Bazı kişiler ya da işletmeler, etrafta yer alan çok fazla karmaşık bilgiden dolayı arama motoru optimizasyonu (SEO) çalışmalarına karamsar bakabiliyorlar. İşletmeler özellikle kendi ekiplerinde SEO bilgisine sahip birisi olmasını tercih ediyorlar.
Sitenizin SEO çalışmalarına başlamak istiyorsanız, hazırlamış olduğumuz basit ve adım adım SEO rehberinden faydalanabilirsiniz.
Hazır mısınız? O zaman başlayalım;
1. Site İçi SEO Hakkında Temel Bilgiler
SEO çalışmaları açısından en önemli elementler sitenizin kendisinde yer almalıdır. Link oluşturma hakkında çok şey duymuş olabilirsiniz ancak site içi SEO olmadan link oluşturma sürecine başlarsanız etkili sonuç elde edemezsiniz. Hatta arama motorlarından ceza alabilme olasılığınız bile olacaktır. Minimum düzeyde bile olsa site içi SEO elementlerini ana sayfada ve diğer önemli sayfalarda kullanmaya çalışmalısınız.
Site İçi Optimizasyonun Altın Kuralı
Başlamadan önce aklınızda bulundurmanız gereken önemli bir kural vardır. SEO elementlerini optimize ederken aşırıya kaçmaktan olabildiğince uzak durmalısınız. Sayfalarınıza çok fazla anahtar kelime yerleştirmek isteyebilirsiniz. Ancak hedefiniz bu olmamalıdır. Bunu yaparsanız Google sitenizde aşırı optimizasyon yapıldığını düşünerek size ceza verebilecektir. Anahtar kelime optimizasyonu söz konusu olduğunda tüm çalışmaları basit seviyede tutmalısınız. Her sayfada anahtar kelimeyi en fazla %3 oranında kullanmalısınız.
Sayfalarınızda hangi anahtar kelimeyi kullanmanız gerektiğini bilmiyorsanız Google’ın AdWords hizmetinde yer alan Anahtar Kelime Planlayıcısı aracından faydalanabilirsiniz. Anahtar kelime araştırma çalışmaları kapsamında daha fazla bilgiye sahip olmak istiyorsanız kapsamlı rehberlerden yararlanabilirsiniz.
Başlık Etiketi
Sitenizin sayfalarında yer alan başlık etiketleri arama motorlarına sayfanın ne ile ilgili olduğu konusunda bilgi vermektedir. Başlık etiketi 60 karakterden daha az olmalı ve burada anahtar kelimeler ile marka isminize yer vermelisiniz. Bu etiket <head> ve </head> etiketlerinin arasında yer almaktadır.
Meta Açıklama
Meta açıklama sitenizin sayfaları hakkında arama motorlarına biraz daha detaylı bilgi verebilmektedir. Meta açıklamaların anahtar kelime sıralamasına etki edip etmediği netliğe kavuşturulmuş bir durum değildir. Met açıklamaları hedef kitleyi göz önünde bulundurarak yazmalı ve temel anahtar kelimelere burada yer vererek bunların arama sonuçlarında gözükmesini sağlamalısınız. Karakter sınırı ise Masaüstünde 160 Mobilde 130. En iyisi en fazla 130 karakterden oluşan bir meta açıklama oluşturmak olacaktır.
Başlık Etiketleri ve Meta Açıklamaların Arama Sonuçlarında Gözükme Şekli
Yukarıda yer alan görsel başlık etiketinin ve meta açıklamasının Google arama sonuçlarında nasıl gözüktüğünü göstermektedir. Kullanıcılar tarafından yapılan aramada kullanılan anahtar kelime başlık kısmında ve meta açıklama kısmında koyu bir biçimde gösterilmektedir. Bu nedenle marka isminizi başlıkta ve meta açıklamada kullanmalısınız. Bu sayede arama sonuçlarınızın ilgili terimler için ön plana çıkmasını sağlayabilirsiniz.
