Adım adım ilerleme yapabileceğiniz kapsamlı bir SEO kontrol listesi arıyorsanız bu rehberden oldukça hoşlanacaksınız.
Bu rehber doğrudan aktarımların yer aldığı size daha fazla trafik ve müşteri kazandırabilecek bir rehberdir.
32 Maddelik Kapsamlı SEO Kontrol Listesi (Güncel Liste)
Önemli:
- Bu SEO kontrol listesinde yer alan her şeyin faydalı olduğunu bilmelisiniz. Bunlardan hangisini yerine getirirseniz alacağınız fayda bir o kadar fazla olacaktır. Eğer birkaçı es geçerseniz çok fazla problem etmemelisiniz.
- Bitirdikten sonra SEO, sosyal medya, Google Analytics ve dijital pazarlama konusunda daha fazla bilgi almaya çalışmalısınız.
Başlamadan Önce Kontrol Edilmesi Gereken Koşullar
İzleme avantajı, eklentiler ve gerekli olan tüm araçlara göz atmalısınız.
Google Etiket Yöneticisi Aracı
Google Etiket Yöneticisi sitenin kodlarında herhangi bir düzenleme yapmadan birden fazla pikseli ve izleme kodunu yönetmenizi sağlayan önemli bir araçtır.
Google Analytics Aracı
Google Analytics kullanılması gereken önemli bir araçtır. SEO için arama motorlarından elde edilen trafik değerlerini buradan kontrol edebilirsiniz. Hangi sayfanın daha fazla organik trafik elde ettiğini, hemen çıkma oranının ne olduğunu ve diğer önemli metrikleri bu araçtan kontrol ederek ilerlemelisiniz.
Google Search Console Aracı
Search Console, Google tarafından site yöneticilerine sunulmuş ücretsiz bir araçtır. Bu araç üzerinden Google ile iletişim kurabilirsiniz. Sitenizin performansıyla ilgili bilgilere yine buradan ulaşabilirsiniz.
WordPress İçin All in One SEO Pack ya da Yoast SEO Eklentisi
All in One SEO Pack ya da Yoast SEO, WordPress için geliştirilmiş olan ve SEO dostu içerik üretmenizi sağlayacak en önemli araçlar arasındadır. Canonical, noindex gibi etiketleri bu araçlarla kontrol edebilir ve siteniz için gerekli olan site haritasını kolayca oluşturabilirsiniz.
Site İçi SEO Kontrol Listesi
Önemli: Site içi SEO konusunda daha fazla bilgi sahibi olursanız bu adımları kolaylaştırabilirsiniz.
Anahtar Kelime Araştırması Yapmak
İnsanların arama yaparken kullandıkları terimleri anlamak ve SEO stratejisinin arka planında yer alan bu terimleri kullanmak için anahtar kelime araştırması yapmalısınız.
Anahtar kelimeleri analiz ederken arama niyetini ve anahtar kelime zorluğunu hesaba katmalı, her sayfa için 1 anahtar kelime seçmeli ve genel olarak düşük hacimli anahtar kelimeleri hedeflemelisiniz.
Bu adım için AdWords Anahtar Kelime Planlayıcı, KWFinder, Keywordtool.io ve SEMRush araçlarından yararlanabilirsiniz.
Anahtar Kelimeyi URL’ye Eklemek
URL’de yer alan anahtar kelimeler sıralama sinyali olarak bilinmektedirler. Ancak anahtar kelimeleri URL’ye doldurmaktan uzak durmalısınız. Kısa URL’ler uzun URL’lere göre sıralama elde etme konusunda daha avantajlıdırlar.
Otorite sahibi bir URL’yi değiştirmeye çalışmamalısınız. Sayfanın linkleri varsa bu yaklaşımdan uzak durmalısınız.
