Her yılın sonunda olduğu gibi bugünden bir sonraki yıl SEO alanında neler olacağını düşünmeye başladık diyebiliriz. Kısa süre önce pek çok yerde 2018 yılına ait SEO trendleri hakkında bilgiler paylaşıldığını görmüş olmalısınız. Pratik adımlar atmak istiyorsak bunları dikkate almamız gerekir. Bir sonraki yıl işimize yarayacak yöntemleri kullanmak için şimdiden gerekli kontroller yapılmalıdır.
Sesli Arama ve Dijital Yardımcılar
En basit ifadeyle söylemek gerekirse 2018 yılında sesli arama ve dijital yardımcılar çok daha büyük bir etkiye sahip olacaklardır. Dijital yardımcılar uzun bir zamandır insanların akıllı telefonlarında yer almaktadır ama doğal dille arama alanında yaşanan gelişmeler sonrasında çok daha fazla kullanılır hale gelmiştir. Hızlı bir biçimde yayılmasının ve etkinliğini artırmasının en geçerli sebeplerinden birisi budur.
Dijital yardımcıların bu gerçekçi durumunu Google, Amazon ve Apple tarafından sunulan ev aletlerine yansıtmanız durumunda sesli aramanın önemini daha net anlayabilirsiniz. Sesli arama alanında artış hiç olmadığı kadar fazla rekabetçi bir ortam oluşacaktır. Dolayısıyla önümüzde yıl buna hazırlıklı olmak ve oyunu kuralına göre oynamak gerekmektedir. Sesli arama konusunda etkin bir oyuncu olmak ve SEO çalışmalarını buna göre genişletmek istiyorsanız birkaç temel prensibe dikkat etmeniz gerekmektedir.
Uzun Kuyruklu Anahtar Kelimeler İçeren Doğal Dil Sorguları İçin Optimizasyon Yapmak
Anahtar kelimeler hala önemli olmasına rağmen insanlar artık aramalarını anahtar kelimelerden bağımsız gerçekleştirmektedirler. Önceden “Cristiano Ronaldo yaş” diye yapılan aramalar artık “Cristiano Ronaldo kaç yaşındadır?” şeklinde yapılmaktadır.
Bu tür sorgulara yönelik optimizasyon yapabilmek için sitenizde yer alan cümleleri soru odaklı yazmanız gerekmektedir. Hangi terimlerde ön plana çıkmak istiyorsanız optimizasyonu buna uygun şekilde gerçekleştirmelisiniz. Soru ve cevap stiliyle yazılacak içerikler doğrultusunda uygun sorgulara yönelik cevaplar sunabilirsiniz. Bununla birlikte içerik üretirken daha konuşkan bir ton tercih ederek insanların aramalarda kullanabileceği kelimelere daha sık yer verebilirsiniz.
Öne Çıkarılan Snippet’a Odaklanmak
Öne çıkarılmış snippet’lar veya cevap kutuları arama motorlarında “sıfır noktası” olarak bilinirler. Sesli aramanın önemini yükseltmesiyle birlikte sıfır noktası çok daha değerli hale gelmiştir. Eğer bir sesli sorgu için arama sonucu öne çıkarılmış snippet ise burada yer alan sonuç daha sesli bir biçimde kullanıcıya iletilmektedir.
İçeriğiniz içerisinde numaralı sıralı liste, sıralı liste veya tablo kullanarak belirli bilgileri ön plana çıkarmanız durumunda öne çıkarılmış sinppet’ta kendinize yer bulabilirsiniz. Benzer sonucu yine soru ve cevap stili içerikler oluşturarak alabilmeniz mümkündür.
Eylemler ve Uygulamalar İçin Optimizasyon Yapmak
İnsanlar dijital yardımcılara sadece sorular sormamakta onlara belirli komutlar vermektedirler. Bir uygulamada belirli anahtar kelime için arama yaptırmak bu komutlara verilebilecek en ideal örneklerden birisidir. Bu nedenle söz konusu sesli komutlara yönelik bir takım optimizasyon çalışmaları gerçekleştirmelisiniz.
Bir uygulamaya sahipseniz, derinlemesine link çalışması veya uygulama dizinleme gibi yöntemlerden faydalanarak kullanıcıların arama yoluyla ona erişebilmesine yardımcı olabilirsiniz. Kullanıcılar bu tür durumlar için dijital yardımcılarını kullanacak olduklarından bunu avantaja çevirebilirsiniz. Apple, iOS ve watchOS uygulamalarının Siri ile uyumlu bir biçimde çalışmasını sağlamak için SiriKit adındaki teknolojiyi geliştirmiştir. Bu adım aynı zamanda Apple’ın HomePod cihazı için geleceğe yönelik yatırım anlamını taşımaktadır.