WordPress Kullanımı
Sitenizin içerik yönetim sistemi için WordPress kullanıyorsanız biraz şanslı olduğunuzu söyleyebilirim. Başlık etiketi ve meta açıklamalar eklemek All in One SEO, Platinum SEO ve SEO by Yoast gibi eklentilerle oldukça kolaydır. Ayrıca Scribe SEO gibi ücretli eklentiler kullanarak çeşitli SEO tavsiyeleri alabilirsiniz.
Diğer Site İçi SEO Elementleri
Başlık etiketi ve meta açıklama en önemli SEO elementleri olsalar bile diğer elementleri düşünmeden hareket etmemelisiniz. Aşağıda yer alan elementleri doğru bir biçimde optimize ederek yolunuza devam etmelisiniz.
- Dahili Linkler – Link oluşturma sadece diğer sitelerden sitenize gelen linklerle ilgili değildir. Arama motorlarına siteniz hakkında daha fazla bilgi vermek istiyorsanız içeriklerde sitenizde yer alan diğer içeriklere link çıkışı yapmalısınız.
- Alt Başlık Etiketleri – HTML alt başlık etiketleri içeriği bölümlere ayırma konusunda size yardımcı olacak ve aynı zamanda arama motorlarının içeriği daha iyi anlamasını sağlayacaktır. <H1></H1> etiketi yazı başlığında yer alır ve her sayfada bir tane yer alması gerekir. <H2></H2> ve <H3></H3> etiketleri sayfada yer alan diğer alt başlıklarda kullanılmalıdır. Bu alt başlık etiketlerini kullanarak okuyuculara ve arama motorlarına içeriği daha iyi tüketme konusunda yardımcı olabilirsiniz.
- Görsel İsmi ve ALT Etiketleri – Sitenizde görseller kullanıyorsanız hedeflediğiniz anahtar kelimeleri görsel isminde ve ATL etiketinde kullanmaya özen göstermelisiniz. Yazınızda yer alan ilk görselde bu optimizasyonu gerçekleştirmelisiniz. Bu sayede arama motorlarında yapılan görsel tabanlı aramalarda ön plana çıkabilirsiniz.
- Koyu Metin – Bu konuda gereksiz çalışmalardan kaçınmalısınız. Koyu metinler okuyucuların dikkatini çekmekte ve aynı zamanda arama motorlarının önemli bilgileri yakalamasına yardımcı olmaktadırlar.
2. İçeriğe İhtiyaç Duyulma Sebebi
Çevrimiçi pazarlama alanında yaşanan son gelişmeleri takip ediyorsanız içerik geliştirme ve içerik pazarlama konusunda çok fazla şey duymuş olabilirsiniz. İçerik site ziyaretçileri ve arama motorları için iyi bir şeydir. Ne kadar fazla içeriğe sahipseniz sitenizi ziyaret eden kişiler sitenizde bir o kadar fazla vakit geçirecektir. Ne kadar fazla içeriğe sahipseniz arama motorları sitenizi arama indeksine bir o kadar sık ekleyecektir.
Arama motorlarını ve ziyaretçileri memnun edebilmenin en kolay yolu sitenizde kaliteli içeriğe yer vermektedir. Kaliteli içerikte içeriği farklılaştıran çeşitli unsurlar vardır:
- Blog Yazıları
- Sektör Makeleleri
- Rehberler
- İnfografikler
- Videolar
- Podcastler
Kaliteli içerik oluşturmak büyük bir yatırım demektir ama gösterdiğiniz çabaya değen bir yatırımdır. Arama motorları bundan hoşlanacaktır. Ziyaretçiler bundan hoşlanacak ve içerikleri sosyal medyada paylaşarak size daha fazla ziyaretçi kazandıracaklardır. Sitenizde basit bir blog yazısına yer vererek ilk adımı atabilirsiniz. Hedef kitleniz büyüdükçe içerik envanterini farklı medya türleriyle genişletebilirsiniz.
