araştırması SEO çalışmalarında önemli olan faktörlerden birisidir. Genellikle bu araştırma evresi belirli sebeplerden ötürü göz ardı edilebilmektedir. Özellikle mevcut olan ve pek iyi iş çıkartmayan sayfalar söz konusu olduğunda bunların anahtar kelime araştırması yapılmadan hazırlanmadıkları görülmektedir.
Bu sayfaları iyileştirmek için aşağıdaki adımlardan oluşan bir sürece geçiş yapabilirsiniz:
- Google’ın Anahtar Kelime Planlayıcısı aracına giriş yapın ve ürününüze ait URL’yi girin. Daha sonra bilgilendirici anahtar kelimelere geçiş yapın ve burada gerekli olan terimler için “kim”, “ne”, “ne zaman”, “nerede”, “niçin” ve “nasıl” kelimelerini girin. Bu adım blog yazıları ve ona benzer içerikler için uygulanmalıdır. Ürün sayfaları ve diğer türlü açılış sayfaları için pek elverişli bir yöntem değildir.
- Elde ettiğiniz anahtar kelimeleri SEMrush aracında veya buna benzer bir araçta analiz etmeye başlayarak bunların rekabet durumunu gözden geçirin. Rekabet açısından yarışabilecek nitelikte olduğunuz anahtar kelimeleri tespit ederek yolunuza devam edin.
- Google’da “site:alan adı anahtar kelime” şeklinde arama yaparak hedeflenen anahtar kelime için en yüksek performans gösteren sayfaları tespit edin. Bu arama doğrultusunda ilgili anahtar kelime için sitenizde en iyi performansı gösteren sayfaları tespit edebilirsiniz.
- Anahtar kelimeniz için “inurl:forum” araştırması yaparak ilgili konularda insanların ihtiyaç duydukları türden bilgilerin neler olduğunu keşfedebilirsiniz. Forumlar araştırmayı başlatmak için en önemli noktalardan birisidir. İnsanların ne tür konularda problem yaşadıklarını forumlar aracılığıyla öğrenebilirsiniz. Bu tür bir araştırma yaparak satın alım gerçekleştirecek kişilerin ilgisini çekebilecek aramalar konusunda bilgi sahibi olabilirsiniz.
- Elde etmiş olduğunuz arama sorguları için sahip olduğunuz içerikleri güncelleme başlamalısınız. Başlıkların ön plana çıkmasını sağlamalı ve içeriğin kullanıcıların problemlerine cevap sunabilecek nitelikte olmasını sağlamalısınız. Bir satın alım gerçekleştirecek kişinin problemine çözüm bulabilen yer olursanız onları satın alım gerçekleştirmeye ikna etmeniz çok daha kolay olacaktır.
Mevcut sayfaları iyileştirme sürecini SEO çalışmalarınızın hemen hemen her alanında değerlendirmeye çalışabilirsiniz. Bu stratejisi pek çok koşulda işe yaramakta ve sonuç getirmektedir. Sadece sitenizde yer alan birkaç sayfaya değil aynı zamanda site genelinde öne çıkartmak istediğiniz tüm sayfalarda bunları gerçekleştirmelisiniz.
Bu süreci kullanarak mevcut sayfalarınızı Google’ın sizi ödüllendirmek için fırsat tanıdığı veriler ve otorite ile iyileştirmeyi başardığınız zaman yüksek oranda trafik elde edebileceğiniz anahtar kelimeleri kullanmış olursunuz. Bu anahtar kelimeleri sadece Google’ın Anahtar Kelime Planlayıcısı aracından değil kullanışlı olan diğer araçlardan da elde edebilirsiniz.
Tüm bunlara ek olarak dilerseniz rakibiniz URL’sini ele alarak anahtar kelime araştırması gerçekleştirebileceğinizi unutmamalısınız.
E-Ticaret sitelerinin anahtar kelimelerle yaşadıkları bir diğer önemli problem ise markalı anahtar kelimelerde ortaya çıkmaktadır. Birçok ürün sayfası ürün ve marka isimleriyle oluşturulduğundan bu tür bir sıkıntı yaşanabilmektedir.
Bu bilgileri ortadan kaldırmanıza gerek yoktur. Bunu yaparsanız çok büyük bir hata yapmış olursunuz. Ancak, markalı bilgilere ek olarak aynı zamanda marka veya ürün modeli hakkında olmayan ama bunlarla ilgili olabilecek anahtar kelimeleri işin içine katmalısınız.