Link Olmadan Link Oluşturmak
Başlık belki çelişkili gibi görünebilir ama açıklamasını okudukça ne olduğu anlaşılmaktadır. Link oluşturma SEO açısından hala çok elverişli bir çalışmadır. SEO stratejisi açısından link oluşturmak ufak işletmeler için hala geçerli bir yöntemdir.
Ancak SEO için link oluşturmak geçtiğimiz yıllara göre artık çok daha zorlayıcı durumdadır. Google’ın algoritma güncellemeleri, özellikle Penguin ve Fred işleri biraz daha zorlaştırmaktadır. Bu iki algoritma kötü ve zayıf link profillerine sahip siteleri cezalandırmaktadır. Bununla birlikte Google’ın çeşitli sitelere karşı harekete geçmesine yardımcı olmaktadır.
2018 yılına girerken geleceğe dönük SEO kontrolleri yapabilmek için iki farklı noktaya odaklanmanız gerekmektedir. Bunlardan birincisi kaliteli, uzun vadeli link oluşturma yöntemleri denemek ve ikincisi ise link olmayan değerli backlinkler elde etmek.
Kaliteli Backlinkler İçin Uzun Vadeli İlişkiler Geliştirmek
Bu yıl içerisinde yapılan pek çok araştırma rakiplerinizin alamayacağı linkler elde etmek için gerçek ilişkiler oluşturmayı tavsiye etmektedir. Yerel SEO açısından düşünecek olursak bu son derece değerli bir durumdur. Ancak benzer etki normal SEO çalışmaları için de geçerlidir.
Benzer araştırmalara odaklanarak çıkarılacak bir diğer sonuç ise en etkili link oluşturma taktiklerinin halkla ilişkiler yoluyla gerçekleştirilebileceğini desteklemesidir. Büyük küçük fark etmeksizin tüm işletmeler için geçerli olan bu durum iyi halkla ilişkiler çalışmalarının kaliteli yayınlar ve paylaşımlar için çok ciddi boyutlarda otorite oluşturulmasına yardımcı olunduğunu göstermektedir. Belki bu yöntemle hemen bir backlink elde edemeyebilirsiniz ama uzun vadede çok daha iyi işe yarar skorlar elde edebilirsiniz.
Link Olmayan Bahsedilme Hedeflerine Yönelmek
Arama motorları gün geçtikçe bahsedilme durumlarını markalarla ilişkilendirme konusunda daha başarılı adımlar atarak bu bahsedilme durumlarını bir sitenin otoritesini güçlendirmek için kullanmaktadırlar. Link olmadan bahsedilme durumu yıllar önce ortaya çıkarılmış olsa bile Google zaman içerisinde bu durumu daha etkin bir biçimde kullanır hale gelmiştir.
Düzenli olarak gerçekleştirilen backlink izleme çalışmaların yanına artık markadan bahsedilme gibi değerlerin de eklenmesi gerekmektedir. Buna ek olarak markalar artık halkla ilişkiler çalışmalarına, itibar yönetimine, marka bilinirliğine ve yapılan incelemelere yönelik takiplerini sürdürülmelidir.
Mobil Öncelikli Dizinleme
Google’ın uzun zamandır çıkarmak için çaba gösterdiği mobil öncelikli dizinleme nihayete hayata geçirilmiş durumda. Artık siteler mobil hallerine göre dizine eklenmekte ve arama sonuçlarında mobil öncelikli olarak listelenerek kullanıcıya sunulmaktadır.
Trafik değerleri açısından mobil trafik masaüstü trafiği geride bırakarak tırmanışını sürdürmektedir. Bunun anlamı mobil cihaz kullanarak sitenize erişen kullanıcıların sayısının gelecek yıllarda çok daha fazla olacağıdır. Siz ise sitenizi mobil öncelikli hale getirerek bu değişime ayak uydurmak durumundasınız.
Hızlı Olmak
Cihazlar fark etmeksizin hız SEO çalışmalarının önemli bir yanı olsa bile mobilde çok ama çok daha önemlidir. Mobil kullanıcılar masaüstü kullanıcılara göre çok daha sabırsızdırlar. Bu nedenle, sitenizin mobil versiyonunu hız problemlerine karşı gözden geçirmeli ve gerekli testleri yapmalısınız. Siteniz yavaşsa bu yavaşlığa sebebiyet veren durumları tespit ederek düzeltmelisiniz.
Bağlamsal Tasarım
Google uzun bir süredir mobil ve masaüstü kullanıcılar arasında yapılan aramalarda bağlamsal farklılıklar olduğunu savunmaktadır. Yayınladığı birçok arama kalitesi kılavuzunda buna yer vererek site yöneticilerini dikkatli olmaya davet etmektedir. Örneğin, masaüstü cihazdan arama yapan kullanıcıların konumu sınırlı olsa bile mobil kullanıcıların konumu sınırlardan fazlasıyla uzaktır.