3. Site Dışı Optimizasyon (Link Oluşturma)
Link oluşturma SEO çalışmalarının en fazla konuşulan yanlarından birisidir. Link oluşturmanın temel hedefi diğer sitelerin size link vermesidir. Eğer arama sonuçlarında üst sıralarda yer almak istiyorsanız bu linkler sizin için birer oy anlamına gelecektir. Anahtar kelimelerden oluşan linkler almak yerine direkt ilgili sayfalarınıza giden linklere sahip olmanız hem Google açısından iyi karşılanacaktır hem de Spam’ın önüne geçecektir. Bu nedenle çapa metin kullanmadan, sitenize trafik getirecek ve o trafiğin davranış sağlayacağı kaynaklardan bağlantı sahibi olmanız çok daha sağlıklı olacaktır.
Nasıl link elde edebilirsiniz? Bunu yapmanın çeşitli yolları vardır. Bazıları iyi bazıları ise kötüdür. Eğer link oluşturma konusunda yeteri kadar bilgi sahibiyseniz aşağıdaki üç teknikle daha önce karşılaşmış olabilirsiniz.
- Organik Linkler – Bu linkler talep edilmeden alınmış linklerden oluşmaktadır ve en iyilerden birisidir. Özellikle yüksek otoriteye sahip sitelerden aldığınız zaman çok daha başarılı bir iş gerçekleştirmiş olursunuz.
- Beyaz Şapka – Bu yöntemler iyi ve kaliteli link oluşturma çabalarından oluşmaktadır. Bunun için ekstra efor sarf edebilirsiniz.
- Siyah Şapka – Bu yöntemler kötü ve düşük kaliteli link oluşturma çabalarından oluşmaktadır. Bunlardan uzak durmalısınız.
Birçok site yeterli miktarda organik link oluşturarak sıralama elde etmek konusunda zorlanmaktadır. Bu nedenle link oluşturma popüler hizmetlerden biri haline dönüşmüştür. Aşağıdaki maddelerde yer alanlardan herhangi birini gerçekleştirerek bu hizmetlere bulaşmadan kaliteli link elde edebilirsiniz.
- Sektörünüzde yer alan popüler bloglarda ziyaretçi yazarlık yapmayı düşünebilirsiniz. Genel olarak yazar kutucuğu üzerinden sitenize geri link almayı başarabilirsiniz.
- Rekabetçi durumda olmadığınız işletmelere ulaşarak link almaya çalışabilirsiniz. Bunu yapabilmenin en iyi yolu iş ortaklarınızla birlikte çalışmaktır.
- Yerel arama profilleri ve sosyal medya profilleri oluşturabilirsiniz. Bu linkler her zaman arama sonuçlarına katkı yapmazlar ancak bu linkler sitenize trafik çekmenizi sağlayacaktır.
- Sitenizi kabul edilebilir sektör dizinlerine ekleyebilir veya reklam alabilirsiniz. Bu çalışmalarda düşük kaliteli dizinlerden uzak durmalısınız. Çünkü bu tür dizinler genellikle pek kabul edilmeyen sektörlerden link alma yoluna gitmektedirler.
- Link alabilecek içerikler üretmek. İnfografikler bunun için en önemli örneklerden birisidir. Kaliteli görseller yine aynı işlevi görmektedir. İnfografik oluşturarak kaynak şeklinde sitenize link elde edebilirsiniz.
Bunun dışında DataForSEO, SemRush ve Ahrefs gibi araçlardan faydalanarak SEO verileriniz için ekstra bilgiye sahip olabilirsiniz. Anahtar kelimeler için sıralamanızı takip edebilir, arama motoru sonuç sayfasındaki sonuçlarınızı gözden geçirebilir ve diğer anahtar kelime verilerine göz atabilirsiniz.