Anahtar Kelimeyi Başlık Etiketine Eklemek
Her ne kadar anahtar kelimeye başlık etiketinde yer vermek önemli olsa bile sıralama elde etmek için yeterli değildir. Arama motorları sıralamaları belirlerken sonuçlardaki tıklama oranlarını hesaba katmaktadır. Bu nedenle kapsamlı ve ilgi çekici başlıklar oluşturup insanların ilgisini yakalamaya çalışmalısınız.
Anahtar Kelimeyi Meta Açıklamaya Eklemek
Meta açıklama kısmında yer alan içerik arama motorları tarafından sıralama sinyali olarak görülmemektedir. Ancak bu kısımda anahtar kelimeye yer vermek ve açıklamayı kapsamlı bir biçimde yazmak tıklama oranını yükseltmeniz konusunda size yardımcı olacaktır.
Anahtar Kelimeyi H1 Etiketine Eklemek
H2, H3 gibi başlık etiketleri SEO için önemlidir. Temel anahtar kelimeye H1 etiketinde yer vermek çok daha önemlidir. Her sayfada sadece 1 tane H1 etiketi yer aldığından emin olmalısınız. Başlık etiketlerini kullanırken hiyerarşiye dikkat etmelisiniz.
Anahtar Kelimeyi %3 Oranında Kullanmak ve İçeriğin Başında (İlk 100 Kelime İçerisinde) Yer Vermek
Odak noktanız olan anahtar kelimeyi %3 oranında kullanmalı ve içeriğin başında (ilk 100 kelime içerisinde) yer aldığından emin olmalısınız. Kelime miktarı %3’e ne kadar yakınsa sizin için bir o kadar iyi olacaktır. Daha az kelimeye sahipken dahi sıralama elde edebilirsiniz ancak gereksiz kelimeleri kullanmaktan uzak durmaya çalışmalısınız.
Metinde Aynı Anlama Gelen Kelimeler Kullanmak
Arama motorları insan dilini anlama konusunda her geçen gün biraz gelişmekte olduğundan içerik üreticilerinin artık doğal dilleri kullanabilmesi gerekmektedir. Oluşturulan içeriklerde temel anahtar kelimeye bağlı kalırken aynı zamanda ilgili anahtar kelimeyle aynı anlama gelen kelimelere yer vermek gerekmektedir.
Gizli Anlamsal İndeksleme Kelimelerinden Faydalanmak
Gizli anlamsal indeksleme içeriğin bağlamını belirlemek için kullanılmaktadır. Temel anahtar kelimeye konusal olarak yakın olan anahtar kelimeleri kullanarak arama motorunun sayfada yer alan içeriği daha kolay bir biçimde anlamasını sağlayabilirsiniz.
Bunun için LSIGraph.com adresinden yararlanabilirsiniz.
Açıklayıcı ALT Etiketler ve Dosya İsimleri Kullanmak
Arama motorları görselleri ALT etiketinden ve dosya isimlerinden anlamaktadırlar. Bu kısımlarda olabildiğince açıklayıcı olmaya çalışmalısınız. Benzer yaklaşımı e-posta hazırlarken kullandığınız şablonlarda gerçekleştirmeyi ihmal etmemelisiniz.
SEO Dostu Çapa Metinleriyle Diğer Sayfalara Link Vermek
İçeriğinizde uygun ve otoriter sitelere link vermeniz durumunda Google linkte kullanılan kelimelere göz atabilecektir. Link verdiğiniz sayfaya link verirken uygun kelimeler yani çapa metinleri kullanmak bu nedenle çok önemlidir. Benzer yaklaşımı dahili linkler için kullanmalısınız.
Sitenizdeki genel gezinti ögeleri içerisinde anahtar kelimeler kullanmamalısınız. Anahtar kelimelere daha çok içeriklerin içerisinde yer vermelisiniz.
Site Dışı SEO Kontrol Listesi
Dış optimizasyon denildiğinde aklınıza sadece backlink kaynakları gelmemeli.