Bunlara jenerik anahtar kelime adı verilebilmektedir. Her ne kadar belirginlik açısından yüksek niteliğe sahip olan anahtar kelimeleri kullanmak kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılayabilmek için çok daha değerli olsa bile bu tür bir yaklaşımla elinizi güçlendirebilirsiniz. Bu yaklaşımı uyguladığınız zaman markalı aramaya gerçekleştirmeyen olan kullanıcıların sizi bulabilmesini sağlayabilirsiniz.
5. Kötü Dahili Link Yapısı
E-Ticaret sitelerinde genellikle epey fazla ürün olmaktadır. Bu nedenle sitede yer alan linkleri kullanarak belirli bir sayfaya ulaşabilmek her zaman mümkün olmamaktadır. Bu durum kullanıcıların sitede gezinme deneyimlerini etkileyecek olsa bile aynı zamanda PageRank değerinin sayfalar arası akışını güçleştirecek bir durumdur. PageRank değerinin sayfalar arası akışında sorun yaşandığında ise arama motorlarında iyi bir sıralamaya sahip olmasını istediğiniz sayfalar otorite sorunu yaşayabilecektir.
Bu tarz bir probleme sahip olduğunuzu düşünüyorsanız sitenizin kötü link mimarisini düzelterek yatırım getirisi konusunda daha sağlıklı bir performans elde etmeye çalışabilirsiniz. Link mimarisinin kontrol edilebilir olmasını sağlamak en büyük önceliğiniz olmalıdır. Bunun için öncelikli olarak aşağıdaki durumlara göz atmalısınız.
Kötü Anlamsal Yapı
Bir sitede kötü anlamsal yapının olması demek site içi organizasyonun düzgün olmadığı anlamına gelmektedir. PageRank’ın tek başına değerlendirilmeye alındığı durumlarda aynı zamanda hiyerarşiye bağlı yapı içerisinde linklerin alaka durumu hesaba katılmaktadır.
Sitenin gezinti ögeleri, dosya yapısı ve dahili link yapısı sistematik bir biçimde gerçekleştirilmelidir. Kategoriler arasında gerçekleştirilecek bazı organik bağlamsal çapraz link durumu zaman zaman işe yarayabilmektedir. Ancak bu tür bir durumda dahili linkler size pek fazla değer katmayacaktır.
Aşırı Bağlantı Derinliği
Bir ürün sayfasına gidebilmek için ana sayfadan çok fazla tıklama gerçekleştirmek gerekiyorsa bir sorun olduğunu kabul etmeniz gerekmektedir. Bu tür dağınık veya uzun süreli yolculuklardan kullanıcılar pek hoşlanmamaktadırlar. Kullanıcılar bir iki tıklama gerçekleştirerek hedef noktaya ulaşabilmeyi başarmalıdırlar.
Bir noktadan diğer noktalara çok fazla link çıkışı yapmışsanız arama motorlarının işini zorlaştırmış olursunuz. Arama motorları sitenizi tarama ve sayfalarını keşfetme konusunda normalde daha fazla kaynak tüketmek durumunda kalırlar. Bu nedenle derinlerde yer alan sayfalara PageRank akışı sağlanamaz.
Önceliğin Olmaması
Bu durum aşırı bağlantı derinliğinin tam tersidir. Her sayfada çok fazla link varsa bu durumda otoriter ve önemli sayfalarınız ön plana çıkmayacak ve arama motorlarının dikkatini çekmeyecektir. Bu durumda önemli sayfalarınızın önceliğe sahip olmasını sağlamadığınız için büyük bir miktarda otorite kaybına uğrayabilirsiniz.
Yeterli Link Olmaması
Aşırı link derinliğine bağlı olarak sitenizde yer alan bazı sayfalara linkler üzerinden erişebilmek mümkün olmayabilecektir. Bu durumun en büyük sebebi ise sitenizde iki farklı kısmın veya platformun bulunması ve bunlar arasında bir bağlantı kurulmamasıdır.
SEO sorunlarına sahip olmayan bir E-Ticaret sitesiyle karşılaşmak mümkün değildir. Her sitenin belirli geliştirmelere ihtiyacı vardır. Bu beş başlık size en sık karşılaşılan problemler hakkında bilgi verecektir. Bir E-Ticaret sitesine sahipseniz sitenizde bu problemlerin olup olmadığını gözden geçirmelisiniz.