4. Google+’ın Sıralamalara Yardımcı Olması
Linkler için sosyal profiller oluşturmak Google’da başarılı olmak için asıl amacınız olmalıdır. Bu amaç için kesinlikle Google+’da aktif olmalısınız. Google’ın kendi sosyal ağı arama sonuçlarında daha iyi sıralamaya sahip olmak için size yardımcı olacaktır. Google+’a kayıt olmuş kişiler kendileri için çok daha kişiselleştirilmiş sonuçlar bulabilmektedir. Bu nedenle Google+’da aktif olmak önemlidir.
Yerel arama sonuçlarında dahi etkisi gösteren bu kişiselleştirilmiş arama sonuçlarına dikkat etmek gerekmektedir. Çünkü arama oyununda daha kişiselleştirilmiş hareket etmek istiyorsanız aşağıdakiler genel hedefleriniz arasında yer almalıdır:
- Google+ kişisel profili ve işletme sayfası oluşturmalısınız.
- Arama sonuçlarında üst kısımlarda yer almasını istediğiniz siteye +1 vermeli, siteyi veya yazılarını durum güncellemesi olarak paylaşmalı ve tavsiye edilen siteler kısmında bu sitelere yer vermelisiniz.
- Sizinle iletişime geçmek isteyenler için profil bilgilerinizi eksiksiz bir biçimde doldurmalısınız.
- Ayarları kontrol etmeli ve profil bilgilerinizin durum güncellemeleriyle birlikte herkese açık olduğundan emin olmalısınız.
- Profilinizde ilgi çekici paylaşımlara yer vererek profilinizi kendi kendinizi tanıtmaktan öteye taşıyabilirsiniz.
- Sitenizi arama sonuçlarında görmek isteyen insanlarla iletişime geçmelisiniz. Google+’ta yer alan arama sonuçlarını kullanarak insanları bulmalı ve onları çevreniz arasına dahil etmelisiniz.
Genel olarak Google+’da ne kadar popülerseniz sizi takip eden insanları etkileme konusunda bir o kadar şanslı olursunuz. Sosyal ağları avantajlı bir biçimde kullanarak onların tüm faydalarından yararlanmaya çalışmalısınız.
5. Sonuçları Kontrol Edilmesi
Son olarak SEO çalışmaları sürecinizi en iyi şekilde takip edip kontrol etmelisiniz. Bu alanda en iyi olan üç aracı kullanarak sonuçları en iyi şekilde takip etmeyi başarabilirsiniz.
- Authority Labs – Ücretsiz bir hesap oluşturarak 30 günlük deneme süresini kullanabilirsiniz. Bu araç anahtar kelime sıralamalarını takip etmenizi sağlayacaktır. Böylece arama sonuçlarında üst sıralara ulaşıp ulaşmadığını öğrenebilirsiniz.
- Google Analytics – Google Analytics kullanarak sitenizin ziyaretçileri konusunda ekstra bilgi edinebilirsiniz. Organik arama trafiği kaynaklarınızı ve anahtar kelimeleri kontrol etmek çalışmalarınız konusunda size ekstra yardımcı olacaktır. Hedefler belirleyerek hangi anahtar kelimelerin daha fazla işe yaradığını görebilirsiniz. Böylece SEO kampanyanız içerisinde kullanmanız gereken anahtar kelimelere net bir biçimde karar verebilirsiniz.
- DataForSEO – Bu araçtan faydalanarak SEO verileriniz için ekstra bilgiye sahip olabilirsiniz. Anahtar kelimeler için sıralamanızı takip edebilir, arama motoru sonuç sayfasındaki sonuçlarınızı gözden geçirebilir ve diğer anahtar kelime verilerine göz atabilirsiniz.
Bunlar dışında çok daha farklı ve değerli SEO araçları bulabilirsiniz. Ancak bu araçlar çalışmalarınız konusunda size ekstra yardımcı olacak ve başlangıçtan itibaren SEO çalışmalarını daha iyi anlamanıza yardımcı olacaktır. SEO çalışmalarınız ile fark yaratmak istiyorsanız bu araçları mutlaka kullanmalısınız.