Ahrefs Kullanarak Link Profilini Analiz Etmek
Ahrefs.com adresinde alan adınızı kullanarak alan adı skorunuzu öğrenebilirsiniz. Sitenize gelen kök alan adlarının neler olduğunu biliyor musunuz? Ne kadar rakibe sahipsiniz? Sitenize gelen linkler bağlamsal olarak siteniz ile alakalı mı? Linkler yönlendirme yoluyla mı yoksa doğrudan mı gelmekte? Çapa metinleri doğal bir şekilde kullanılmış mı? Tüm bunları gözden geçirmelisiniz.
Rakiplerin Link Profilini Değerlendirmek
Link oluşturma çalışmasına başlamanın en kolay yolu rakiplerin link profilini değerlendirmektir. Rakiplerin en otoriter linkleri nereden elde etiklerini öğrenebilir, onların stratejisi hakkında bilgi edinebilir ve aynı linkleri alabilmek için yapmanız gerekenler konusunda bilgi sahibi olabilirsiniz.
Bunun için Ahrefs, Link Diagnosis, Open Site Explorer ve Majestic araçlarından yararlanabilirsiniz.
SEO’ya Asist Yapan Tüm Kanalları Kullanın
Bu iş sadece backlink kaynaklarıyla olmaz. Facebook, Instagram, YouTube ve Google Ads gibi kanalları kullanmalı, yeni ziyaretçilere ulaşmalı ve web sayfanıza nitelikli trafik getirmelisiniz. Daha sonra bu trafiği bir data olarak biriktirmeli ve kullanıcılarınızı tekrar tekrar sitenize getirecek yeniden pazarlama kampanyaları kurgulamalısınız.
Push Notification
Olmazsa olmaz araçlardan birisi 🙂 Mutlaka native olarak entegre olmalı ve biriktirdiğiniz dataya dönem dönem geri bildirimde bulunmalısınız.
Teknik SEO Kontrol Listesi
Google’ın Search Console aracını tarama hataları, kopya içerik sorunları, kayıp başlıklar ve çok daha fazlası için kontrol etmelisiniz.
Google tarafından sunulan bu ücretsiz araç sayesinde sitenizin arama performansını öğrenebilirsiniz. Bu aracı kullanarak teknik sorunlar hakkında bilgi edinebilirsiniz. Özellikle en sık rastlanan kopya içerik problemini çözerken bu araçtan yararlanabilirsiniz. Ayrıca sitenizin arama sıralaması, görünürlüğü ve tıklanma oranı gibi çeşitli konularda verilere yine bu araçtan ulaşabilirsiniz.
Kötü Yönlendirmeleri Kontrol Etmek
Bir 301 yönlendirmesi kalıcı bir yönlendirmedir ve bir linkin sahip olduğu tüm SEO değerlerini eski sayfadan yeni sayfaya aktarmaktadır. Bu iyi bir yönlendirmedir.
Bir 302 yönlendirmesi geçici bir yönlendirmedir. Genellikle sitede bakım yapıldığında veya zamana bağlı promosyonlarda kullanılmaktadır. Yönlendirilen sayfanın SEO değeri eski sayfadan yeni sayfaya aktarılmamaktadır. Sitenizde yer alan tüm 302 yönlendirmelerini 301 yönlendirmeleri ile değiştirmelisiniz.
Bozuk Linkleri, Hataları ve Tarama Problemlerini Kontrol Etmek
Siteniz ne kadar büyükse bu bir o kadar önemli bir kontroldür. Bozuk linkler, hatalar ve tarama hataları arama motorlarının oluşturduğunuz içerikleri bulması, onları indekse eklemesi ve trafik getirmesi açısından çözülmesi gerekli problemlerdir.
Bunun için Screaming Frog aracından yararlanabilirsiniz.
Kopya İçerikleri Kontrol Etmek
Kopya içerik sahip olduğunuz tüm içeriklerin değerini düşürecektir. 301 yönlendirmelerini kullanarak veya canonical etiketlerden yararlanarak bu problemi ortadan kaldırmalısınız. Kopya içerik problemlerini tespit etmenin en kolay yolu Google Search Console aracından faydalanmaktır.