Bununla birlikte geleceğe dönük bir mobil sitenin kullanıcının gerçekleştirdiği bağlamsal aramaya bir cevap verebilmesi gerekmektedir. Belki kulağa çok farklı gelebilir ama artık atılması gereken adımlardan birisi budur. Özellikle e-ticaret içinde olan siteler mobil sitelerini bağlamsal bir tasarımla güçlendirmelidirler.
AMP, AIA ve PWA Ayarlamaları
Google’ın mobil ortamda kullanıcıların deneyimini iyileştirmek için attığı adımlar neticesinde markalar artık içeriklerini ve hizmetlerini sunabilmek için daha hızlı sitelere veya uygulamalara sahip olabilmektedir. Eğer mobil sitenizin veya uygulamanızın optimum deneyimi sunduğundan eminseniz bu çalışma biçiminizi sürdürmelisiniz. Eğer bundan emin değilseniz ve gerekli yükseltmeleri yapmak istiyorsanız aşağıdaki seçenekleri uygulamayı düşünebilirsiniz.
- AMP – Hızlandırılmış Mobil Sayfalar: Google’ın ışık hızında mobil çözümü olan bu yöntem SEO çalışmalarında epey işe yaramaktadır. Google bu alanda yeniliklerini sürdürerek kullanıcıların daha hızlı ve daha etkileşimli bir biçimde siteleri ziyaret etmelerine yardımcı olmaya çalışmaktadır.
- AIA – Anlık Android Uygulamaları: Bu uygulamalar indirme işlemini gerçekleştirmeden bir uygulamaya link aracılığıyla erişilmesi mümkün kılmaktadır. Mobil siteler ile uygulama deneyimini bir araya getirilmesiyle sunulan bu erişim olanağı kullanıcı deneyimini iyileştirmek için ideal fırsatlardan birisidir.
- PWA – Aşamalı Web Uygulamaları: Bu uygulamalar mobil bir uygulama görünüme sahip olmakla birlikte aynı zamanda çevrimdışı olarak fonksiyon gösterebilmektedirler. Cihazın ana ekranına sabitlenebilen bu uygulamalar bir sitenin mobil versiyonundan olabildiğince hızlı bir biçimde faydalanmayı mümkün hale getirmektedir.
Yapay Zeka ve Makine Öğrenimi
2017 yılında öğrendiğimiz en önemli detay Google’ın gün içerisinde dahi birkaç algoritma güncellemesi yayınlıyor olmasıdır. Bu algoritma güncellemelerinin her birisi belki doğrudan sitelere etki edecek bir dizi değişiklik içermiyor olabilir. Bu nedenle dikkat etmemiz gereken güncellemeler çoğunlukla isimlendirilmiş olan algoritma güncellemeleri olarak bilinirler.
Google yapay zeka ve makine öğrenimi sistemlerini kullanarak sıralama algoritmasını güncellemeye başladığı için gün içerisinde dahi üst üste çeşitli algoritma güncellemeleri gelmektedir. Google’ın algoritmaları artık insanlar tarafından belirlenmiş bir dizi kurallar listesinden oluşmamaktadır. Bu güncellemeler sürekli olarak öğrenen ve kendini geliştirmeye devam eden girdiler vasıtasıyla gerçekleştirilmektedir. Önceden gelen algoritma güncellemelerine karşı atılacak adımlar çok daha net olsa dahi makine öğrenimi sisteminin kendiliğinden ortaya koyduğu kurallara karşı atılacak adımlarda belirgin bir netlik söz konusu değildir.
Geleceğe Yönelik SEO Kontrolleri İçin Genel İpuçları
2018 yılında dikkat etmeniz gereken en önemli noktalara değinmeye çalıştık. Bu trendlere yönelik en iyi optimizasyon çalışmalarını uygulamak istiyorsanız aşağıdaki genel ipuçlarından faydalanabilirsiniz. Böylece geleceğe yönelik SEO kontrollerini gerçekleştirirken en doğru adımları atmak için işinizi kolaylaştırabilirsiniz.
- Arama motorlarının sitenizde yer alan içerikleri daha iyi anlamaları için Schema.org biçimlendirmesini sitenize eklemek
- Teknik SEO konusunda gerekli geliştirmeleri yapmak ve en iyi web tarayıcı araçlarından faydalanarak problemleri tespit etmek
- Akıllıca içerik üretmek ve sitenizi tüm cihazlardan erişilebilir hale getirerek içerik ve SEO arasında anlamlı bağlantı kurmak
- Site hızını olabildiğince güçlendirmek
- Mobile daha fazla önceli vermek
- Site dışı SEO çalışmalarını gözden geçirmek ve marka bilinirliğine daha fazla önem vermek
- Google’ın sıralama faktörlerini anlamak ve bunlara yönelik en iyi yöntemlerden faydalanmak