Site Hızını Kontrol Etmek
Arama motorları siteleri kullanıcı deneyimine göre değerlendirmektedir. Kullanıcı deneyimi açısından en önemli faktör site hızıdır. Yavaş yüklenen bir site hemen çıkma oranının fazla olmasına neden olacaktır. Çünkü ziyaretçiler beklemekten hoşlanmazlar ve sitenizi hemen terk ederler.
Bunun için PageSpeed Insights, Gift of Speed, GTMetrix ve Pingdom araçlarından yararlanabilirsiniz.
Mobil Uyumluluğu Kontrol Etmek
Mobil cihazlardan gelen trafik değerlerinin sürekli artış göstermesi nedeniyle siteniz artık mobil uyumlu olmak zorundadır. Sitenize herhangi bir ekran boyutundan erişim sağlandığı zaman kullanılabilirlik konusunda sıkıntı çıkarmaması gerekmektedir. Bunu kontrol etmek için Google’ın mobil uyumluluk test aracını kullanabilirsiniz.
XML Site Haritası Oluşturmak ve Google’a Göndermek
Bir XML site haritası arama motorlarının sitenizin yapısını anlamaları için gereklidir. Bu harita sayesinde arama motorları sitenizde yer alan sayfaları daha kolay bulabilmekte ve onları hızlı bir biçimde indekse eklemektedir.
Bunun için All in One SEO Pack, Yoast SEO eklentisi veya XML-Sitemaps.com adresinden yararlanabilirsiniz.
Robots.txt Oluşturmak ve Google’a Göndermek
XML site haritasında olduğu gibi bir robots.txt dosyası oluşturarak arama motoru tarayıcılarına izlemeleri gereken talimatları bildirebilirsiniz. En üst düzey dizinde bu dosyaya yer vererek arama motoru tarayıcılarını kontrol edebilirsiniz. Bu dosyanın içerisinde birbirinden farklı tarayıcılara yönelik komutlara yer verebilir ve aynı zamanda farklı arama motorları için değişik protokoller oluşturabilirsiniz.
Diğer Kontroller
Geldik son aşamaya. SEO’da başarıya ulaşmak için bütünsel yaklaşmalısınız. Bütünsel yaklaştığınızda web sayfanız, markanız inanılmaz oranda fayda görür. Ben Ayhan KARAMAN olarak bu süreçlerin tamamını ve daha fazlasını eğitimlerimde birebir olarak ele alıyorum. Başvuruda bulunmak için ayhankaraman.com/seo-egitimi bağlantısını kullanabilirsiniz.
Sosyal Ağlarda Marka Adınızı Almak
İtibar yönetimi sebebiyle marka adınızı sosyal ağlarda kontrol altında tutmalısınız. Marka adıyla yapılan aramalarınız ne kadar yüksekse bu sizin için bir o kadar iyi olacaktır. Markanızı yeni kuracaksanız atmanız gereken ilk adımlardan birisi bu olmalıdır.
Bunun için Namechk.com adresinden yararlanabilirsiniz.
İki Kez Kontrol İçin SEO Denetim Aracı Kullanmak
Bir SEO denetimi gerçekleştirmek zaman alıcı ve karmaşık olabilmektedir. Çeşitli SEO denetim araçlarından faydalanarak bu sürecin olabildiğince kısa olmasını sağlayabilirsiniz. Böylece süreci hızlandırabilir, hataları kolayca tespit edebilir ve çözüm üretebilirsiniz. Bu sayede sürekli kontrol gerçekleştirmek yerine genel stratejinize daha fazla odaklanabilirsiniz.
Bing Site Yöneticisi Araçları
Google’ı önemsediğiniz kadar Microsoft’un arama motorunu da önemsemelisiniz. Bing, Internet Explorer ve Edge tarayıcıları için varsayılan arama motorudur. Trafik ağınızı genişletmek istiyorsanız sitenizin Bing mülkünü mutlaka oluşturmalısınız.